Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Križiacke výpravy 4.

Profesor Walter Brandmüller poukazuje na to, že ak sa o páde Jeruzalema a "neľudskom" konaní hovorí vo svetle moderného výskumu, t. j. na základe kritického skúmania latinských, hebrejských a moslimských prameňov, stráca táto udalosť svoj výnimočný charakter, ako sa často predstavuje.

Tak napríklad z toho vyplýva, že úmysel stredovekých histo­rikov bol iný ako len jednoduché zaznačenie historických faktov. Presná analýza textov ukazuje, že udalosti roku 1099 treba rozumieť v analogickej súvislosti s istými starozákon­nými textami, a to na príklade z Knihy Jozue, kde je opísaný pád Jericha: "Ale mesto i so všetkým, čo je v ňom, nech je pod kliatbou zasvätené Pánovi!... Múry sa zosuli a ľud vnikal do mesta, každý z toho miesta, kde bol. Tak zaujali mesto. Potom mečom vykonali kliatbu na všetkom, čo bolo v meste: na mužovi i žene, mladíkovi i starcovi, na býkovi, ovci i oslo­vi" (porov. Joz 6, 17-21).

Alebo Apokalypsa hovorí: "Lis šliapali vonku za mestom a z lisu vyšla krv až po uzdy koni, na tisícšesťsto štádií" (Zjv 14, 20).

V tomto štýle sa pokúšali vyjadriť víťazstvo Božieho ľudu nad jeho nepriateľmi. Toľko k literárnej forme niektorých prameňov. Počet obetí preto pramene groteskne preháňajú. To ukazujú napríklad súčas­né záznamy, ktoré sa našli v Genizze, v starej synagóge v Kaire; je v nich mnoho židovských mien, občanov Jeruzalema, ktorí po zabratí mesta emigrovali do Egypta.

A treba sa držať aj toho, že na rozdiel od prameňov, kto­ré udávajú počet obyvateľov Jeruzalema 100-tisíc, skutočný počet obyvateľov Jeruzalema nikdy neprekročil počet 10-tisíc. A možno predpokladať, že na základe početných vojen s rozličnými moslimskými nepriateľmi už pred križiackymi výpravami sa tento počet značne zmenšil. Pri vojnovej hrozbe mnohí obyvatelia utiekli z mesta do okolia; kresťa­nov z mesta vyhnali. Je preto nutné rozsah krvavého kúpeľa z 15. júla 1099 oproti prameňom značne korigovať. Pri kaž­dom zaujatí mesta sa udiali hrôzy. Ani dobývanie Jeruzalema nebolo odlišné, aj keď sa, žiaľ, vykonalo rukami kresťanov.

V Európe bola správa, že Pánov hrob je opäť v rukách kresťanov, prijatá s nadšením. Výsledkom prvej križiackej výpravy bolo založenie kresťanského jeruzalemského krá­ľovstva. Organizované bolo podľa francúzskeho vzoru ako lénny štát s menšími križiackymi štátikmi: antiochijským kniežatstvom, edesským a tripoliským grófstvom.

Gottfried, statočný šľachtic, dostáva titul ochranca Božie­ho hrobu, pretože "nechcel nosiť zlatú korunu tam, kde Spa­siteľ nosil tŕňovú". Už 12. septembra 1099 porazil niekoľko­násobnú presilu egyptského sultána pri Askalone. Panoval však len rok, následkom epidémie v 38. roku svojho života zomrel a bol pochovaný v Chráme Božieho hrobu. Jeho nástupcom sa stal brat Balduin, edesské knieža.

Križiaci, ktorí zostali v Palestíne, stavali alebo opravovali kostoly a hrady, ktoré zrútili mohamedáni. Pád Edessy v ro­ku 1114 však ukázal, že kresťania nemôžu klásť víťaznému náporu mohamedánov vážnejší odpor.


Križiacke výpravy | stály odkaz

Komentáre

  1. zdroje
    Odkiaľ sú tieto články o križiackych výpravách?
    publikované: 07.09.2008 11:42:20 | autor: stefan (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014