Hriech nečistoty je v zneužití poslania pohlavného pudu alebo v užívaní pohlavných síl spôsobom, ktorý odporuje zmyslu a cieľu pohlavného pudu.
Nie pohlavný zážitok je zlý, ale spôsob hľadania tohto zážitku.
Nezriadenosť hriechu nečistoty sa javí v tom, že sa hľadá rozkoš pre ňu samu a to za každú cenu okrem poriadku stanoveného Stvoriteľom.
Hriech nečistoty všeobecne charakterizuje nedostatok úctivosti v oblasti pohlavného pudu, nedostatok zodpovednosti voči Stvoriteľovi a voči pohlavnému partnerovi, voči dieťaťu; spustlosť, ktorá už nepociťuje sebaponíženie, sebectvo a nedostatok lásky, ktoré sa už neštítia zneuctenia.
Zmyslová rozkoš je pre pohlavnú aktivitu, nie však pohlavná aktivita pre rozkoš.
Hriech nečistoty je buď v nezriadenej túžbe, alebo v nezriadenom vyhľadávaní a používaní rozkoše z pohlavnej aktivity.
Dnes sa pozrieme do zrkadla na smilstvo a jej formy:
Prirodzené
1/ Konkubinát – je dlhšie mimomanželské pohlavné spoločenstvo muža a ženy, ktorí bývajú spolu a imitujú manželstvo, neboli zosobášení. Katolíci žijúci len v civilnom manželstve sú pred Bohom a cirkvou konkubini - takýmto nemožno dávať rozhrešenie, lebo je tu stála príležitosť k hriechu - môže sa dať len vtedy, ak človek žijúci v takomto vzťahu prejaví dobrú vôľu ukončiť tento hriešny vzťah;
2/ Prostitúcia – znamená oddať sa pohlavnej aktivite za peniaze. Ide o predávanie tela u dievčat a aj u mužov. Ide tu o priťažujúcu okolnosť kvôli verejnému pohoršeniu. Poznáme ju ako verejnú, alebo tajnú. Verejný dom je prístupná príležitosť k hriechu a možnosť najnižšieho zneužitia ľudskej bytosti a jej dôstojnosti;
3/ Cudzoložstvo – je pohlavná aktivita slobodného s neslobodným, alebo dvoch neslobodných (ide o zákonitý manželský zväzok). Za osobitne ťažké treba pokladať cudzoložstvo vo dvoch manželstvách. Kristus upozorňuje na vernosť v srdci a varuje pred žiadostivým pohľadom, ktorý je spreneverou v srdci. (Mt 5, 28);
4/ Krvismilstvo – všetky necudné vzťahy, vrátane pohlavnej aktivity medzi osobami pokrvne príbuznými;
5/ Svätokrádežné smilstvo – pohlavná aktivita, pri ktorej ju zúčastnená zasvätená osoba, alebo sa táto aktivita koná na posvätnom mieste;
6/ Znásilnenie – ide o násilne vykonanú pohlavnú aktivitu na žene, na dievčati. Znásilneniu je podobné i sprznenie duševne chorých, duševne menejcenných. V prípade znásilnenia sa žena môže brániť antikoncepciou proti počatiu. Potrat sa však nesmie vykonať. No nie sú bez viny ani ženy, lebo sa často vystavujú nebezpečenstvu svojim správaním, vyzývavým obliekaním...;
7/ Únos – znamená pozbaviť ženu, najnovšie aj muža slobody s úmyslom na pohlavnú aktivitu. Za únos treba mať aj unesenie nedospelého proti vôli rodičov. A keďže je únos obmedzením slobody, je hriechom aj proti spravodlivosti.
Neprirodzené
1/ Masturbácia - o tom bol článok;
2/ Sodomia - napodobnenie manželského úkonu medzi osobami rovnakého pohlavia, alebo medzi mužom a ženou neprirodzeným spôsobom;
3/ Beštialita - je to najťažší hriech proti čistote. Súlož so zvieratami.
Komentáre
:-(
takže od teraz islámska móda..
a zákaz vychádzania z domu, aby som si náhodou sama nezapríčinila znásilnenie svojím vyzývavým správaním, oblečením...
a samozrejme sa vopred s násilníkom dohodnem kedy k tomu príde aby som si vedela dopredu zaobstarať antikoncepciu, alebo pred splynutím násilníka požiadam, aby použil ochranu.. (tož na margo onej poznámky: "V prípade znásilnenia sa žena môže brániť antikoncepciou proti počatiu")
čo sa týka state "sodomia", konkrétne "rovnakých pohlaví" tak to prejdem radšej tichým mlčaním..
ad „zmysel a cieľ pohlavného pudu“
. kým, kde a ako je stanovený zmysel a cieľ pohlavného pudu?
. kto, kde a ako ustanovil cirkev ako strážcu čistoty sexuálneho života veriacich?
. z čoho plynie, že pohlavná aktivita nie je pre rozkoš?
. kým, kde a ako je definovaná „nezriadená túžba“ a „nezriadené vyhľadávanie a používanie rozkoše“?
knaz jozef
ad „Znásilnenie ... nie sú bez viny ani ženy, lebo sa často vystavujú nebezpečenstvu svojim správaním, vyzývavým obliekaním“
aj keby ženy chodili nahé, NIKTO nemá právo páchať na nich sexuálne násilie..
Kňaz Jozef, ak rkc považuje civilné manželstvo za konkubinát, napriek tomu,
Ešte dodatok: myslím si, že práve diskusie, prebiehajúce na vašom blogu dokazujú,
All
Píšem tu o civilnom manželstve veriacich katolíkov, pre ktorých pred Bohom a cirkvou je platný len cirkevný sobáš a ak žijú len civilne, žijú ako konkubíni, či sa to niekomu páči alebo nie - a v tom je rozdiel... a predsa aspoň nick snezka - prečo niektoré matky hovoria dcéram, ako to chodia oblečené - hoc takých je už málo? Ja tiež chodím po ulici a vidím, ako sú často krát oblečené dievčatá a ženy - móda, prispôsobiť sa trendu, je to ich rozhodnutie? Áno, je to ich rozhodnutie, no s tým sú spojené aj dôsledky - akú silu má pokušenie a ak ho nedokázala ovládnuť Eva v raji a zhrešila o čo skôr my, slabí a hriešni... prajem všetkým dobrú noc...
wyslúžilec - kňaz Jozef, prosím o odpovede na tieto otázky:
,,Prišiel som ako ovca medzi vlkov", hovorí Ježiš Kristus. Prísť ako kňaz na blog
Možno by ste mali mať pri svojich článkoch na zreteli aj toto.
..hmm..
a nehovorte mi,že dnešná móda nie je vyzývavá. Ale myslím si,že okrem oblečenia má pri znásilnení vplyv aj správanie dievčaťa. Podvedomé správanie.
bola som znásilnená..nie neznámou osobou..a mám na tom svoj podiel viny..
a preto VIEM, že keď chlapa niečo vzruši, a je jedno čo, len ťažko sa dokáže zastaviť.
no kolkokrát to dievčatá majú potrebu skúšať?..kolko krát si poviedia,že je to en hra..len zo srandy..a potom paf..
iné sú znásilnenia cudzím človekom v parku. ale zase..nie je to prejav sexuality človeka,na ktorú má podla vašich komentárov inde právo každy?..Čo ak pre násilnika v jeho ponímaní znásilnovanie rovnakou prirodzenosťou,ako pre iného masturbácia..?
zase vela otázok..a žiadne odpovede..že?..:)))
xxxx
amidala..o antikoncepcii po styku ti ešte nikto nepovedal?..odporučam navštíviť gynekológa..:))))
xxxx
rozprávkarka..ako neveriacej civilistky by sa ti páčilo,keby si bola jednou partnerkou z piatich žien svojho muža?..či čo chceš stále modernizovať na sviatosti manželstva?..
akurat tak homosexualitu..ale to sa najprv musí modernizovať štát..a ten myslim,že neuznáva ani mnohoženstvo..ups..))))
nemôžeš od Boha niečo chcieť,ked mu nič nedávaš..Ale zase..Boh je milostivy..A o spáse rozhoduje nakoniec on,nie Rkc ani jeho zástupcovia..a tak bez ohľadu na to,že nemôžeš prijať jeho Telo, dávaj mu..a On sa ti odvďačí tam..pri poslednom súde..
a heeej Hogo...
šup sem linky...tak ako kedysi rozprávková..:))))
a pozerám,že sú pochybnosti..tak uvádzam na pravú mieru..
a Ella som všade..:)))..Ellie a Ellita su len jej obmeny..:))))
prepáčte,ak si niekto nebol istý..:))
ja asi nerozumiem
síce, had dal jablko Eve..no dobre
a ešte nerozumiem tomu, že keď dvaja veriaci žijú v civilnom manželstve, tak to je hriech a keď neveriaci, tak to hriech nie je??
sorry za stupídne otázky
janusha..a čo?..Adama nechal Boh v raji?..
žena odtrhla jablko..a odhryzla ako prvá..a naviedla aj Adama..
zjesť jablko nebol hriech..hriechom bolo okúsiť zo zakázaného..
zakázaný bol jediný strom v celom raji..mali to Eva a Adam za potreby? Nemali. Napriek tomu..
Ako sa neveriacich týkajú hriechy,či nehriechy? Ako veľmi neveriacim záleží na tom,či hrešia,alebo nie?..Toto my už konečne niekto vysvetlite..pls..:)))
ellie
myslím si, že keďže hriech je definovaný ako niečo zlé, niečo ,čím ubližujeme druhým, alebo aj sami sebe, tak pavdaže aj neveriacim logicky záleží na tom ži hrešia, alebo nie..myslím si, že žiadny normálny človek nechce byť zlý a ubližovať iným..ak áno, potom je bezohľadný..ale to nemá nič spoločné s vierou..
a ešte
a ešte si rýpnem..nechcem odpoveď.. antikoncepcia po styku..nie je to sporné, čo keď je už vajíčko oplodnené?..nebol by to potrat?, či kde je presne tá hranica?
knazjozef
aspoň vidno, že neútočíme na teba osobne, len vedieme polemiku o danej téme
:)
Adama a Evu si spomenula ty..ale ak chceš opomínať,tak fajn..opomeňme..
nehrešiť nie je vecou viery,ale charakteru..podla toho,čo tu píšeš ty..a ja s tým súhlasím..
ale NEHREšIť preto,že chcem byť spasený..tak to už je asi len pre veriacich..že?
Takže ceste k hriechu stojí aj svedomie..To je pravým zrkadlom. Preto sa aj pred sv. spoveďou spytuje svedomie. A rozdiel medzi veriacim a neveriacim je ten,že veriaci chce mať to svedomie čisté. Ak ho niečo hryzie, pristúpi k sv. spovedi,kde mu Boh prostredníctvom kňaza svedomie očistí,alebo neočistí..
Neveriaceho ak niečo hryzie,tak to rieši všetkými možnými spôsobmi. Ale nie s Bohom.
Myslím,že na tomto blogu je hriech myslený ako zátarasa na ceste k Nemu, nie ako ublíženie blížnemu,aj ked..aj to je dôsledok hodný pozastavenia sa..
hehe..rýpni si..:)))
môže to byť kludne aj tak,že ho ženská k tomu vyprovokuje a zrazu si povie NIE...že?..
jasne,že potom už prd zaleží na všetkom..aj na tej antikoncepcii po..
aj na tom,či to je potrat,alebo hriech..
už keď sme pri extremoch..
a ešte by som chcela vedieť
ale, čo sú konkrétne tie všetky necudné vzťahy?
a myslela som, že sodomia je sex so zvieratami..a beštialita je napr. vražda(sexuálne motivovaná)
All
Ellie,
len to znásilnenie..ja beriem znásilnenie ako znásilnenie..nasilu..
ale sú aj také prípady, že vyprovokuje, ale aj tak si myslím, že keĎ žena povie NIE, tak by to malo byť brané ako NIE v každom prípade
lebo milovanie je o tom , že chcú obaja.
si predstav, že by si sa niekým rozprávala, usmievala sa..dobrá nálada,..bolo by ti dobre, a on by to pochopil ináč a chcel by ťa zviesť..ty by si povedala, že nie, nechcem.. a on by to urobil aj napriek tomu..cítila by si sa vinná? nechcela by si aby to nie bral ako nie?
snezka - :-)
najskôr je komentár o násilí vykonanom na žene a potom nasleduje ďalší text: - neviem, čo je na tom čudné a nepochopiteľné...
vie mi niekto popísať to vyzývavé oblečenie? - nie som módny návrhár, ale to čo vidím niekedy zavesené na nežnom pohlaví - vidieť spodnú bielizeň; rôzne výstrihy, ktorými sa chce často zaujať; pritesné nohavice - rifle, šponováky - prepáčte za nepresný výraz, ale viete o čo ide; nohavice "prilepené na telo", v ktorých keď sa žena nebodaj zohne, tak môže niečo prasknúť v rozkroku - šitie... a myslím, že aj Vy viete sama, aké je to oblečenie - už z toho názvy - vyzývave, aby niekoho upozornilo - hej, iný to nazve inak, veď koľko podôb má dnes aj slovo láska...
amidala - takže od teraz islámska móda..
rozpravkarka - Ešte dodatok: myslím si, že práve diskusie, prebiehajúce na vašom blogu dokazujú...
Kňaz Jozef, diplomatická odpoveď... :-)))
Posielam vás ako ovce medzi vlkov a Ježiš Kristus to povedal svojim učeníkom, keď ich posielal do sveta...
rozpravkarka - to, čo m byť raz posiľňujúce v manželstve
rozpravkarka - ,,Prišiel som ako ovca medzi vlkov", hovorí Ježiš Kristus. Prísť ako kňaz na blog
mojím úsilím je priblížiť sa k človekovi - možno to ešte neviem tak, ako si to niektorí predstavujú...
janusha - ja asi nerozumiem
zmysel prvotného hriechu je v neposlušnosti voči Bohu... jablko je obrazné vyjadrenie
janusha - a ešte
Kňaz Jozef, možno ste si už všimli, že je tu vytvorená rodinka blogerov,
Preto som si myslela, že vy ako autor tohto blogu by ste mali vystupovať presne z tejto pozície. Sú medzi nami aj takí, čo nemajú ani elementárne vedomosti z katechizmu a tým je asi potom ťažké pochopiť, prečo cirkev chápe civilný manželský zväzok, potvrdený štátom, za nerovnocenenný s cirkevným sobášom. V tomto je blog panenské, až pohanské územie.
janusha - a ešte by som chcela vedieť
čo sú konkrétne tie všetky necudné vzťahy? - sa prejavujú buď ako vnútorné (necudné predstavy) alebo vonkajšie (pohľady, dotyky...)
Rozpravka - Kňaz Jozef, možno ste si už všimli, že je tu vytvorená rodinka blogerov,
vyjadrovacie schopnosti nie je životná múdrosť - "koľkí" majú tituly pred menom a za priezviskom a ich život?...
to, že budú diskutovať, o tom je blog - ja diskutujem, len nezradím vieru, ktorú mám a prežívam a Cirkev v ktorej žijem len preto, žeby som azda z niečoho poľavil pri argumentovaní...
len je tu jedna otázka - chcieť sa dozvedieť nie je to isté ako chcieť sa dozvedieť - jedno je zvedavosť len preto, aby som mohol ďalej "niečo vyvíjať" a druhé je úprimné hľadanie pravdy, aby som mohol k tomu zaujať postoj aj vo vzťahu k svojmu životu... to píšem všeobecne
som sa tu zastavil,
Napíš radšej ľuďom, že boh vám to všetko odpustí, ale zmente sa! Žite skromnejšie, nezávidte, ctite si ľudí, neklamte(sa), vypnite televízor a... verte v Boha. A potom už nebudete hľadať šťastie, lebo bude stále s vami.
krátko a mudro..:)))
davinco - som sa tu zastavil,
davinco a dodatok
WYSLÚŽILEC- TAJNOSTI PRE PÍSMENKÁ?
PS: možno Vám niekto povie o tomto commente, alebo si ho prečítate sám.
kňaz Jozef, vôbec si nemyslím, že si hlúpy, no Tvoj koment zo 14:02 za (prepytujem) hlúpy považujem...
wyslúžilec - kňaz Jozef, vôbec si nemyslím, že si hlúpy, no Tvoj koment zo 14:02 za (prepytujem) hlúpy považujem...
wyslúžilec - za seba si dovolím dodať, že sa mi zdajú nielen staromódne, ale aj zastaralé a škodlivé.
to viete, už je to raz tak a Vy to nezmeníte, hoc by ste to chcel zmeniť... nechodím na Váš blog - ak mi napíšete názov blogu a nájdem si čas, opozriem sa na niektorý článok a potom budem môcť aj ja zaujať postoj, a mimochodom - ľahko sa dá poznať, či to, čo píšete, je osobné, alebo prejav ľudskej fantázie a hry so slovami...
publikované: 11.07.2008 15:36 | autor: knaz Jozef (e-mail, web, neautorizovaný)
kňaz Jozef, netajím, že som Tvojou (ne)odpoveďou hlboko sklamaný...
publikované: 11.07.2008 15:42 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
wyslúžilec - kňaz Jozef, netajím, že som Tvojou (ne)odpoveďou hlboko sklamaný...
Neviem, akú odpoveď ste očakávali - prípadne mi ju pripomenťe a ja rád odpoviem... asi nechcete, aby som nahliadol na Váš blog...
publikované: 11.07.2008 21:10 | autor: kňazjozef (e-mail, web, neautorizovaný)
kňaz Jozef, ako (ne)odpoveď na môj koment z 05.07.2008 10:19 súvisí s nahliadnutím na môj blog???
prepáč, ale akosi mi uniká súvislosť...
publikované: 11.07.2008 23:48 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
Commenty z článku - Aký má Cirkev postoj k masturbácii?
wyslúžilec - kňaz Jozef, prosím o odpovede na tieto otázky:
ja by som tiež poprosil len o vyjadrenie - odpoviete mi na otázku, autorom akého ste blogu? Stačí áno alebo nie... ak ste už odpovedali pri článku, kde som položil túto otázku, táto je bezpredmetná... to som mal ešte na srdci a už bay, bay - dobrú noc
publikované: 13.07.2008 23:41 | autor: knazjozef (e-mail, web, neautorizovaný)
Comment z článku – Smilstvo – Iné formy
A toto je už dodatok
WYSLÚŽILEC- TAJNOSTI PRE PÍSMENKÁ?
Nemyslite si, že som hlúpy, aby som nevedel, že mi stačí otvoriť si niekoľko článkov na úvodnej stránke a prečítam commenty a z nich zistiť, kto je autorom, keď odpovedá... ja som len čakal, či Vy sám to dokážete povedať - no mýlil som sa a asi sa predo mnou hanbíte za písmenká, hoc pred inými sa za ne nehanbíte - je to samozrejme Vaše právo... ak človek niečo skrýva, vždy má nato dôvod, alebo sa mýlim? pekný deň...
PS: možno Vám niekto povie o tomto commente, alebo si ho prečítate sám.
publikované: 14.07.2008 14:02 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
kňaz Jozef, vôbec si nemyslím, že si hlúpy, no Tvoj koment zo 14:02 za (prepytujem) hlúpy považujem...
a navyše aj za bohapustú, nepravdivú špekuláciu.. a je mi ľúto, že si sa k jeho napísaniu znížil.
publikované: 14.07.2008 14:31 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
kňaz Jozef, na blogy vrátane Tvojho chodím debatovať o predmete článku...
wyslúžilec - pokojne si píšte
až teraz som sa sem dostala... :)
čo sa týka antikoncepcie "po" - takže počula som o tabletke po, tá by mala tuším používať do 48 alebo 72 hodín od styku (neviem presne, ale tak na nete to niekde iste je), ale presne ako povedala predo mnou tuším janusha, nie je to už vražda nenarodeného dieťaťa?? a navyše pochybujem, že že
na,ktorá niečo takéto prežila, bude okamžite myslieť na to, aby navštívila gynekológa a chránila sa proti prípadnej gravidite, poprípade si zaobstarala antikoncepciu.. predsa len, väčšina obetí sa radšej uzatvorí pred svetom... (aj keď to by sa bolo treba spýtať niekoho kto to prežil, ak by našiel silu o tom hovoriť)
ad oblečenie - aha.. takže všetko oblečenie, čo príde zo západu je hriešne.. a máte pravdu Kňaz Jozef, o tzv. počestnosti oblečenia som skutočne nepočula.. viete to nejako charakterizovať?? napr. počestná sukňa má byť dlhá toľko a toľko cm, počestné tričko/blúzka má byť len rolákový typ s dlhými rukávmi a najlepšie tmavé??
v istom zmysle síce chápem, že niektoré veci napr. minisukňa veľkosti širšieho opasku je aj na mňa silná káva.. ale to ešte neznamená, aby si hneď ako niekto uvidel ženu v takej sukni po nej hneď skočil. - ja keď idem okolo výkladu s pečivom, taktiež tam nevtrhnem a neukradnem si bagetu..
have a nice day..
amidala - až teraz som sa sem dostala... :)
nenašiel som úsek, kde by som písal - všetko oblečenie zo Západu...
každý jedinec na vnemy reaguje inak a Vy to nemôžte porovnávať so sebou a bagetou...
ja Vám nebudem "predpisovať" čo máte nosiť - to nebolo ani úmyslom v článku - úmyslom bolo poukázať na možnosti...
Najväčším hriechom života je nedať príležitosť láske
No moj
Harald Schmidt - No moj
niekomu sa trasie hlas, inému nohy...
niekto vidí na dve oči, niekto na jedno...
sme rozdielni a v tom je tá krása, že sa môžeme dopĺňať i názormi...
Harald Schmidt, nestotožňujem sa s Tvojím výrokom, že...
články kňaza Jozefa sú pohľadom na svet a na život cez optiku rkc, a tá je, aká je - kresťanská a konzervatívna..
v mnohom s konzervatívnym pohľadom rkc na život nesúhlasím, no za hlúposť ho nepovažujem.. konzervatívny pohľad je prirodzeným protipólom liberálneho nazerania na svet, ich vzájomnom spor je prinajmenšom šancou priblížiť sa k pravde alebo menej pateticky povedané k takému náhľadu na život, ktorý je v prospech človeka, a nie proti nemu.
Ďakujem Dámy!
wyslúžilec!! K nejakému náhľadu na čokoľvek,môžeš prísť iba v debate s prístupným človekom.V diskúsii s kňazomJozefom nedospeješ nikam.
reeb - On na to asi ani neprišiel.hahahaha!!!!!
reeb, to, kam kto v debate dospeje, má každý prinajmenšom zpolovice vo svojich rukách...
ella
pozerala som jeden dokument zo zivota masajov. jedna zena z nasho sveta k nim sla byvat a zit, aby vypadla z nasho stereotypu a zakusila nieco ine. tiez sa ich pytala, tych zien masajskych, co si myslia o mnohozenstve. ci jedna na tu druhu neziarlia, ze si musia muza delit. ich pristup sa ukazal ako velmi prakticky: kedze musia tazko pracovat, zeny si povinnosti v domacnosti podelia. a stihnu sa popritom aj zabavit, aj zahrat, polenosit. ziarlivost je tam pomerne zriedkava. neboli k nej vychovavani, pocit majetnickosti takisto v nich nebol ziveny odmalicka, ako sa to deje v nasich koncinach. a priznajme si: nie vzdy ma zena na TO chut, ale muzi vacsinou maju skoro stale. jednoznacne muzske libido prevysuje to zenske... a co v obdobi tehotenstva? vtedy muz drzi post a neraz tej svojej nezakonne zahne. u masajov je to ine.
a u moslimov tiez. muz si dalsiu manzelku moze dovolit len vtedy, ak aj tej dalsej dokaze poskytnut to, co tej prvej a ta prva s tym musi aj suhlasit. ani jedna nesmie byt o nic ochudobnena. a deti maju spolocne, vychovavaju si ich navzajom, pomahaju si. ziarlivost sa vyskytne, ale nevrazdi sa kvoli nej. teda u tych sporiadanych vztahov. ak sa niekde vyskytne vysinuty jedinec, nie je to vina nabozenstva, ale skratka je to tak. aj u nas.
knazjozef
vyplach posvy? kedy? ako? toto ma zabranit nezelanemu otehotneniu? zabudol si dodat, ze pomoze aj skakanie na jednej nohe, ze semeno sa z posvy vytrasie, alebo tocit bokmi proti smeru hodinovych ruciciek, to by mohlo tiez zabrat, najlepsie kombinacia vsetkych, pre istotu...
vyplach posvy NEZABRANI tehotenstvu, skor pomoze spermiam dostat sa blizsie ku krcku maternice, ak sa tam este neprebojovali a staci len jedna, jedinka, na vznik noveho nevitaneho cloveka.
!!!!!knazjozef
natan
!!!!!!knazjozef