Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Následky hriechu

Veľmi obrazne ukazuje miesto Gn 3, 8-13 následky hriechu: Adam a Eva stoja ihneď pred Bohom. Neznesú viac Boží pohľad, preto sa pokúšajú skryť. Strach a hanba sú sprievodcami hriechu. Taktiež nechcú viac nazerať na ich skutok. Muž obviňuje z hriechu ženu a žena hada. V tomto páde nie je popísaný iba prvý hriech, ale všetky vo svojom priebehu. Pokušenie - váhanie - skutok - hanba - uisťovanie o nevine.

Potom nasleduje v texte Boží výrok trestu nad hadom, mužom a ženou. Had je prekliaty. Myslený je zase najskôr skutočný text. Pozoruhodná forma života hada (plazenie po bruchu, žitie z prachu) je jeho trestom. Smrteľné nepriateľstvo vládne medzi človekom a hadom. Bude číhať na nohu človeka, on rozšliape jeho hlavu, ak bude napadnutý. Obidve strany navzájom "bojujú".

Ale na tomto mieste nemajú byť všeobecne poukázané iba zvláštnosti tohto zvieraťa. Had je obrazom zla. Tak aj tu je v hlbšom zmysle reč o boji človeka a zla, ktorý vychádza z neho víťazne. Otcovia ozrejmili toto miesto, že tento boj bude trvať tak dlho, až niekto z potomstva ľudského, teda Kristus, rozšliape hlavu hadovi, t.j. jeho moc bude zlomená. Preto vidia v tomto prekliatí hada znamenie nádeje pre ľudí. Preto sa toto miesto nazýva "protoevanjelium" (prvé evanjelium).

Nad ľuďmi, aj napriek skutku, Boh nevyslovuje žiadnu kliatbu, ale iba tvrdé tresty. Trest pre ženu sa jej dotýka v jej existencii. Nemôže odísť od muža, aj keď nemôže očakávať nič iného ako sociálnu závislosť a bolesti pri rodení. (Osud žien v staroorientálnych kultúrach).

Tresty pre muža sa vzťahujú na priestor jeho pôsobenia. Ako žena je vydaná mužovi, tak je muž vydaný zemi. Pripravuje preň ťažkú prácu, niekedy tŕnistú, ťažké bremená. Nemôže jej uniknúť až do smrti na tejto zemi. Takto sa človek nachádza v pochybnej situácii, z ktorej sa nemôže oslobodiť. Pomoc mu môže prísť len od Boha.

Podobne ako o hadovi a práci sa hovorí u jahvistu o smrti. Raz sa ukazuje ako prirodzený koniec človeka ("až sa navrátiš do zeme" je myslené časovo. Myslí tým koniec života, ale nie nový trest). Táto fyzická smrť patrí k podstate človeka. Na druhej strane je ale "smrť" aj následkom prestúpenia zákona. Tu je "smrť" odlúčenie sa od Boha. Keď sa človek vracia do zeme, je smrť konečne porazená. S touto výpoveďou je pôvodné rozprávanie na konci.

Posledné verše (3, 20-24) stoja iba vo voľnom vzájomnom vzťahu s predošlými. Umenšujú iba výraz bezútešnosti, ktorý vznikol taktiež na najvyššom bode rozprávania (3, 19).

Napriek tomuto trestu zostáva ľuďom zvyšok nádeje. To sa ukazuje pri druhom pomenovaní ženy, hebr. chawwah = Eva = "matka všetkých žijúcich" (3, 20). Zázrak života a materstva zostáva, pretrváva. Ďalej sa Boh prejavuje pomocou a milosťou, tým že urobí ľuďom šaty. Ako posledný trest nasleduje vyhnanie z raja. Ľudia už nesmú bývať v Božej blízkosti. V prísnej mytologickej reči sa to javí ako trest za neposlušnosť. Raj zostáva neprístupný. Je strážený cherubínmi.


Úvod do sveta Biblie | stály odkaz

Komentáre

  1. pán kňaz, pán kňaz...
    a to máte nejakú províziu z tých pravidelných skopírovaných výťažkov z nejakej literatúry?
    ... no snáď to niekomu padne aj na úžitok..
    publikované: 31.08.2008 02:27:15 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  2. A prosím vás pekne, čo vy máte oproti hadom?
    Veď som tiež z Božej vôle, v záhradke jeho, pestovaný, na kopu vecí vás nahovorím a bude sa vám to aj ľúbit, že vraj.
    A vy takto na mna. No teda. A to sa povie ostatným. Aby vedeli. Hadíci.A kľudne do mna, aj nohou bosou, tedka príde a rovno s kosou, a vy moji zlatulinkí budete vhlédnutí. Šicke vás mám prekuknutých. Ide vám iba o to jedno. Že zahrešiť si, porádne. Tak teda si , ať vám padne na užitok, deti moje :-)))
    publikované: 31.08.2008 03:22:50 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  3. pán kňaz, pán kňaz...
    tá "nejaká literatúra" má svoj zdroj, na ktorý odkazujem a provízia? O takej sa Vám ani nesnívalo...
    publikované: 31.08.2008 09:28:44 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  4. oukej, mne sa aj tak málokedy sniva...
    publikované: 31.08.2008 14:14:01 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  5. A prosím vás pekne, pán kňaz rímskokatolícky,
    mna za Husitu, bratr farár, ani neviem či z Tábora, ale asi v Prahe dve, tam, čo tých výsadkárov skántrili Nemci, že vraj Gabčík sa posledný zastrelil do pusy, alebo ako sa to robí. A Vy mi teraz povedzte ako malému decku. Kto ešte súložil s maminkou Evou?
    Lebo tu o dedičnom hriechu točíte a ja tomu skrátka nerozumiem. No tak toho, poviete si. Ibaže otázky neodbytné ma napadajú. Jeden pán Je s mamou sa môžehovista vraraveli, a nehanbil sa za to, pán Igor Nižňanský,na blogu sme to bolo, tak ten mi dal odkaz na Bibliu, že s mamou sa môže, ale... Ale musíte byť nepoškvrnený, či ako. Asi medzi prvými. No akože ináč by sa tu toľko ľudkov nabralo. A mimo Raj. No ešte že čo, však? A viete, môj kňaz, zlatý, čo mi povedali jeden mladý evanjelícky farár, moc peknú ženu mal, keď sme sa mešným vínečkom prdli? S týmhlectím běž do prdele. To sa radši znova ožením.
    A já si ho vážím, lebo sa nebojí riskovať. Tak ako?
    No jo, Ty sa ženit nemúžeš, tak potom skús niečo rovnako dobrodružné.
    publikované: 31.08.2008 15:38:12 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014