Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Križiacke výpravy

Nový druh reformy neobišiel ani veriacich laikov Cirkvi. Silný náboženský duch sa prejavil predovšetkým v križiac­kych hnutiach. Križiacke výpravy sú fenoménom typickým pre stredoveké kresťanstvo. Idea križiackych výprav sa stala veľmi živá v kontexte bojov v Španielsku proti saracénom (reconquista). Známe sú výpravy proti pohanským Prusom, Sasom, proti albigencom či neskôr proti husitom. Križiackou výpravou par excellence bola však výprava do Svätej zeme.

Na 900. výročie dobytia Jeruzalema (15.7.1099) prišlo do tohto mesta niekoľko sto protestantských pútnikov s úmys­lom ospravedlniť sa za konanie svojich kresťanských bratov pred stáročiami. Aj Katolícka cirkev prehodnocuje toto obdo­bie a chce sa zodpovedne vyjadriť aj k tejto závažnej, často spornej otázke.

Naozaj, všeobecne sa križiacke výpravy hodnotia prinaj­lepšom ako hanebná záležitosť, o ktorej my kresťania radšej nehovoríme. Je to ako rodinná hanba, ktorú treba utajovať, pretože križiacke výpravy vraj slúžili procesu odkresťančovania kultúry, a teda aj spoločnosti.

Obžaloba tvrdí, že križiacke výpravy boli prejavom nábo­ženského imperializmu, čiže ideologického zneužitia ná­boženstva, ba dokonca patria k tým javom, ktoré odhaľujú "pravú" - čiže falošnú - tvár náboženstva. Pravá tvár nábo­ženstva je vraj používanie akýchkoľvek nástrojov na upevne­nie svojej moci v kultúrnej, spoločenskej a politickej rovine. Náboženstvo sa teda, podľa niektorých, zneužilo na kultúr­nu, sociálnu a politickú expanziu Západu voči Východu, Európy voči Východu.

Ide tu aj o obvinenie z fundamentalizmu, ako sa zvykne nazývať tento fenomén, a tak náboženstvo, podľa tohto hod­notenia, posväcuje, ospravedlňuje, určitým spôsobom pod­poruje túto expanziu, využívajúc všetky možné prostriedky (náboženstvo = násilie).

Zdá sa, že tí, ktorí takto hovoria, si neuvedomujú, že nási­lie na bojiskách i násilie po skončení bojov existovalo aj vte­dy, keď do boja nevstupovali náboženstvá. Takže mali by sme si položiť otázku, či násilie tu bolo pre náboženstvo, alebo aj napriek náboženstvu.

Ak sa niekto správa v Jeruzaleme tak, ako sa správa v Dolnom Lotrinsku, kde Gottfried de Bouillon, vodca prvej križiackej výpravy, musí bojovať s iný­mi kresťanmi o znovuzískanie svojho panstva, ktoré mu bo­lo nezákonne odňaté, potom to znamená, že násilie je niečo, čo nesúvisí s náboženskou motiváciou, alebo treba azda povedať, že náboženská motivácia sa nedokázala presadiť, nedokázala zabrzdiť, alebo aspoň zmierniť násilie.

Ak sa dí­vame na túto ideológiu náboženstva a obzvlášť kresťanstva, ktoré v križiackych výpravách odkrýva svoju expanzívnu tvár, nehľadiac na prostriedky, uvedomujeme si, že násilie je pro­duktom určitej doby, určitého okamihu. Teda problém spočí­va v rozpore medzi proklamovanými ideálmi, ktoré hýbu tou­to spoločnosťou, a namáhavým, pomalým procesom etické­ho, kultúrneho, spoločenského a politického dozrievania.

Články v tejto rubrike sú z knihy Dejiny mojej Cirkvi (II. diel), Viliam Judák, 2004.


Križiacke výpravy | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014