Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Hormonálna antikoncepcia

Jej úlohou je napodobniť prirodzený cyklus ženy, resp. „oklamať“ ho.

Primárnym cieľom je zabrániť ovulácii pomocou kombinácie dávok ženských pohlavných hormónov – estrogénu a gestagénu.

Prvé hormonálne pilulky alebo injekcie viac zodpovedali tomuto cieľu, pretože išlo o enormne vysoké dávky hormónov. Avšak sa zistilo, že tieto dávky mali závažné vedľajšie účinky. Preto dávkovanie hormónov bolo redukované.

Hoci sa hormonálne preparáty označujú ako antikoncepčné, majú aj abortívne účinky – zabraňujú uhniezdeniu oplodneného vajíčka.

Hormonálna antikoncepcia je závažným zásahom do organizmu ženy, do jeho prirodzených pochodov. Nejde tu len o akési zvyšovanie či znižovanie hladín hormónov.

Dôležité je uvedomiť si, že takmer všetky užívateľky tohto druhu antikoncepcie sú zdravé ženy, ktoré si nimi neliečia nejakú chorobu.

Vedľajšie účinky:

a/ kardio- a cerebro-vaskulárne účinky (trombózy, embólie, mozgové krvácanie, infarkty, vysoký krvný tlak... Príklad.: V Anglicku The Royal College of General practitioners publikovala v časopise The Lancet v roku 1977 retrospektívnu a v roku 1981 prospektívnu štúdiu, v ktorých sledovali 200 000 ženských rokov (100 ženských rokov = 1200 ovulácii). Zistili, že užívateľky aj ex-užívateľky hormonálnych preparátov mali o 40% vyššie riziko úmrtnosti z kardio- a cerebro-vaskulárnych príčin, než ženy, ktoré hormonálnu antikoncepciu neužívali.1

b/ vplyv na odolnosť voči infekciám pohlavného traktu:

-         sterilita;

-         následky pri tehotenstve a na potomkov.

c/ zvýšené riziko rakoviny – zvlášť u fajčiarok:

-         krčku;

-         maternice;

-         vaječníkov;

-         prsníka;

-         kože;

-         pečene.

d/ benígne nádory:

-         krčku;

-         vaječníkov;

-         prsníka;

-         pečene.

e/ žalúdočno-črevné zmeny.

f/ poruchy očí.

g/ deformácie (vajíčok, chromozómové aberácie).

h/ poruchy v psychike – ženy trpia zníženým libidom...  

1 porov. Mortality among oral contraceptive users, in The Lancet II (1977) 727, Further analyses of mortality among oral contraceptive users, in The Lancet I (1981) 541, in R. EHMANN, op. Cit., 105

 

Zo záverečnej práce Antikoncepcia, B.K.


Zrkadlo | stály odkaz

Komentáre

  1. .
    je to sajrajt, s tým súhlasím a myslím, že ešte za pár 10ročí toho bude podstatne viac ... tých vedľajších účinkov ...
    publikované: 17.07.2008 15:06:22 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  2. s tym suhlasim aj ja
    je to sajrajt, sygon to vystihla :)
    publikované: 17.07.2008 16:04:31 | autor: hviera (e-mail, web, autorizovaný)
  3. sajrajt to mozno je, ale
    kedze kazda zena, ktora chce normalne brat antikoncepciu, musi ist najprv na gynekologicke vysetrenie a nechava si tieto lieky predpisat (to znamena, ze ich nedostne len tak, lebo vonku svieti slnko) az po dohode so svojim lekarom( to znamena, ze si pravdepodobne nechava osobne vysvetlit, ake su vedlajsie ucinky hormonalnej antikoncepcie), nerozumiem zmyslu takychto blogov. naviac sa opat vyjadruje clovek, ktory je znaly problematiky, ako ked chce byt cap zahradnikom. ak by sa tento blog volal "blog dobromyselneho gynekologa" (ktory ma v tomto smere skolu, nie seminar), potom by som zmysel tohto blogu videl aspon, co sa odborneho pohladu tyka. takto to je len prepis statistik, ku akym sa dostane ktokolvek s pristupom k internetu.
    uz sa len cudujem, ako je mozne, ze postrada akekolvek narazky na ludi, ktori antikoncepciu pouzivaju.
    publikované: 17.07.2008 16:05:39 | autor: carver911 (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. carver
    dala by som tu vetu opačne, každá žena , ktorá chce brať nenormálnu hormonálnu antikoncepciu by mala vedieť, že je to sajrajt a že je to byznys ako akýkoľvek iný a že škodlivosť sa prekáže neskôr , lebo sme krátka testovacia vzorka . tak ako to bolo s cigaretami .
    publikované: 17.07.2008 16:18:49 | autor: sygon (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. dalo by sa povedat
    az na to, ze nie sme v 50tych rokoch. taketo studie, ako aj na tomto blogu, UZ EXISTUJU. kazdy si vie spocitat, ze dve a dve su styri. naviac, mohol by som mohol prehlasit, ze cirkev sa spolcila s vyrobcami plienok a cumlikov, lebo zakazuje vsetky verzie predchadzania tehotenstvu okrem billingsovej metody, o ktorej 'spolahlivosti' nemienim stracat slovo, a tym padom to smeruje k zvysenej porodnosti a tak by tento biznis mal prekvitat. ibaze to je samozrejme nezmysel.
    bavime sa o zakaze antikoncepcie, o zakaze predmanzelskeho sexu, o zakaze potratov, cirkev ma na vsetko ten spravny nazor. ibaze by nemala.
    publikované: 17.07.2008 16:26:57 | autor: carver911 (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Cerver, ty si udrel kliniec po hlavičke, Skutočne by sa asi tento blog mal volať ,,U dobromysleného gynekológa" ...
    Q Q Q
    publikované: 17.07.2008 16:33:07 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, autorizovaný)
  7. :-)
    A čo tak žena, ktorá berie hormonálnu antikoncepciu na úpravu cyklu? Kvôli tomu, aby mohla mať v budúcnosti dieťa....
    publikované: 17.07.2008 16:33:48 | autor: snezka (e-mail, web, autorizovaný)
  8. All - možno by bolo zaujímavé
    dať názov blogom tým, ktorí sa tu prezentujú - wyslúžilec, Rozpravkarka a pod... ako by asi zneli? asi nie , ako teraz :-)))
    publikované: 17.07.2008 16:42:06 | autor: knazjozef (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. do toho! ujo Jozef :)))
    ale ne, pekný deň prajem ;)
    publikované: 17.07.2008 16:44:12 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  10. carver
    nuž , že ťa niečo srdí , to chápem , ale zatiaľ to o zákaze antikoncepcie nebolo, ani článok, ani žiaden komentár .
    Chápem to tak, že keďže 2+2 = 4 , si muž a poznáš štúdie, si si istý nezávadnosťou antikoncepcie ? Nemôže byť antikoncečný trend spojený s masovým efektom , ak to berú iné, berem aj ja , a obava zo škodlivosti sa rozdelí v masovom užívaní ?
    publikované: 17.07.2008 16:50:42 | autor: sygon (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. snezka
    skús toto :) http://www.energy.sk/SK/menu.asp?id=1135
    ja tu tomu robím stále reklamu :D lebo je to dobré
    publikované: 17.07.2008 16:53:19 | autor: sygon (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. prečo ženy berú hormonálnu antikoncepciu?
    ak je v článku uvedené prečo "nie", možno s tým súhlasiť abo nie a ešte sa zamyslieť aj nad tým, prečo ženy berú hormonálnu antikoncepciu...

    možno hľadať skryté motívy a uvažovať nad nejakými konšpiráciami...hm

    alebo čítať knižku o vývoji sociálneho mozgu :)) tak teda, idem ďalej čítať ;))
    publikované: 17.07.2008 17:02:55 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  13. SYGON
    kde som povedal, ze som si isty nezavadnostou? skor som presvedceny, ze moze byt zavadna, ale existuje slobodna volba podstupit riziko. ja osobne ho nepodstupujem, kedze nie som zena a HA neberiem, ale urcite o tom riziku viem a nenutil by som svoju priatelku, keby HA sama nechcela. ale bolo to jej slobodne rozhodnutie brat ju, aj ked pozna rizika. nie su vsetci ludia ovce, sygon, niektori maju rozum.
    publikované: 17.07.2008 17:16:14 | autor: carver911 (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. caver
    hm, kde ja som povedala, ze vsetci ludia su ovce ?
    Ja som rizika nechcela pocut ked som ju brala , tak ako nechcem pocut o cigaretach a veselo ich kurim. Efekt masoveho uzivania proste poznam .
    A smiem sa spytat , ako teda to riesis , ked parterka nechce antikoncepciu ? Respektive stalo sa ti to uz vobec ?
    publikované: 17.07.2008 17:20:24 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  15. ja si sem tam ďobnem...lebo mi to chutí :))...tá čokoládová je najsamfasa :))
    no ale vážne...carver...myslíš, že gynekológ predpisuje vždy tú najsamsprávnejšiu? tento svet je tak krásne zidealizovaný musím povedať :)) skúsili ste sa niekedy niekto zamyslieť, ktorá to tá najsamsprávnejšia asi môže byť? neraz je to totiž tá, vďaka ktorej sa slní s ostatnými dílermi aj dobromyseľný gynekológ kdesi v jadrane :))
    publikované: 17.07.2008 19:18:18 | autor: em (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Hladnému sa sníva len o chlebe
    Nemala by sa cirkev starať o duchovno svojích ovečiek?
    Zaujímavé je ale,že v poslednom čase sa RKC viac o telesno a hlavne žien.Najčastejšou témou je sex,antikoncepcia,potraty, atď...
    Je to až dojemná starostlivosť,ale myslím ,že to nepatrí do jej "rezortu".
    publikované: 17.07.2008 19:46:33 | autor: reeb (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. reeb..a tys hladný po tom,aby si zarval..?
    je také ťažké prejsť toto bez komentára?..

    asi rovnako ťažké,ako pre rkc nevyjadriť sa k niečomu,čo ohrozuje život..
    publikované: 17.07.2008 20:29:54 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  18. :)
    ja som HA brala a po pol roku som prestala, lebo som sa v kuse cítila byť tehotná :))..jednoducho mi to nerobilo dobre..a okrem toho nemám rada lieky, lebo si myslím, že veľa chémie človeku škodí..nehovorím, o liekoch, ktoré sú ľuďom nevyhnutné pre ich zdravie..
    ale poznám ženy, ktoré ju berú a sú v pohode..
    publikované: 17.07.2008 23:30:47 | autor: janusha (e-mail, web, autorizovaný)
  19. ha beriem a som spokojna
    tie rizika su rozpisane ako na letaciku k liekom. zo zakona musia byt spomenute vsetky negativne ucinky, ake sa pri testovani zaznamenali, aj keby boli v minimalnom zastupeni u uzivatelov.
    ale ani zdaleka nehrozia vsetky kazdej uzivatelke... a preto sa aj uzivatelke hormonov zakazuje fajcit a odporuca sa zvyseny prijem urcitych mineralov. a aj celkovo zdravy zivotny styl... navyse taketo zeny si po svoj predpis chodia k lekarovi pravidlene, aj dvakrat za rok (niektore castejsie) a podla spravnosti by mali byt aj vysetrene aspon raz za rok. ale nejake panbickarky k doktorovi nejdu aj niekolko rokov a ked sa zisti nalez, uz im ostava len modlit sa.
    publikované: 27.07.2008 23:41:24 | autor: eva (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014