Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Vražda a Eutanázia

Vražda je priame usmrtenie nevinného. Eutanázia je skutočnou vraždou i keď sa koná na prianie alebo prosbu nemocného.

Vražda je priame usmrtenie nevinného. Nikdy nie je dovolená, je vždy ťažkým hriechom. Eutanázia je skutočnou vraždou i keď sa koná na prianie alebo prosbu nemocného. Je však dovolené podávať nemocným tíšiace lieky, ktoré nepriamo môžu urýchliť smrť.

Je vraždou zabiť ľudí, ktorí neprospievajú spoločnosti (debilní...).

Nie je dovolené vykonať punkciu srdca u nemocného, ktorý nie je celkom mŕtvy.

Nie je dovolené vykonať zabitie nevinného i keď to prikáže vyššia autorita.

Vystavovať životy blížnych veľkému nebezpečenstvu, bez primerane vážneho dôvodu, je ťažkým hriechom. Sem patria mnohé "moderné" hriechy: neopatrnosť v dopravnej premávke, v práci, v priemyslovom podnikaní, baníctve...

Vražda je sankciovaná aj cirkevnými trestami – pre pokrstených, ktorých viažu cirkevné zákony... pre nepokrstených to je civilný zákon.

Eutanázia je útok na život človeka

Eutanáziou rozumieme konanie, ktorého úmyslom je spôsobiť alebo urýchliť smrť ťažko chorého človeka, ukončiť jeho utrpenie, a to na základe jeho žiadosti, alebo predpokladu, že by si to prial. Toto konanie môže byť buď aktívne, t. j. priame vedomé zabitie ťažko chorého človeka, najčastejšie smrtiacou injekciou, alebo pasívne, t. j. úmyselné neurobenie potrebných opatrení zdravotnej starostlivosti tam, kde existuje morálna povinnosť udržať život, napr. odoprieť potravu, vodu a ďalšiu zdravotnú starostlivosť.

Eutanázia je zabitie pacienta lekárom. Na rozdiel od dnešného užívania a významu, v dávnej minulosti termín eutanázia (z gréckych slov eu = dobre, thanasos = smrť) znamenal všestrannú pomoc zomierajúcemu človeku, zameranú na miernenie telesných bolestí a duševných úzkostí. Eutanázia sa presadzuje pod zámienkou falošného súcitu.

V skutočnosti odkrýva individualistické poňatie slobody silnejších proti slabším. V pozadí týchto tendencií smerujúcich k usmrcovaniu  zo "súcitu" je mentalita, ktorá nepozná zmysel utrpenia. Človek sa oddáva ilúzii, že je pánom nad životom a smrťou.

Biomedicínske vedy sa zhodujú v základnom presvedčení, že ľudská bytosť tvorí jednotu v rozmere telesnom, duševnom, duchovnom a sociálnom. Uvedené rozmery nemožno od seba rozdeľovať. Ľudské zdravie a choroba sa prejavuje vo všetkých týchto rozmeroch ľudskej osoby. Zdravotná starostlivosť sa musí týkať celého človeka.

Naša mediálna spoločnosť nás chce presvedčiť, že život je dobrý len vtedy, keď v ňom niet utrpenia, niet bolesti. Žiaľ, ľuďom sa nahovára, že umrieť v dôsledku eutanázie je dôstojnejšie, ako umrieť prirodzenou smrťou.

Prívrženci eutanázie hrôzostrašným opisom utrpenia chorých sa usilujú  vyvolať príslušné  pocity hrôzy, a tak pripraviť ľudí, aby súhlasili s eutanáziou. Že eutanázia je dobrá, je klamstvo. Eutanázia podkopáva spoločnosťou uznávanú úlohu lekára ako liečiteľa a rozbíja vzťahy medzi chorým a lekárom.

Eutanázia je negácia duchovných a morálnych hodnôt človeka. Mravnou i právnou povinnosťou lekára je liečiť choroby a zachovávať život. Skutočnou pomocou ťažko chorým a umierajúcim je orientácia, ktorá smeruje k naplneniu zmyslu života. Trpiaci človek sa vo svojej núdzi obracia na lekára a dáva mu bezhraničnú dôveru.

Dôležitou povinnosťou ošetrujúceho lekára je tíšiť silné bolesti a úzkosti chorého pacienta. Lieky proti bolesti sa musia podávať v dostatočných dávkach a ich účinok starostlivo kontrolovať. Súčasná farmakoterapia ponúka pestrý výber liekov proti bolesti. Veľké bolesti chorých by nemali byť dôvodom pre eutanáziu.

Túžba pacienta zomrieť znamená vlastne výkrik o pomoc v situácii, ktorá sa zdá chorému beznádejná, cíti sa osamotený a často trpí depresiou. Človek je povolaný k plnosti, ktorá presahuje rozmery jeho pozemskej existencie. Ťažko chorý človek sa potrebuje vysporiadať s otázkami o zmysle života a potrebuje podporu a nádej. Láskavá podpora najbližších príbuzných, priateľov a ošetrujúceho personálu mierni úzkosti a bolesti umierajúceho človeka a jeho obavy z budúcnosti.  Pri ošetrovaní smrteľne chorého pacienta má lekár spolupracovať s ostatnými členmi tímu starajúceho sa o pacienta.

Názor na smrť ako na nezmyselný koniec života neobstojí, je totiž radikálny rozdiel medzi "dávať smrť" a "súhlasiť s umieraním". Prvý je skutok, ktorý ničí život, druhý ho prijíma až do smrti. Dnes sa aj u nás začínajú budovať hospice. Sú to zdravotné a sociálne zariadenia pre ťažko chorých a starých, ktorí sa ocitli bez zázemia svojej rodiny a vyžadujú si liečbu a intenzívnu starostlivosť. V hospicoch sa nestráca súkromie hospitalizovaného. Intenzívna opatera a dostupný komfort majú byť zárukou dôstojného dožívania a umierania. Umieranie sa tu chápe ako prirodzený proces. Aj tvárou v tvár neodvratnej smrti dominuje celostný prístup v starostlivosti o pacienta, zameraný na všetky rozmery ľudskej osoby: telesné, duševné, duchovné a sociálne. Prirodzené ukončenie života v chorobe neznamená jeho zničenie, ale naplnenie.

Hippokratova prísaha spred vyše 2000 rokov má doposiaľ v medicíne nadčasovú hodnotu: "Nepodám nikomu, hoci by ma o to prosil, smrtiaceho jedu, ani k tomu nebudem radiť. Tiež nedám žene prostriedok, aby potratila." Ľudský život je potrebné chrániť od počatia do prirodzenej smrti. Prikázanie "Nezabiješ!" je záväzné pre každého človeka. Zákony v našom štáte neumožňujú eutanáziu. Odmietanie eutanázie je opakovane potvrdené záväznými medzinárodnými prehláseniami. Eutanázia odvracia pozornosť od skutočných potrieb ťažko chorého a umierajúceho človeka.

MUDr. Štefan Grenda

a ešte iný pohľad na eutanáziu...

http://www.forumzivota.sk/eutanazia


Zrkadlo | stály odkaz

Komentáre

  1. .
    medicína odvracia pozornosť od skutočných potrieb chorého človeka.
    Eutanázia je len filozofická hrádka.
    Choroba je často prejavom volania o pomoc ducha. Moderná medicína to ignoruje . Podávanie liekov je plátanie prepichnutého kolesa, ktoré strelí neskôr inde a omnoho drsnejšie.
    Ak niekto má jasný názor na eutanáziu, mal by mať aj jasný názor, na to, čo vlastne "zachraňuje" medicína .
    Moderný trend , vďaka zneužívaniu pojmu telensej pomoci zbavuje človeka za prebratie zodpovednosti za svoje konanie . Ak je dovolené liečiť zanedbané telo , tak by bolo vhodné rozmýšľať aj nad globálnymi dôsledkami takéhoto prístupu a ak narábať s pojmom utrpenie tak na začiatku kašla a nie na konci smrti.
    Ak spoločnosť funguje tak, že dovolí zničiť technické vybavenie strojárne , bez zmeny managementu, tak odstavenie strojárne po zdevastovaní bez pomoci je smiešne. Ale verím, že niekomu kvíliace stroje robia dobre.
    Ak utrpenie , tak od začiatku a nie na konci.
    publikované: 16.07.2008 14:39:08 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  2. oprava
    tak polemizovať nad (ne)prirodzenosťou odstavnia strojárne, keď celý čas fičala neprirodzene, je smiešna.
    publikované: 16.07.2008 14:41:32 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  3. ad „Eutanázia je skutočnou vraždou ... je však dovolené podávať nemocným tíšiace lieky, ktoré nepriamo môžu urýchliť smrť.“
    neviem, koho názorom je citovaný výrok, no cítim v ňom rozpor..
    označuje eutanáziu za vraždu a súčasne pripúšťa, že „nepriamo urýchliť smrť“ nemocných je dovolené.. akoby v okamihu smrti nebolo jedno, či bolo umieranie pomalé alebo rýchle.
    publikované: 16.07.2008 15:04:59 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. hogo
    taki tak súdim
    i keď hrádky s eutanáziou sú sporné aj bez tej vety.
    Predstava, že lieky len pomaháju a medicína len zachraňuje je najtragickejším omylom, ktorí v súčasnosti vnímam .
    publikované: 16.07.2008 15:08:16 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  5. podpora eutanázie nemusí byť len o tom, že „život je dobrý len vtedy, keď v ňom niet utrpenia, niet bolesti“..
    môže byť AJ a pre mňa je HLAVNE o práve jednotlivca slobodne sa rozhodnúť ukončiť vlastné (ne)dôstojné zomieranie...
    eutanáziu vnímam ako asistovanú samovraždu a rád by som mal možnosť po nej siahnuť v situácii, keď svoje vyhliadky na ďalší dôstojný život vyhodnotím ako blížiace sa nule...
    ak sa človek nemôže rozhodovať o svojom (ne)narodení, nemala by mu byť odopieraná možnosť rozhodnúť aspoň o svojej smrti..
    publikované: 16.07.2008 15:11:32 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Problém eutanázie je veľmi široký s ďalekosiahlými dôsledkami.
    Zahrňuje v sebe nielen náboženský pohľad, ale aj mravný, etický, vedecký a dnes už aj právny pohľad.
    V minulosti, ak nerátame násilne úmrtia, odišli z tohto sveta už miliardy ľudí prevažne prirodzeným spôsobom. Bolo to spôsobené predovšetkým nižšou alebo žiadnou medicínskou starostlivosťou. Dnes sa situácia začína vyvíjať iným smerom v dôsledku rastu a zdokonalenia medicínskej starostlivosti. Pomôže sa ťažko chorým ľudom a ich život sa predĺži, "darujú" sa mu dni, možno roky života, ktoré by bez lekárov nemal. Otázka nastáva, čo vtedy, ak choroba naberá nezvratiteľný smer.

    Ja obone som toho názoru, že ak sa blíži smrť, ktorú nemožno odvrátiť, je dovolené s liečením prestať. Takúto možnosť pripúšťa aj Deklarácia o eutanázii, ktorú schválil Svätý Otec Ján Pavol II. Nemalo by sa však preručiť obvyklé ošetrovanie. Čo sa pod týmto skrýva, ťažko povedať. Je to skrytá forma pasívnej eutanázie, lebo dnešná doba a lekárske možnosti nám dovoľujú poskytovať čoraz účinnejšie metódy liečenia. Ako stanovovať jej hranicu ? Odpojenie od prístrojov na podporu životne dôležitých funkcií je určite forma pasívnej eutanázie.

    Brat Jozef, rád by som sa dozvedel, čo myslí Cirkev pod pojmom obvyklé ošetrovanie, ktoré pripúšta Cirkev v prípade, že sa s liečením prestane ? Túto možnosť totiž pripúšťa aj spomínaná deklarácia. Ďakujem !
    publikované: 16.07.2008 17:26:50 | autor: maco (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. ad „Eutanázia je skutočnou vraždou ... je však dovolené podávať nemocným tíšiace lieky, ktoré nepriamo môžu urýchliť smrť.“
    napr.: podávam morfium v určitých dávkach a ten môže mať aj vedľajší účinok - podávať utišujúci liek je dovolené
    publikované: 16.07.2008 17:29:15 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  8. wyslúžilec, Rozprávkarka, cokomilka, dionea, jajaj, sygon či sygonanana...
    skúste mi povedať niečo o (ne)morálnosti niektorých lekárov, ktorí zložili Hippokratova prísahu - spred vyše 2000 rokov má doposiaľ v medicíne nadčasovú hodnotu: "Nepodám nikomu, hoci by ma o to prosil, smrtiaceho jedu, ani k tomu nebudem radiť. Tiež nedám žene prostriedok, aby potratila." Ako sa nato pozeráte Vy a vaše vnútorné cítenie, presvedčenie... očakávam Vaše odpovede
    publikované: 16.07.2008 17:34:50 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  9. kňaz Jozef, nie je vari mysliteľná eutanázia bez priamej účasti lekára...
    ktorý zložil Hippokratovu prísahu vrátane Tebou citovanej vety?
    publikované: 16.07.2008 17:43:35 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  10. V tomto som
    tentokrat prsty nemala ani malicek prsticek necpala..o)))...nevinna som..;))).. s clankom suhlasim namojdusu :)))
    publikované: 16.07.2008 17:47:15 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. knazjozef
    ja myslím, že som to napísala svoj názor celkom jasne, pokiaľ jeho obsah nie je možné absorbovať, zbytočne by som sa opakovala.
    Myšlienka je prostá : tým istým čím medicína život umelo predlžuje, tým istým predlžuje UMELE umieranie . Krom toho vychovala zberbu ľudí , ktorí sa na nej stali hlboko závislí a tým, že nepochopili význam choroby sa stali hluchými voči vlastným varovaniam a teda sa stali neschopnými sebaliečenia a pochopenia súhry vlastného tela , vlastných možností a vlastnej duše.
    Hipokrat v tej dobe najskôr nevedel, že žranie liekov a zneužívanie ošetrení bez zmeny vlastných návykov sa stane celosvetovým trendom .
    publikované: 16.07.2008 18:08:25 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  12. sygon - ja sa nepýtam
    čo Hippokrat- ale čo lekári, ktorí skladajú tento sľub a sú takí, čo zabíjajú...
    publikované: 16.07.2008 18:40:23 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  13. wyslúžilec - kňaz Jozef, nie je vari mysliteľná eutanázia bez priamej účasti lekára...
    Vy hovoríte o RKC a jej spôsoboch - ja sa teraz pýtam na tých lekárov, ktorí zabíjajú - na Váš názor
    publikované: 16.07.2008 18:43:19 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  14. kňaz Jozef ad „ja sa teraz pýtam na tých lekárov, ktorí zabíjajú“
    v krajine, kde je eutanázia zákonom povolená a lekár ju vykonáva v zmysle zákona, potom tvrdenie, že zabíja, vyjadruje skôr Tvoj emotívny postoj než nespochybniteľný fakt.
    publikované: 16.07.2008 19:07:58 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  15. kňaz Jozef ad „ja sa teraz pýtam na tých lekárov, ktorí zabíjajú“
    dobre sa viete vyhnúť odpovedi - ale to na mňa v tomto prípade neplatí - otázka je jasne položená - skúste mi povedať niečo o (ne)morálnosti niektorých lekárov, ktorí zložili Hippokratova prísahu - spred vyše 2000 rokov má doposiaľ v medicíne nadčasovú hodnotu: "Nepodám nikomu, hoci by ma o to prosil, smrtiaceho jedu, ani k tomu nebudem radiť. Tiež nedám žene prostriedok, aby potratila." Ako sa nato pozeráte Vy a vaše vnútorné cítenie, presvedčenie... očakávam Vaše odpovede
    publikované: 16.07.2008 19:36:00 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  16. knazjozef
    "smrtiacim jedom" spomínaným v prísahe , je postoj medicíny k ľudskému telu podľa inej interpretácie, trebárs. To že vy si viete dosadiť za to, len eutanáziu je obmedzený spôsob myslenia.

    Žiadosť o smrť neni slabosť , neni slabosť keď človek umiera a postupne mu zlyháva čo ide ale s nenormálnými substitučnými metódami musí prežívať až zlyhajú ONI nie ON .
    Vy si myslíte, že človek si žiada o skrátenie opodstatneného utrpenia, ktoré si má odžiť. Lenže on si odžíva niečo, čo by nebyť medicíny nikdy nezažíval !

    Liečenie a mučenie pred smrťou je hrádka interpretácie, ale nie vašej ani mojej, ani lekárovej . Takže je otázne, kto zabíja, a či zabíjať pomaly , nedobrovoĺne , úmyselne je menej ako zabiť rýchlo , na žiadosť a úmyselne. Zaujímavé , že pri zvieratách v tom má väčšina jasno.

    Nemôžte rozhodnúť o dôvodoch , motívoch ani vôli žiť niekoho , kto umiera pretože ním nie ste . Nemôžte vedieť nič o bolesti, ktorá prekračuje medze toho, na čo ľudské telo bolo nastavené ako na maximálnu hranicu , cez ktorú by už neprešlo.
    A Hipokrat , bohvie čo si prial Hipokrat , keď umieral, ak to vôbec vedel chudák povedať .

    Viete, to je špatné, že tie správy a odkazy po smrti sa k nám nedostávajú.. veľká škoda.
    publikované: 16.07.2008 19:44:32 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  17. sygon - zaujímavé, ako viete zhodnotiť Hippokrata
    a ešte zaujímavejšie je, že sa dodnes táto prísaha používa - žeby tí všetci, čo ju skladajú nevedeli, čo to ten chudák Hippokrat vlastne myslel? :-))) to nie je odpoveď na moju otázku...
    publikované: 16.07.2008 19:48:51 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  18. sygon - trebárs
    mi povedzte - "smrtiacim jedom" spomínaným v prísahe , je postoj medicíny k ľudskému telu podľa inej interpretácie, trebárs.
    Lekár nezabíja len pri Eutanázii, aj pri úmyselnom potrate...
    publikované: 16.07.2008 19:50:44 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  19. knazjozef
    -duálna otázka :
    skúste mi povedať niečo o (ne)morálnosti niektorých lekárov, ktorí zložili Hippokratova prísahu

    - duálna odpoveď : Liečenie a mučenie pred smrťou je hrádka interpretácie, ale nie vašej ani mojej, ani lekárovej . Takže je otázne, kto zabíja, a či zabíjať pomaly , nedobrovoĺne , úmyselne je menej ako zabiť rýchlo , na žiadosť a úmyselne.

    Liečenie a umečenie naraz , čomu nerozumiete na tejto vete ako odpoveď na Vašu (ne)morálnost niektorých lekárov ?
    publikované: 16.07.2008 19:58:32 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  20. knazjozef2
    Potraty tvoria druhú časť vety Hipokratovej, k tej som sa nevyjadrovala a ani sa nemienim.Ale lekári rozhodne nie sú jedine zamestanie, ktorých výsledkom je aj smrť .
    publikované: 16.07.2008 20:09:44 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  21. knazjozef3
    "žeby tí všetci, čo ju skladajú nevedeli, čo to ten chudák Hippokrat vlastne myslel? :-)))"

    Chudáka ste použili na inom mieste zavádzajúco, pre mňa je každý umierajúci chudák.
    Z toho ako ste naformulovali sa javí že znevažujem Hippokrata. Ja nespochybňujem platnosť myšlienky ,ktorú si vymyslel pred smrťou ale jej platnosť v čase keď umieral. Vy viete o jeho myšlienkach v čase smrti viac ?
    publikované: 16.07.2008 20:17:45 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  22. sygon - 16.07.2008 19:44
    A Hipokrat , bohvie čo si prial Hipokrat , keď umieral, ak to vôbec vedel chudák povedať .... - žeby tí všetci, čo ju skladajú nevedeli, čo to ten chudák Hippokrat vlastne myslel? - žeby toto bolo zavádzajúce - Chudáka ste použili na inom mieste zavádzajúco, pre mňa je každý umierajúci chudák. - pre mňa nie sú chudáci zomierajúci - mnohí sú hrdinovia a svedkami zomierania a nie beznádeje a zúfalstva... počul som, že chudák je ten, kto sa nemôže vyka.ať... takže viacero pohľadov na chudáka...
    No vidím, že sa ostatní stiahli a nedokázali dať odpoveď - možno ešte premýšľajú, čo napíšu... Vy ste odpovedala, no nie na otázku, ktorú som položil a aj táto odpoveď len svedčí o jednom - viete si otvoriť ústa na RKC a jej učenie, čo všetko "navnucuje" a ako robí neslobodnými iných a pritom mi neviete dať odpoveď na jednu otázku ohľadom Hippokratovej prísahy a vzťahu lekárov k nej, ktorí zabíjajú - o čom to svedčí? ja nič, ja muzikant... strach Vám bráni sa vyjadriť - a ak aj napíšete teraz nejakú odpoveď, poviem, že ste sa prekonali, no je to pre mňa veľmi jasnou rečou - niektorí blogeri, ktorých som oslovil... dobrú noc
    publikované: 17.07.2008 00:42:48 | autor: knazJozef (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. kňaz Jozef ad "No vidím, že sa ostatní stiahli a nedokázali dať odpoveď - možno ešte premýšľajú, čo napíšu..."
    čo sa babe chcelo, to sa babe snilo...
    publikované: 17.07.2008 07:24:43 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. Kňaz Jozef, vidím, že ste otázku ohľadne eutanázie položili aj mne,
    tak môj osobný postoj k tejto veci je: bez ohľadu na systém príkazov, ktorý bol vytvorený dva a pol tisíc roka dozadu, považujem za neľudské a nehumánne nechať trpieť smrteľne chorého človeka, umelo predlžovať jeho utrpenie a nedopriať mu prirodzenú smrť, v ktorej by mu za čias Hypokrata (ktorým sa navyše tak vehementene oháňate) nikto nebránil. Povedzte mi jediný príklad, kde Hypokrates radí takto umelo predlžovať utrpenie smrteľne chorého... Je ďaleko dôstojnejšie pripraviť ho na cestu smrti a pomôcť mu na ňu vykročiť.
    publikované: 17.07.2008 09:00:50 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, autorizovaný)
  25. Ja len tolko
    Prial by som kazdemu kto je proti eutanazii aby sa ocitol v tele choreho, postihnuteho, trpiaceho, prosiaceho Boha a ludi naokolo aby ho zbavili toho nedostojneho utrpenia. Ci aj potom budu hajit krcovite niekde napisane "nezobrat inemu zivot".
    Co je humannejsie? Pozerat sa na cloveka odsudeneho na smrt v bolestiach alebo v nemohucnosti ked jeho dni su uz poratane? Alebo pomoct mu zbavit sa toho utrpenia a umoznit mu dostojny odchod z tohoto sveta...
    A kto spaja eutanaziu s vrazdou je podla mna nenormalny...
    publikované: 17.07.2008 09:34:37 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  26. Belivčiatko, vítaj v diskusnom klube... :))
    :)
    publikované: 17.07.2008 09:35:50 | autor: rozpravkarka (e-mail, web, autorizovaný)
  27. ciao Rozpravka :))
    ja v takychto kluboch nemam zaujem diskutovat, ved mnoho komentov je na principe "aky som v obraze"...toto je vynimka, lebo ma stve uz roky ako su niektori zadubeni a drzia sa napisaneho ci "daneho" a pritom ked sa ocitnu v takej situacii odrazu si uvedomia ze to je uplne ine. To iste plati aj o potratoch...
    publikované: 17.07.2008 09:43:47 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  28. láska k človeku by mala zvíťaziť
    nedokážem sa bez sĺz v očiach pozerať na ľudí , ktorí sú nevyliečiteľne chorí a prosia o smrť ako jediné svoje vykúpenie z bolestí . ja verím medicíne , že vie už určiť či niekto ešte má šancu na bezbolestné dožitie alebo nie . a verím , že žiaden lekár by nezneužil eutanáziu na vlastné uspokojenie . veď všetko je zdokumentované , všetko sa dá seriózne posúdiť . eutanázia by predsa nebola žiadnym unáhleným a nepremysleným úkonom .
    publikované: 17.07.2008 09:47:49 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  29. Belív, aj ja keď čítam takéto články, tak mi je z nich smutno... Spomínam si na svojho otca,
    ktorý dostal rozsiahlu porážku tela a skoro tri týždne trpel na prístrojoch, kým mu bola ,,doprianá" smrť. A vždy sa pýtam sama seba: keby existovala možnosť skrátiť tie jeho posledné tri týždne utrpenia, využila by som ju? Moja jednoznačná odpoveď je: áno. Veď stačilo odpojiť ho od prístrojov... Vždy ma mrazí, keď si spomeniem na jeho tvár, plnú utrpenia. A tak, keby som ja mala možnosť, volím eutanáziu.
    publikované: 17.07.2008 09:48:57 | autor: Rozpravka (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. ľudia, čo odsudzujú eutanáziu ako hriech...
    mi (hyperbolicky) pripadajú ako tí, čo každý deň navštívia v cele smrti odsúdeného na smrť, nechajú ho prežiť si zdesenie, že pre neho prichádza kat, a potom mu oznámia: „dnes sa poprava ešte nekoná.. asi...“
    publikované: 17.07.2008 09:54:54 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. Topas, máš svätú pravdu, mala by zvíťaziť láska k človeku a nie k dogme,
    pretože súčasťou lásky k človeku je aj súcit s jeho utrpením.

    publikované: 17.07.2008 09:56:59 | autor: Rozpravka (e-mail, web, neautorizovaný)
  32. Vo včerajšom príspevku na túto tému, som sám sebe aj kňazovi Jozefovi
    položil otázku, čo môžeme chápať pod pojmom "obvyklé ošetrovanie". Cirkev pripúšťa neliečiť nevyliečiteľne chorého, no nemá sa prestať s obvyklým ošetrovaním. Patrí k nemu aj udržiavanie životne dôležitých funkcií tela pomocou prístrojov ?
    publikované: 17.07.2008 10:06:51 | autor: maco (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. Rozpravka - Belív, aj ja keď čítam takéto články, tak mi je z nich smutno... Spomínam si na svojho otca,
    ja som žil asi rok s človekom, ktorý bol už 5 rokov pripútaný len na lôžko a museli sa o neho starať po všetkých stránkach - potravu prijímal len cez hadičku, kde sa mu postupne dávala takto denná výživa - a nevidel som, žeby ten človek bol skleslý, nahnevaný... hoc bol na jednu stranu ochrnutý... a bol som aj pri jeho zomieraní, ktoré bolo očakávaním niečoho krajšieho... život človeka je telo, duša a duch a tým chcem povedať, že kto berie len telo bez duše a ducha, potom je to ťažké...
    publikované: 17.07.2008 10:15:13 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  34. maco
    ak niekto trpí s prístrojmi alebo bez nich tak stále trpí . eutanázia sa týka nevyliečiteľne chorých a veľi trpiacich ľudí . ani to "obvyklé ošetrovanie" im neprináša úľavu . skôr to v nich vyvoláva poníženie .
    publikované: 17.07.2008 10:18:08 | autor: topas234 (e-mail, web, autorizovaný)
  35. maco - a to máte odkiaľ
    že Cirkev pripúšťa neliečiť nevylieiteľne chorého? Cirkev sa stará o každého chorého... Patrí k tomu každá snaha o udržanie človeka pri živote akýmkoľvek spôsobom až do jeho skonania
    publikované: 17.07.2008 10:19:36 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  36. Topas,
    ak si si prečítala môj včerajší príspevok, tam myslím si, že tému som pochopil. Chcem sa len posunúť v problematike ďalej, aby som sa aj pridržiaval obsahu, ktorý nastolil kňaz Jozef.
    publikované: 17.07.2008 10:24:56 | autor: maco (e-mail, web, neautorizovaný)
  37. kňaz Jozef, v súvislosti s udržíavaním človeka pri živote...
    má samotná medicína, pokiaľ viem, problém stanoviť presnú hranicu medzi tým, čo ešte je život, a čo už je smrť..
    akú definíciu používa Cirkev, keď prikazuje "udržanie človeka pri živote akýmkoľvek spôsobom až do jeho skonania"?
    publikované: 17.07.2008 10:25:33 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  38. Kňaz Jozef,
    pokiaľ mám spoľahlivé materiály, tak viem, že v Deklarácii o eutanázii, ktorú schválil zomrelý Svätý Otec Ján Pavol II. sa hovorí, že ak sa blíži smrť, ktorú použitými prostriedkami nemožno odvrátiť, je dovolené s liečením prestať, no nesmie sa prerušiť obvyklé ošetrovanie, ktoré sa poskytuje chorému. O eutanázii sa samozrejme neuvažuje v žiadnom prípade.

    Kňaz Jozef, ak máš iné podklady, privítam ich.
    publikované: 17.07.2008 10:32:51 | autor: maco (e-mail, web, neautorizovaný)
  39. knaz jozef, ale ja nepisem o ludoch ktori su priputani na lozku a su len odsudeni na pomale umieranie
    ale som mal na mysli ludi, ktori trpia obrovskymi bolestami a nezmozu nic, len dufat ze im niekto v ich utrpeni pomoze a ukonci im to...o tom jer eutanazia...
    publikované: 17.07.2008 10:33:00 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  40. :-O
    publikované: 17.07.2008 10:34:29 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  41. knaz jozef, ale ja nepisem o ludoch ktori su priputani na lozku a su len odsudeni na pomale umieranie
    a Vy si myslíte, že človek, o ktorom píšem, netrpel? - trpel a ako...
    prepáčte, ale nechajme hovoriť odborníkov o čom je eutanázia...
    publikované: 17.07.2008 10:41:16 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  42. oukej odbornici, hovorte si :))
    podobne prekrucanie a navadzanie na "svoju pravdu" som tu uz zazil...na blogu :)
    publikované: 17.07.2008 10:48:03 | autor: believer (e-mail, web, autorizovaný)
  43. maco - pokiaľ mám spoľahlivé materiály...
    Asi myslíte na túto časť - Deklarácia o eutanázii, zverejnená Kongregáciou pre náuku viery 5. mája 1980, vysvetľuje rozdiel medzi primeranými a neprimeranými prostriedkami, a rozdiel medzi terpautickými postupmi a normálnou starostlivosťou prináležiacou chorému: „V blízkosti nevyhnutnej smrti napriek použitým prostriedkom je povolené prijať vo svedomí rozhodnutie upustiť od postupov, ktoré by zaistili len neisté a strastiplné predĺženie života, bez prerušenia normálnej starostlivosti prináležiacej chorému v podobných prípadoch“ (časť IV.). O to skôr nemožno prerušiť riadnu starostlivosť o pacientov, ktorí sa nenachádzajú v bezprostrednej blízkosti smrti, ako je to zvyčajne v prípade pacientov nachádzajúcich sa vo „vegetatívnom stave“, u ktorých by práve prerušenie riadnej starostlivosti zapríčinilo smrť.
    - v blízkosti nevyhnutnej smrti sa píše a nie - že ak sa blíži smrť - ako ste napísala - smrť môže prichádzať deň týždeň, rok... a v tom je rozdiel
    publikované: 17.07.2008 11:19:24 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  44. kňaz Jozef ad „viete si otvoriť ústa na RKC a jej učenie, ... a pritom mi neviete dať odpoveď na jednu otázku“
    väčšina komentujúcich na blog.sk si váži (svoju) osobnú slobodu a takým ľuďom nie je po chuti, keď si od nich niekto, hoci aj evanjelizujúci rk kňaz, trsteničkou vynucuje odpovede...
    ak Ti (niektorí) neodpovedali, môže to byť nielen z dôvodov, čo si (domýšľavo) uviedol v komente z 00:42, ale aj pre viacero iných príčin.
    publikované: 17.07.2008 11:43:01 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  45. knazjozef
    Nemôžem za to, že ste si nezotreli beľmo z oka, pri čítaní odpovede na svoju otázočku. Takže zhrniem, čo ste asi nepochopili,3 krat.
    Je prísaha, tlupa lekárov je za , tlupa proti , centrálne sa to po štátoch prijíma alebo odmieta, čo determinuje a vynucuje si správanie lekárov bez ohľadu na ich názor . Tak ako je to s potratmi.
    Ak prísahu prijimáte lekári sú pre Vás nemorálni, ktorí su za a chceli by to vykonávať. Ak ju nepríjmete, lekári schopí eutanázie sú morálni.
    A tým čím vaši morálny lekári sú fasa, môžu pre iného, pripadať nenmorálny, pretože predlžuju a v podstate mučia svojím liečením.
    Tak ako tí nemorálni môžu byť anjelmi spásy.
    Je to odpoveď na Vašu , oh nezodpovedateľnú , otázočku ? Či Vás stále neuspokojuje, že neni striktná ? ;) a nerozhoduje o dobre a zle ;) tak ako to len vy viete

    "viete si otvoriť ústa na RKC a jej učenie, čo všetko "navnucuje" a ako robí neslobodnými iných a pritom mi neviete dať odpoveď na jednu otázku ohľadom Hippokratovej prísahy a vzťahu lekárov k nej, ktorí zabíjajú - o čom to svedčí? ja nič, ja muzikant... strach Vám bráni sa vyjadriť - a ak aj napíšete teraz nejakú odpoveď, poviem, že ste sa prekonali, no je to pre mňa veľmi jasnou rečou - niektorí blogeri, ktorých som oslovil... dobrú noc "

    to strašné hlúposti sú podľa mňa, čo ste tu napísali.
    publikované: 17.07.2008 11:59:03 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  46. sygon, mňa na komente kňaza Jozefa z 00:42 zaujalo niečo iné...
    od evanjelizujúceho rk kňaza som očakával viac pokory, trpezlivosti a úcty k názorovým oponentom...
    publikované: 17.07.2008 12:53:42 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014