Vražda je priame usmrtenie nevinného. Nikdy nie je dovolená, je vždy ťažkým hriechom. Eutanázia je skutočnou vraždou i keď sa koná na prianie alebo prosbu nemocného. Je však dovolené podávať nemocným tíšiace lieky, ktoré nepriamo môžu urýchliť smrť.
Je vraždou zabiť ľudí, ktorí neprospievajú spoločnosti (debilní...).
Nie je dovolené vykonať punkciu srdca u nemocného, ktorý nie je celkom mŕtvy.
Nie je dovolené vykonať zabitie nevinného i keď to prikáže vyššia autorita.
Vystavovať životy blížnych veľkému nebezpečenstvu, bez primerane vážneho dôvodu, je ťažkým hriechom. Sem patria mnohé "moderné" hriechy: neopatrnosť v dopravnej premávke, v práci, v priemyslovom podnikaní, baníctve...
Vražda je sankciovaná aj cirkevnými trestami – pre pokrstených, ktorých viažu cirkevné zákony... pre nepokrstených to je civilný zákon.
Eutanázia je útok na život človeka
Eutanáziou rozumieme konanie, ktorého úmyslom je spôsobiť alebo urýchliť smrť ťažko chorého človeka, ukončiť jeho utrpenie, a to na základe jeho žiadosti, alebo predpokladu, že by si to prial. Toto konanie môže byť buď aktívne, t. j. priame vedomé zabitie ťažko chorého človeka, najčastejšie smrtiacou injekciou, alebo pasívne, t. j. úmyselné neurobenie potrebných opatrení zdravotnej starostlivosti tam, kde existuje morálna povinnosť udržať život, napr. odoprieť potravu, vodu a ďalšiu zdravotnú starostlivosť.
Eutanázia je zabitie pacienta lekárom. Na rozdiel od dnešného užívania a významu, v dávnej minulosti termín eutanázia (z gréckych slov eu = dobre, thanasos = smrť) znamenal všestrannú pomoc zomierajúcemu človeku, zameranú na miernenie telesných bolestí a duševných úzkostí. Eutanázia sa presadzuje pod zámienkou falošného súcitu.
V skutočnosti odkrýva individualistické poňatie slobody silnejších proti slabším. V pozadí týchto tendencií smerujúcich k usmrcovaniu zo "súcitu" je mentalita, ktorá nepozná zmysel utrpenia. Človek sa oddáva ilúzii, že je pánom nad životom a smrťou.
Biomedicínske vedy sa zhodujú v základnom presvedčení, že ľudská bytosť tvorí jednotu v rozmere telesnom, duševnom, duchovnom a sociálnom. Uvedené rozmery nemožno od seba rozdeľovať. Ľudské zdravie a choroba sa prejavuje vo všetkých týchto rozmeroch ľudskej osoby. Zdravotná starostlivosť sa musí týkať celého človeka.
Naša mediálna spoločnosť nás chce presvedčiť, že život je dobrý len vtedy, keď v ňom niet utrpenia, niet bolesti. Žiaľ, ľuďom sa nahovára, že umrieť v dôsledku eutanázie je dôstojnejšie, ako umrieť prirodzenou smrťou.
Prívrženci eutanázie hrôzostrašným opisom utrpenia chorých sa usilujú vyvolať príslušné pocity hrôzy, a tak pripraviť ľudí, aby súhlasili s eutanáziou. Že eutanázia je dobrá, je klamstvo. Eutanázia podkopáva spoločnosťou uznávanú úlohu lekára ako liečiteľa a rozbíja vzťahy medzi chorým a lekárom.
Eutanázia je negácia duchovných a morálnych hodnôt človeka. Mravnou i právnou povinnosťou lekára je liečiť choroby a zachovávať život. Skutočnou pomocou ťažko chorým a umierajúcim je orientácia, ktorá smeruje k naplneniu zmyslu života. Trpiaci človek sa vo svojej núdzi obracia na lekára a dáva mu bezhraničnú dôveru.
Dôležitou povinnosťou ošetrujúceho lekára je tíšiť silné bolesti a úzkosti chorého pacienta. Lieky proti bolesti sa musia podávať v dostatočných dávkach a ich účinok starostlivo kontrolovať. Súčasná farmakoterapia ponúka pestrý výber liekov proti bolesti. Veľké bolesti chorých by nemali byť dôvodom pre eutanáziu.
Túžba pacienta zomrieť znamená vlastne výkrik o pomoc v situácii, ktorá sa zdá chorému beznádejná, cíti sa osamotený a často trpí depresiou. Človek je povolaný k plnosti, ktorá presahuje rozmery jeho pozemskej existencie. Ťažko chorý človek sa potrebuje vysporiadať s otázkami o zmysle života a potrebuje podporu a nádej. Láskavá podpora najbližších príbuzných, priateľov a ošetrujúceho personálu mierni úzkosti a bolesti umierajúceho človeka a jeho obavy z budúcnosti. Pri ošetrovaní smrteľne chorého pacienta má lekár spolupracovať s ostatnými členmi tímu starajúceho sa o pacienta.
Názor na smrť ako na nezmyselný koniec života neobstojí, je totiž radikálny rozdiel medzi "dávať smrť" a "súhlasiť s umieraním". Prvý je skutok, ktorý ničí život, druhý ho prijíma až do smrti. Dnes sa aj u nás začínajú budovať hospice. Sú to zdravotné a sociálne zariadenia pre ťažko chorých a starých, ktorí sa ocitli bez zázemia svojej rodiny a vyžadujú si liečbu a intenzívnu starostlivosť. V hospicoch sa nestráca súkromie hospitalizovaného. Intenzívna opatera a dostupný komfort majú byť zárukou dôstojného dožívania a umierania. Umieranie sa tu chápe ako prirodzený proces. Aj tvárou v tvár neodvratnej smrti dominuje celostný prístup v starostlivosti o pacienta, zameraný na všetky rozmery ľudskej osoby: telesné, duševné, duchovné a sociálne. Prirodzené ukončenie života v chorobe neznamená jeho zničenie, ale naplnenie.
Hippokratova prísaha spred vyše 2000 rokov má doposiaľ v medicíne nadčasovú hodnotu: "Nepodám nikomu, hoci by ma o to prosil, smrtiaceho jedu, ani k tomu nebudem radiť. Tiež nedám žene prostriedok, aby potratila." Ľudský život je potrebné chrániť od počatia do prirodzenej smrti. Prikázanie "Nezabiješ!" je záväzné pre každého človeka. Zákony v našom štáte neumožňujú eutanáziu. Odmietanie eutanázie je opakovane potvrdené záväznými medzinárodnými prehláseniami. Eutanázia odvracia pozornosť od skutočných potrieb ťažko chorého a umierajúceho človeka.
MUDr. Štefan Grenda
a ešte iný pohľad na eutanáziu...
Komentáre
.
Eutanázia je len filozofická hrádka.
Choroba je často prejavom volania o pomoc ducha. Moderná medicína to ignoruje . Podávanie liekov je plátanie prepichnutého kolesa, ktoré strelí neskôr inde a omnoho drsnejšie.
Ak niekto má jasný názor na eutanáziu, mal by mať aj jasný názor, na to, čo vlastne "zachraňuje" medicína .
Moderný trend , vďaka zneužívaniu pojmu telensej pomoci zbavuje človeka za prebratie zodpovednosti za svoje konanie . Ak je dovolené liečiť zanedbané telo , tak by bolo vhodné rozmýšľať aj nad globálnymi dôsledkami takéhoto prístupu a ak narábať s pojmom utrpenie tak na začiatku kašla a nie na konci smrti.
Ak spoločnosť funguje tak, že dovolí zničiť technické vybavenie strojárne , bez zmeny managementu, tak odstavenie strojárne po zdevastovaní bez pomoci je smiešne. Ale verím, že niekomu kvíliace stroje robia dobre.
Ak utrpenie , tak od začiatku a nie na konci.
oprava
ad „Eutanázia je skutočnou vraždou ... je však dovolené podávať nemocným tíšiace lieky, ktoré nepriamo môžu urýchliť smrť.“
označuje eutanáziu za vraždu a súčasne pripúšťa, že „nepriamo urýchliť smrť“ nemocných je dovolené.. akoby v okamihu smrti nebolo jedno, či bolo umieranie pomalé alebo rýchle.
hogo
i keď hrádky s eutanáziou sú sporné aj bez tej vety.
Predstava, že lieky len pomaháju a medicína len zachraňuje je najtragickejším omylom, ktorí v súčasnosti vnímam .
podpora eutanázie nemusí byť len o tom, že „život je dobrý len vtedy, keď v ňom niet utrpenia, niet bolesti“..
eutanáziu vnímam ako asistovanú samovraždu a rád by som mal možnosť po nej siahnuť v situácii, keď svoje vyhliadky na ďalší dôstojný život vyhodnotím ako blížiace sa nule...
ak sa človek nemôže rozhodovať o svojom (ne)narodení, nemala by mu byť odopieraná možnosť rozhodnúť aspoň o svojej smrti..
Problém eutanázie je veľmi široký s ďalekosiahlými dôsledkami.
V minulosti, ak nerátame násilne úmrtia, odišli z tohto sveta už miliardy ľudí prevažne prirodzeným spôsobom. Bolo to spôsobené predovšetkým nižšou alebo žiadnou medicínskou starostlivosťou. Dnes sa situácia začína vyvíjať iným smerom v dôsledku rastu a zdokonalenia medicínskej starostlivosti. Pomôže sa ťažko chorým ľudom a ich život sa predĺži, "darujú" sa mu dni, možno roky života, ktoré by bez lekárov nemal. Otázka nastáva, čo vtedy, ak choroba naberá nezvratiteľný smer.
Ja obone som toho názoru, že ak sa blíži smrť, ktorú nemožno odvrátiť, je dovolené s liečením prestať. Takúto možnosť pripúšťa aj Deklarácia o eutanázii, ktorú schválil Svätý Otec Ján Pavol II. Nemalo by sa však preručiť obvyklé ošetrovanie. Čo sa pod týmto skrýva, ťažko povedať. Je to skrytá forma pasívnej eutanázie, lebo dnešná doba a lekárske možnosti nám dovoľujú poskytovať čoraz účinnejšie metódy liečenia. Ako stanovovať jej hranicu ? Odpojenie od prístrojov na podporu životne dôležitých funkcií je určite forma pasívnej eutanázie.
Brat Jozef, rád by som sa dozvedel, čo myslí Cirkev pod pojmom obvyklé ošetrovanie, ktoré pripúšta Cirkev v prípade, že sa s liečením prestane ? Túto možnosť totiž pripúšťa aj spomínaná deklarácia. Ďakujem !
ad „Eutanázia je skutočnou vraždou ... je však dovolené podávať nemocným tíšiace lieky, ktoré nepriamo môžu urýchliť smrť.“
wyslúžilec, Rozprávkarka, cokomilka, dionea, jajaj, sygon či sygonanana...
kňaz Jozef, nie je vari mysliteľná eutanázia bez priamej účasti lekára...
V tomto som
knazjozef
Myšlienka je prostá : tým istým čím medicína život umelo predlžuje, tým istým predlžuje UMELE umieranie . Krom toho vychovala zberbu ľudí , ktorí sa na nej stali hlboko závislí a tým, že nepochopili význam choroby sa stali hluchými voči vlastným varovaniam a teda sa stali neschopnými sebaliečenia a pochopenia súhry vlastného tela , vlastných možností a vlastnej duše.
Hipokrat v tej dobe najskôr nevedel, že žranie liekov a zneužívanie ošetrení bez zmeny vlastných návykov sa stane celosvetovým trendom .
sygon - ja sa nepýtam
wyslúžilec - kňaz Jozef, nie je vari mysliteľná eutanázia bez priamej účasti lekára...
kňaz Jozef ad „ja sa teraz pýtam na tých lekárov, ktorí zabíjajú“
kňaz Jozef ad „ja sa teraz pýtam na tých lekárov, ktorí zabíjajú“
knazjozef
Žiadosť o smrť neni slabosť , neni slabosť keď človek umiera a postupne mu zlyháva čo ide ale s nenormálnými substitučnými metódami musí prežívať až zlyhajú ONI nie ON .
Vy si myslíte, že človek si žiada o skrátenie opodstatneného utrpenia, ktoré si má odžiť. Lenže on si odžíva niečo, čo by nebyť medicíny nikdy nezažíval !
Liečenie a mučenie pred smrťou je hrádka interpretácie, ale nie vašej ani mojej, ani lekárovej . Takže je otázne, kto zabíja, a či zabíjať pomaly , nedobrovoĺne , úmyselne je menej ako zabiť rýchlo , na žiadosť a úmyselne. Zaujímavé , že pri zvieratách v tom má väčšina jasno.
Nemôžte rozhodnúť o dôvodoch , motívoch ani vôli žiť niekoho , kto umiera pretože ním nie ste . Nemôžte vedieť nič o bolesti, ktorá prekračuje medze toho, na čo ľudské telo bolo nastavené ako na maximálnu hranicu , cez ktorú by už neprešlo.
A Hipokrat , bohvie čo si prial Hipokrat , keď umieral, ak to vôbec vedel chudák povedať .
Viete, to je špatné, že tie správy a odkazy po smrti sa k nám nedostávajú.. veľká škoda.
sygon - zaujímavé, ako viete zhodnotiť Hippokrata
sygon - trebárs
Lekár nezabíja len pri Eutanázii, aj pri úmyselnom potrate...
knazjozef
skúste mi povedať niečo o (ne)morálnosti niektorých lekárov, ktorí zložili Hippokratova prísahu
- duálna odpoveď : Liečenie a mučenie pred smrťou je hrádka interpretácie, ale nie vašej ani mojej, ani lekárovej . Takže je otázne, kto zabíja, a či zabíjať pomaly , nedobrovoĺne , úmyselne je menej ako zabiť rýchlo , na žiadosť a úmyselne.
Liečenie a umečenie naraz , čomu nerozumiete na tejto vete ako odpoveď na Vašu (ne)morálnost niektorých lekárov ?
knazjozef2
knazjozef3
Chudáka ste použili na inom mieste zavádzajúco, pre mňa je každý umierajúci chudák.
Z toho ako ste naformulovali sa javí že znevažujem Hippokrata. Ja nespochybňujem platnosť myšlienky ,ktorú si vymyslel pred smrťou ale jej platnosť v čase keď umieral. Vy viete o jeho myšlienkach v čase smrti viac ?
sygon - 16.07.2008 19:44
No vidím, že sa ostatní stiahli a nedokázali dať odpoveď - možno ešte premýšľajú, čo napíšu... Vy ste odpovedala, no nie na otázku, ktorú som položil a aj táto odpoveď len svedčí o jednom - viete si otvoriť ústa na RKC a jej učenie, čo všetko "navnucuje" a ako robí neslobodnými iných a pritom mi neviete dať odpoveď na jednu otázku ohľadom Hippokratovej prísahy a vzťahu lekárov k nej, ktorí zabíjajú - o čom to svedčí? ja nič, ja muzikant... strach Vám bráni sa vyjadriť - a ak aj napíšete teraz nejakú odpoveď, poviem, že ste sa prekonali, no je to pre mňa veľmi jasnou rečou - niektorí blogeri, ktorých som oslovil... dobrú noc
kňaz Jozef ad "No vidím, že sa ostatní stiahli a nedokázali dať odpoveď - možno ešte premýšľajú, čo napíšu..."
Kňaz Jozef, vidím, že ste otázku ohľadne eutanázie položili aj mne,
Ja len tolko
Co je humannejsie? Pozerat sa na cloveka odsudeneho na smrt v bolestiach alebo v nemohucnosti ked jeho dni su uz poratane? Alebo pomoct mu zbavit sa toho utrpenia a umoznit mu dostojny odchod z tohoto sveta...
A kto spaja eutanaziu s vrazdou je podla mna nenormalny...
Belivčiatko, vítaj v diskusnom klube... :))
ciao Rozpravka :))
láska k človeku by mala zvíťaziť
Belív, aj ja keď čítam takéto články, tak mi je z nich smutno... Spomínam si na svojho otca,
ľudia, čo odsudzujú eutanáziu ako hriech...
Topas, máš svätú pravdu, mala by zvíťaziť láska k človeku a nie k dogme,
Vo včerajšom príspevku na túto tému, som sám sebe aj kňazovi Jozefovi
Rozpravka - Belív, aj ja keď čítam takéto články, tak mi je z nich smutno... Spomínam si na svojho otca,
maco
maco - a to máte odkiaľ
Topas,
kňaz Jozef, v súvislosti s udržíavaním človeka pri živote...
akú definíciu používa Cirkev, keď prikazuje "udržanie človeka pri živote akýmkoľvek spôsobom až do jeho skonania"?
Kňaz Jozef,
Kňaz Jozef, ak máš iné podklady, privítam ich.
knaz jozef, ale ja nepisem o ludoch ktori su priputani na lozku a su len odsudeni na pomale umieranie
:-O
knaz jozef, ale ja nepisem o ludoch ktori su priputani na lozku a su len odsudeni na pomale umieranie
prepáčte, ale nechajme hovoriť odborníkov o čom je eutanázia...
oukej odbornici, hovorte si :))
maco - pokiaľ mám spoľahlivé materiály...
- v blízkosti nevyhnutnej smrti sa píše a nie - že ak sa blíži smrť - ako ste napísala - smrť môže prichádzať deň týždeň, rok... a v tom je rozdiel
kňaz Jozef ad „viete si otvoriť ústa na RKC a jej učenie, ... a pritom mi neviete dať odpoveď na jednu otázku“
ak Ti (niektorí) neodpovedali, môže to byť nielen z dôvodov, čo si (domýšľavo) uviedol v komente z 00:42, ale aj pre viacero iných príčin.
knazjozef
Je prísaha, tlupa lekárov je za , tlupa proti , centrálne sa to po štátoch prijíma alebo odmieta, čo determinuje a vynucuje si správanie lekárov bez ohľadu na ich názor . Tak ako je to s potratmi.
Ak prísahu prijimáte lekári sú pre Vás nemorálni, ktorí su za a chceli by to vykonávať. Ak ju nepríjmete, lekári schopí eutanázie sú morálni.
A tým čím vaši morálny lekári sú fasa, môžu pre iného, pripadať nenmorálny, pretože predlžuju a v podstate mučia svojím liečením.
Tak ako tí nemorálni môžu byť anjelmi spásy.
Je to odpoveď na Vašu , oh nezodpovedateľnú , otázočku ? Či Vás stále neuspokojuje, že neni striktná ? ;) a nerozhoduje o dobre a zle ;) tak ako to len vy viete
"viete si otvoriť ústa na RKC a jej učenie, čo všetko "navnucuje" a ako robí neslobodnými iných a pritom mi neviete dať odpoveď na jednu otázku ohľadom Hippokratovej prísahy a vzťahu lekárov k nej, ktorí zabíjajú - o čom to svedčí? ja nič, ja muzikant... strach Vám bráni sa vyjadriť - a ak aj napíšete teraz nejakú odpoveď, poviem, že ste sa prekonali, no je to pre mňa veľmi jasnou rečou - niektorí blogeri, ktorých som oslovil... dobrú noc "
to strašné hlúposti sú podľa mňa, čo ste tu napísali.
sygon, mňa na komente kňaza Jozefa z 00:42 zaujalo niečo iné...