Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Rock

Hudba nie je niečim neutrálnym, ale najprv vnáša sympatiu a potom otvára ducha.

           Hudba nie je niečim neutrálnym, ale najprv vnáša sympatiu a potom otvára ducha. Lenže je otázkou, akú sympatiu a akého ducha?! Ducha Svätého, alebo ducha protibožského? Hudba pochádzajúca od Boha nakláňa srdce k láske k ukrižovanému Ježišovi a čistej láske k človeku, ktorá sa prejaví milosrdenstvom, odpúšťaním a túžbou po jeho  najväčšom dobre, spáse jeho nesmrteľnej duše. Hudba pochádzajúca z opačného zdroja disponuje pre drogy, alkoholizmus, nečistotu, perverzitu, hedonizmus, vzburu, nenávisť, násilie, preklínanie, nihilizmus, vraždy, samovraždy, okultizmus a satanizmus...

Táto hudba, tento negatívny repertoár, sa stal drogou súčasnej generácie a bohužiaľ i mnohí kresťania, ktorí sa pokladajú za obrátených, si neuvedomujú, že pokiaľ i k tejto problematike nezaujmú radikálny postoj, to znamená, dokiaľ sa s rockovou hudbou nerozídu, tak vlastne žiadne obrátenie u nich nenastalo. Bola to iba polovičatosť, ale ich skutočným pánom nie je Pán Ježiš, ale táto modla či droga - hudba, ktorá má svoje zakorenenie v inom kráľovstve než je kráľovstvo Božie!...

Nedávno bola skupina horlivých kresťanov na jednej evanjelizácii, tu na Slovensku. Atmosféra bola plná živej viery a veľkého pokoja, ale tu do toho vpadla „kresťanská“ rocková hudobná skupina so svojimi elektrickými gitarami a bubnami. Všetko sa skončilo nehanebným chaosom a zrná Božieho slova boli podupané...

Skutočne sú mnohí, pre ktorých je hudba podobného štýlu drogou. Aj keď má niektorá pieseň kresťanský text, tým sa ale ešte nemení koreň, ten je zlý! Opakujem: to, či je niektorá hudba dobrá či zlá, nemôžu určiť tzv. hudobní odborníci, hudobní narkomani, ale ľudia, ktorí sú slobodní voči tejto hudbe a sú znalcami duchovného života!

Keď sa istému mladíkovi povedala pravda o hudbe, tak s úžasom poznamenal: „Tak to nám neostáva nič, iba stará dychovka!“. K tomu mu bolo dodané: „Áno, ale ani tá nie je vždy nezávadná. Aj ľudové piesne, pokiaľ ospevujú nečistotu a disponujú trebárs už i deti k nečistému sneniu, sú škodlivé, i keď koreň nie je závadný, ale závadný je text.“

Aká hudba je teda prípustná pre kresťana, ktorý chce ísť za Ježišom v pravde? Na to odpovedal David Wilkerson (autor známej knihy Dýka a kríž): „Je to taká duchovná hudba, pri krorej môžem prijímať Ježiša Krista!“ V Písme Svätom sa hovorí, že máme Boha oslavovať duchovnými piesňami, žalmami a chválospevmi (Ef 5,18; Kol 3,16). Teda hudbu nemáme vyškrtnúť z kresťanského života. Dávid spieval Pánovi s harfou a citarou. V knihe Zjavenia 14,3 sa hovorí o nádhernom speve novej piesne, ktorú sa nikto nemohol naučiť okrem vyvolených...

            Celé generácie nemali túto tzv.  „modernú“ hudbu a dokázali žiť aj bez nej, a ich život bol často veľmi plodný a žitý skutočne kresťansky. Život si žiada hrdinstvo a silu k obeti a kto ti ju dá? Nie táto hudba, ale iba Ježiš a Ním, zoslaný Duch Svätý! Táto hudba odvádza od skutočnej Pravdy a vedie človeka do ulity svojho egoistického sveta a snenia. Pamätaj, ide ti o život, a to o život večný! Nenechaj sa opájať alkoholom, drogami, nečistotou morálnou a duchovnou, ani tzv. modernou, ale inak nečistou hudbou. Medzi tzv. modernú hudbu nepatrí len rock, ale i hudba New Age, tzv. hudba sfér. ( J.M. Jarre, Vangelis, Kitaro, Enya a pod.) Nie je prekvapením, že niektorí, ktorí zdanlivo prijali Ježiša za svojho Pána a zriekli sa všetkého, a nechali si „ iba“ hudbu  nakoniec dopadli zle...

            Výskumníci zistili, že harmonické a neharmonické akordy, rozličné intervaly a iné črty hudby (teda jej zvuková časť) vplývajú veľmi významne na pulz a dýchanie podľa toho aká je jej rýchlosť, a či je rytmus stály alebo sa mení, či skáče alebo je prerušovaný. Krvný tlak sa znižuje pri silných, podfarbovaných akordoch, a rázne sa zvýši pri opakovaných. Tak isto sa preukázalo, že rockové melódie spôsobujú neprirodzené napínanie hlasiviek, a ich zvuk môže mať negatívny vplyv na kostrové svalstvo. Rockové rytmy tiež spôsobujú nepravidelnosť úderov srdca a isté rytmy môžu spôsobiť zriedkavú nevládnosť, známu ako muzikogénna epilepsia, (76 evidovaných prípadov do roku 1984) pri ktorých boli niektorí postihnutí tak zasiahnutí, že spáchali samovraždu. Vidíme, že hudba ovplyvňuje telo dvoma spôsobmi: priamo - vplyvom zvuku na bunky a ústroje, a nepriamo ovplivňovaním citov, ktoré sa potom môžu zmeniť na ovplyvňovanie telesných procesov. (Tame, s.137.)

„Nič nie je tak jasné, ako závislosť tejto generácie na hudbe. V súčasnosti veľká časť mládeže od 10 do 20 žije pre hudbu. Rocková hudba povzbudzuje vášeň a predstavuje ideály, ktoré nemajú nič spoločné s tým, čo by snáď mladí mohli žiť. Mám podozrenie, že návyk na rock má podobný efekt (dopad) ako drogy, chlavne pri chýbaní opačných potrieb (ticho).  Som presvedčený, že rock vo všetkých jeho formách je kritickým problémom, s ktorým sa ľudstvo musí vysporiadať, ak chce prežiť.“ (s. 68-81)

„Kresťanský“ rock je dcérou svetského rocku. Rock sa snaží pretvoriť kresťanské posolstvo tak, aby bolo prijateľnejšie pre svet tým, že sa použije svetské médium. Niektorí sa snažia pokresťančiť démonickú rockovú hudbu, aby tak oslovili mladých. Hovoria: „Na to, aby sme ich získali, musíme hovoriť ich jazykom.“ Ale ak ich získali, pre čo ich získali? Môžeme pokresťančiť alkohol tým, že na fľašu napíšeme niečo z evanjelia? Kresťania ho snáď majú kupovať a predávať (ponúkať) aby tým získali opilcov pre Ježiša. Ani dobré pohnútky neospravadlňujú nebiblické metódy.

Charizmatik David Wilkerson hovorí: ...Hovorím, že táto závislosť na hudbe je ťažšia, ako závislosť na drogách alebo nikotíne. Je to najväčšia masová závislosť vo svetovej histórii. Rocková hudba používaná a predvádzaná v kresťanských kruhoch je z rovnakého satanského semena ako punk, heavy metal a iné diabolské koncerty po svete.

(Spracované podľa Ric Llewelyn, „Christian“ Rock Music, Christian or Satanic?, v: Internet http: //www.av1611.org; pozri tiež M.Basilea Schlink, Rocková hudba, odkiaľ-kam?, Bratislava 1997)


Zrkadlo | stály odkaz

Komentáre

  1. Kněže Jozefe, mluvíš mi ze srdce, podobně jako miliardám učeníků Ježíše.
    Ježíši Kriste, takovoudle ptákovinu jsem nečetl už desetiletí. A Ty s tím vylezeš jakoby nic. Bez předpřípravy.
    Hele, zaskoč do nejbližšího kostela,ať Ti tam varhaník strouhne nějakej katolickej vodvaz, dej se psychicky do pohody a pak se vrať.
    Von by snad byl schopnej zakázat i Goťáka. Se svou láskou snídám. Nemrava jeden nemravnej.Dyť to samo vo sobě evokuje porušení desatera.Kdo, jaká láska, není to žena bližního mého?No teda.Podej mi rohlík a džem, džemovat se nesmí, liturgický tabu, kam by jsme došli, kdyby mladí i staří katolíci poslouchali takový sprosťárny.
    Pěkně do lavic, ruce za záda, trnitá cesta hříchu a domu!Maximálně pár slov před kostelem, svatostánkem a pryč. Kostelník tady nebude sbírat vajgly do večera.
    publikované: 30.07.2010 12:29:05 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  2. pán Mito
    ...nepoznám Vás, ale z niektorých Vašich komentárov sa dá vycítiť irónia. A neviem, kedy sme si potikali? Ak sú Vám moje články proti srsti, nečítajte ich a ani nekomentujte, ale napíšte si k tvoju na svojom blogu svoj elaborát.
    Verím, že ste chápavý človek. Ďakujem.
    publikované: 30.07.2010 13:11:18 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  3. .... oprava
    ... ale napíšte si k tomu na svojom blogu svoj elaborát.
    publikované: 30.07.2010 13:12:44 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  4. môj názor...
    David Wilkerson je jeden z pastorov ktorého si nesmierne vážim...práve za to aký veľký kus práce s narkomanmi urobil...jeden čas som sama dobrovolničila vo výhonku jeho Teen Chalenge ...avšak musím nesúhlasiť s tým o čom tu píšete...podľa mňa sú veci také aký sme my...ja dokážem Boha oslavovať aj skrze rockovú hudbu dokonca niekedy oveľa úprimnejšie ako cez nejakú popovú srákorinu...(prepáčte mi za výraz) tak ako nôž nie je ZLÝ dôležité je ako ho použijem...Úplne súhlasím s touto citáciou: „Je to taká duchovná hudba, pri ktorej môžem prijímať Ježiša Krista!“ príjímam Ho...žijem s ním denne a chválim ho skrze worshipovú hudbu v akomkoľvek žánri. Lebo podľa mňa je dôležitý postoj srdca a nie príkazy, zákazy, zákonníctvo a bu bu bu ktorým len odrádzame ateistov (často omnoho múdrejších a etickejších ako sme my). Možno píšem zle...možno sa mýlim...ale hľadám pravdu...lebo verím že Pravda ma vyslobodí! tak ja len toľko :) BOH S NAMI :)
    publikované: 30.07.2010 13:22:38 | autor: milovana (e-mail, web, autorizovaný)
  5. milovana
    dakujem za názor... sme na ceste hľadania... ak sa neotvoria okenice na oknách domu, svetlo dnu nevstúpi a neosvetlí všetko to, čo sa nachádza v izbe, aby som videl, čo je užitočné a čo by mi mohlo inak uškodiť... Pokoj s tebou
    publikované: 30.07.2010 13:40:46 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  6. :)
    ďakujem ...inak som tesne pred odchodom do Medžugoria na 7 dní...tak možno sa okenice otvoria vo mne aj tam :)
    publikované: 30.07.2010 13:51:47 | autor: milovana (e-mail, web, autorizovaný)
  7. je v neúmere dávať do rovnosti
    akúkoľvek hudbu s alkoholizmom!
    V černošských kostoloch znie aká hudba? Prečo sú plné ľudí-mladých ľudí? Prečo naše kresťanské kostoly s nádhernými piesňami sú z roka na rok prázdnejšie? Nie je dôležité i slovo? Nie je dôležitý kňazov prejav? Je prijateľný laxný prístup kňazov, Je dobré, keď mladí ľudia pred omšou stávkujú, či kňaz v kázni použije tri, 10 slov alebo nedajbože pár viet? Ako si môže takýmto prístupom získať ľudí? Preto si myslím, že nie je vždy dôležitý rytmus, ale slová! Obyčajné slová....
    publikované: 30.07.2010 18:14:44 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, neautorizovaný)
  8. ...bez Neho nepovstalo nic z toho co povstalo (Jn 1.3)
    Rockovu muziku stvoril Boh.
    Satan jednoducho oklamal ludi, ze to nie je hudba z Boha, a nabozenski ludia, ktori nepoznaju Jezisa osobne skrze Jeho Ducha, mu to zozrali aj s navijakom.
    A tak si ju isty cas satan hraval sam - skrze ludi, ktorym sa paci hudba, ktora bola stvorena pre OSLAVU MOCI.

    Rock a metal su zanre hudby, ktore su stvorene na sprostredkovanie duchovnej moci a autority, a prave to satanovi hra do karat pri zaslepenych skostnatelych ludoch, ktori to nedokazu pochopit. A prave preto ju zneuziva, aby nou oslavoval svoju moc.

    Kto sa ale z Boha narodil, ako hovori Jn 1. a Jn 3., velmi dobre vie, ze hudbu CELU AKO JE, stvoril Pan a "vsetko mozem" a "vsetko sluzi na pozehnanie, ak je to posvacovane skrze modlitbu", atd.atd.atd.

    Poznam X rockovych a poriadne tvrdych piesni od znovuzrodenych Bozich sluzobnikov, a tie piesne konecne vyjadruju to, k comu bol tento zaner hudby stvoreny - oslavuju autoritu a moc Boziu a ziadnu inu.

    Slepym zelam spoznat Boziu bazen. Amen.
    publikované: 30.07.2010 19:37:29 | autor: selah (e-mail, web, autorizovaný)
  9. fúúúha!
    na rockovej hudbe som vyrastala... tudíž som asi diabol....no toto!
    publikované: 30.07.2010 20:45:15 | autor: matahari (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Dôležitý je úmysel,
    nech je všetko na slávu Božiu, aj hudba, piesne !
    Čo robím s úprimným srdcom a čistým a dobrým úmyslom, to ma nepoškvrní, ani hádam nikoho neurazí.
    Treba byť obozretný - veď je naozaj aj veľmi nevkusná i Pána Boha urážajúca hudba, piesne, ale treba si dať pozor aj na prílišné preháňanie aj v tejto veci....
    publikované: 30.07.2010 21:33:57 | autor: Mima (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. Nesúhlasím s Wilkersonom
    Hudba satanského semena, no, to snáď nie. Hudba, tak ako môže byť nádherná, lahodná, upokojujúca môže byť aj nepríjemná, zlá, škaredá, odporná. Pripustím, že niekto môže niektorú skladbu zložiť tak aby ňou urážal Boha.Či ho naozaj aj urazí, to neviem. Najskôr to bude len autorov blud. Ľudia skladajú a vnímajú hudbu a je len na človeku či hudbu bude vnímať ako urážku Boha, neutrálne alebo na chválu Boha. Boh, ako som sa to učil, posudzuje myšlienky a skutky človeka. Žeby Boh posudzoval aj tóny či sú hriešne alebo nie a kedy, v ktorých zoskupeniach, tak to sa mi zdá absurdné. Skôr by som nazval farizejstvom u ľudí, ak sa im niektorý druh hudby nepáči, tak ju vyhlásia za satanskú a urážajúcu Boha.
    publikované: 31.07.2010 09:33:12 | autor: Jan (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Jan
    je rešpektujem tvoj názor, ako názor Wilkersona... Doba ide vpred a používajú sa techniky, ktoré vedia aj rozpoznať... napr. ako aj u kriminalistov....
    publikované: 31.07.2010 09:41:51 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  13. och
    po treťom odstavci som prestala čítať, lebo toto prekračuje všetky hranice chápania . naozaj to myslíte vážne?? chcete ľuďom zakázať aj hudbu?? podobá sa to na bláboly toho úchyla z "vo svetle pravdy" .. nenoste v lete krátke tričká, neobnažujte sa, nepočúvajte hudbu... uvedomte sa!
    publikované: 31.07.2010 19:13:20 | autor: janusha (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. :))
    wilkerson nemôže byť charizmatik..charizmatik je človek. ktorý má charizmu a nemusí pritom vymýšľať hovadiny..
    ináč, veľa bossov malo charizmu a robili dobré skutky.. ináč by ich ľudia tak nežrali ..
    publikované: 31.07.2010 19:34:58 | autor: janusha (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. ..
    vy ste tuším všetci na hlavu :)))
    publikované: 31.07.2010 19:36:28 | autor: janusha (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. Janusho, nemohu s Tebou nesouhlasit.
    Vopravdu je to na hlavu.
    Zlatá inkvizice.
    Teď se tu nľkdo hraje na komisaťe, ještě se neštítí vydávat se za kněze, spupnost a nadutost jsou hříchem a po právu budou potrestány.Nabubřelej, samozvanej hlasatel slova Božího bude zatracen.
    Tak von nám tady bude kázat vo hudbě a jinejch věcech a sami vojížději novice po seminářích!Buzeranti.
    publikované: 31.07.2010 20:03:29 | autor: Mito (e-mail, web, autorizovaný)
  17. Mito, brzdi, prosím, maj úctu a rešpektuj názor
    iného človeka...
    Myslím, že sa chceš ako slušný človek snažiť o kultúrny prejav, asi Ti trošku ušli nervy v predchádzajúcom príspevku. :-(
    Osobne som veľmi rada, že kňaz Jozef prezentuje svoje názory a
    v rámci slobody a slušnosti, skús sa , prosím, ovládať a nenapádaj človeka za stanoviská, s ktorými sa nestotožňuješ.V tomto prípade sa jedná naozaj o kňaza.A k Tvojmu zovšeobecneniu a pohaneniu na konci príspevku - je mi ľúto, že v Cirkvi došlo aj k chybám, no za tých, ktorí padli, prípadne obete sa snažím modliť sa a som ale nesmierne vďačná Pánu Bohu za všetkých kňazov- a tých je väčšina - ktorí s obetavou láskou
    a vernosťou slúžia Bohu i ľuďom. Som už v inej téme, ale musela som sa takto vyjadriť.
    Verím, Mito, že v budúcej diskusii budeš slušný a veľkodušné rešpektovanie názoru iného Ti nebude robiť problém.
    Prajem všetkým deň plný porozumenia a láskavosti.
    publikované: 01.08.2010 08:01:37 | autor: Mima (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. mima,
    knaz jozef prezentuje názory cirkvi, nie vždy to musia byť jeho názory.. ale teraz prezentoval názor pána Wilkersona.. neverím, že s ním súhlasí..
    publikované: 01.08.2010 20:34:24 | autor: janusha (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. knaz jozef
    je zaiste recesista. su ludia, v ktorych tony Bacha prebudzaju vraha a idu vrazdit... dalej nekomentujem, hudba je vec subjektivneho pocitu a nie nadiktovaneho tmarstva
    publikované: 01.08.2010 21:38:53 | autor: plagi (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. aha,
    Muk, Lennon, Osborn
    publikované: 02.08.2010 18:48:12 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  21. pozdravujem Vás
    Ked tak nad tým rozmýšlam..Idem od začiatku a pýtam sa: Kto môže hodnotiť prežívanie a mieru obrátenia iného človeka? Myslím, že to prvé nikto, kým nešľape v jeho topánkach, to druhé neprináleží absolútne nikomu.
    Potom, čo podľa vás tvorí koreň hu skladby???
    Ďalej „to, či je niektorá hudba dobrá či zlá, nemôžu určiť tzv. hudobní odborníci,( …) ale ľudia, ktorí (…)sú znalcami duchovného života!“ Nejde mi stotožniť sa s takým niečím. Presne tak ako napr. príčinu a okolnosti dopravnej nehody môže určiť fundovaný znalec-expert, nie náhodný okoloidúci, hoci ten si môže vytvořit z toho čo videl (počul) vlastnú mienku.. Aj hudbu môže správne posúdiť IBA hudobný znalec, ktorý má potrebné znalosti a komplexný pohľad na vec, nie nedostatok, neúplné alebo skreslené informácie alebo predsudky, ktoré bránia možnosti vytvoriť si objektivny úsudok..
    Z tohoto hľadiska by snáď bolo lepšie, keby duchovní otcovia písali knihy na témy, v ktorých sa (lepšie) vyznajú a sú kompetentní odborne sa vyjadriť..Ľudia sú hladní skôr po inom…Váš názor vám nikto neberie, ale pochopte, že vnucovaním nejakej pravdy iným nepochodíte, tým skôr u mladých ľudí. Ľahko môžete, hoci nechtiac, dosiahnuť práve opačný efekt.
    Sto ľudí, sto chutí. Takže tak ako nie každý dokáže vnímať krásu povedzme liturgickej hudby, tak niekoho nezaujme jazz alebo rock. Je to prirodzené. Veď či neni hudba dar, tak ako ostatné? Aj rocková hudba..
    A konečne, čo vlastne riešime..keď podstata aj tak neni v hudbe ale vo vnútri...
    publikované: 23.08.2010 21:43:28 | autor: nika0707 (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. Plne súhlasím
    Ibaže k tomu aby sa človeku na toto otvorili oči je potrebné chcieť vidieť pravdu.
    publikované: 30.04.2011 19:03:37 | autor: Karol (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. Vážený pán kňaz...
    Mám veľmi rád Váš blog, ale toto ma vážne dostalo. Chápem, že Bohu treba obetovať niektoré pozemské veci, ale toto je s prepáčením už naozaj "trochu mimo". Vážne nám chcete nanútiť, že HUDBA JE HRIECH?! Sám tomu dúfam neveríte. Ja som metalista a metal milujem a nebojím sa priznať, že milujem Metallicu a Slipknot aj napriek tomu, že majú v niektorých skladbách texty, ktoré sú schopné nútiť človeka k istému druhu rebélie, alebo čohosi podobného, ale nikto z nich nepíše skladby proti Bohu (samozrejme sú kapely, ktoré to robia, ale tie ja ako kresťan nepočúvam). Dovoľujem si Vás oboznámiť, že Metallica sú kresťania. K metalu ako k žánru hudby patria tieto veci ako kríže, tieto čudné veci a tie "čísla" (666 a pod.), ale skoro všetci, ktorí to používajú Vám potvrdia, že v tom nie je nič viac ako hudba a že sú to často kresťania a nemajú nič proti Bohu...Preto s obsahom tohto článku nanajvýš nesúhlasím! A navyše, je to vec každého z nás, ako budeme tú hudbu vnímať. Ja keď si pustím CD SlipKnoT-u, kde sa používajú takéto texty, nemám v záujme vnímať tie texty ako proti Bohu, ale to k tej hudbe proste patrí...Chcete mi povedať, že keď hrám v metalovej kapele, tak sa prehrešujem proti Bohu, aj keď ho milujem?
    publikované: 27.12.2011 16:15:59 | autor: MetalNieJeHriech (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014