Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Hippokratova prísaha

Hippokratova prísaha, pomenovaná podľa gréckeho lekára Hippokrata z Kósu, je súbor etických pravidiel pre konanie lekára. Je to text, na ktorý prisahajú budúci lekári. Považuje sa za prvú podstatnú formuláciu lekárskej etiky.

Prisahám pri Apolónovi, bohovi lekárstva, pri Aeskulapovi, Hygiei a Panacei aj pri všetkých bohoch a bohyniach a dovolávam sa ich svedectva, že túto prísahu a tieto záväzky budem podľa svojich síl a svedomia poriadne dodržiavať :

Svojho učiteľa v tomto umení si budem rovnako ctiť ako vlastných rodičov a vďačne mu ponúknem všetko potrebné, ak si to vyžiada nutnosť. Jeho potomkov budem pokladať za vlastných bratov a keď sa budú chcieť vyučiť tomuto umeniu, vzdelám ich bez nárokov na odmenu aj akékoľvek záväzky.

Svojim synom aj deťom svojho učiteľa aj žiakom, ktorí sa slávnostne zaviazali lekárskou prísahou, umožním, aby sa zúčastňovali na výučbe aj na prednáškach aj na celej vede. Nikomu však inému.

Spôsob svojho života zasvätím podľa vlastných síl a svedomia úžitku chorých a budem ich ochraňovať pred každou krivdou a bezprávim. Ani prosbami sa nedám prinútiť na podanie smrtiaceho lieku, ani sám nikdy na to nedám podnet. Nijakej žene nepodám prostriedok na vyhnanie plodu.

Svoj život a svoje umenie vždy budem chrániť v čistote a udržím ich bez akejkoľvek viny.

Sám neuskutočním rez u nijakého chorého, ktoré trápia kamene, ale odovzdám ho do rúk mužom skúseným v tomto odbore.

Nech vkročím do akéhokoľvek domu, vojdem tam len s úsilím pomôcť chorým a budem sa vyhýbať každému podozreniu z bezprávia alebo hociakého ublíženia.

Zrieknem sa túžby po zmyslových pôžitkoch či so ženami či s mužmi, či so slobodnými či otrokmi.

Keď pri svojej lekárskej praxi zbadám alebo vypočujem niečo, čo by malo zostať tajomstvom, o súkromnom živote ľudí všetko zamlčím a ako tajomstvo uchovám.

Ak budem túto prísahu dodržiavať a poriadne spĺňať, nech sa mi dožičí žiť navždy šťastne, nech sa dožijem úcty všetkých ľudí a nech sa radujem z plodov svojho umenia. Ak ju však poruším či poškvrním, nech sa mi stane pravý opak.

Dnešná verzia prísahy:

Sľubujem v mene ľudskosti, humanizmu a lásky k blížnemu svojmu a dovolávam sa svedectva všetkých, s ktorými sa vo svojej praxi stretnem, že budem tento lekársky sľub dodržiavať.

Všetkých svojich učiteľov, ktorí mi úprimne odovzdajú svoje znalosti si budem vážiť ako svojich rodičov a urobím všetko, čo bude v mojich silách, aby som ich mohol dôstojne nasledovať. Ak sa aj ja stanem učiteľom, odovzdám svoje umenie len tým, ktorí sa zaviažu k dodržiavaniu tohto sľubu s predsavzatím ho naozaj a vážne dodržiavať.
Spôsob môjho života zasvätím podľa vlastných síl a svedomia k úžitku chorých a budem ich ochraňovať pred krivdou a bezprávím.

Neprepožičiam svoj stav k eutanázií, ale vynasnažím sa svojou starostlivosťou o chorých tak, aby nemali dôvod pomyslieť na ukončenie svojho života.

Zdržím sa konania a podpory činov, ktoré nie sú v súlade s týmto sľubom, a podľa svojho vedomia a svedomia konania, ktoré by viedlo k strate života nenarodeného dieťaťa.
Svoj život a lekársky stav budem viesť v čistote a tak, aby som nijako neznižoval dôstojnosť lekárskeho poslania.

Ak moje vedomosti nebudú stačiť na liečenie chorého, odovzdám ho do rúk kolegom schopným to urobiť tak, aby to bolo na jeho úžitok.

Nech budem liečiť kohokoľvek, nebudem robiť rozdiely podľa farby pleti, náboženstva či spoločenského postavenia a vyhnem sa akéhokoľvek konania, ktoré by ma uvrhlo do podozrenia z bezprávia či ublíženia.

Zrieknem sa konania, ktoré by sa mohlo stať dôvodom na moje vydieranie spôsobom, ktoré by mohlo viesť k poškodeniu práv pacientov.

Zaväzujem sa dodržiavať lekárske tajomstvo vrátane tajomstva, ktoré sa dozviem o súkromí ľudí pri hľadaní diagnózy. Lekársku diagnózu s identifikáciou osoby odovzdám len lekárovi, ktorý ju bude bezvýhradne potrebovať k ďalšiemu liečeniu a k úžitku chorého.
Na vedomie beriem a vyslovujem presvedčenie, že ak tento sľub budem po celý život dodržiavať, stanem sa lekárom i človekom šťastným, čo bude k úžitku mne i ostatným.

Ak sa svojho sľubu zrieknem, či ho poruším, zriekam sa aj svojho lekárskeho umenia či poslania.


Zaujímavý článok – časť z neho, celý je na uvedenej adrese

... Akosi sme to stihli. Nástup, dvojrad, odprisahať, zobrať diplom potriasť rukou dekanovi, zase úklon.

Všetko prebehlo ako malo. Občas niekto zakopol, neuklonil sa atď... Dlhé príhovory, gaudeamus(so správnym otváraním úst), hippokratova prísaha (len v latinčine). Rozumel jej niekto v tom momente?

Rýchla prísaha. Diplom v ruke. Dojaté príbuzenstvo.

Všetko tak naoko...

Tí, ktorí sa nezúčastnili tejto mašinérie, si môžu prevziať diplom na dekanáte v úradnych hodinách. Bez všetkého tohto a bez prísahy...

Prečo sa to teda robí? Nie je táto prísaha etickým kódexom lekára?

Ak nie je potrebná, prečo teda toľké snahy na jej zmeny v minulosti? Len aby vyhovovala?

Počas komunizmu sa v nej hovorilo niečo ako:

Sľubujete Československej socialistickej republike a jej ľudu: Najmä, že si budete vedomí poslania vedy pre socialistickú spoločnosť a že svoje vedomosti a svoju činnosť zameráte v prospech ľudu a svoje povinnosti budete vykonávať poriadne, svedomito a ochotne s plným vedomím svojej zodpovednosti a budete stále prehlbovať vedecké poznanie a v ňom pokračovať.

Pôvodnú verziu si môžte prečitať na konci článku. Dnešná verzia vylúčila "neuskutočnenie rezu" Pozmenila tiež frázu o interupcii.

Jej posledná veta znie ako výsmech, keď si vlastne diplom môžte prevziať bez prísahy...

"Ak sa svojho sľubu zrieknem, či ho poruším, zriekam sa aj svojho lekárskeho umenia či poslania"

Spondeo ac policeor! Len tak naoko prisahám. Naoko ako naše zdravotníctvo...ako my...?

http://marekgajdos.blog.sme.sk/c/149935/Lekari-na-Slovensku-nemusia-skladat-Hippokratovu-prisahu.html

Hippokrates by se divil

Karol Dučák jr.

Nedávno sa Ministerstvo zdravotníctva SR rozhodlo zrušiť výhradu vo svedomí v zákone o zdravotnej starostlivosti. V súvislosti s tým sa znovu otvorila aj diskusia o morálnych aspektoch umelých potratov. A znovu padajú ťažké obvinenia na adresu katolíckej cirkvi, ktorá, obhajuje svoje nezmeniteľné stanovisko. Ako keby problém umelých potratov bol len problémom katolíckej cirkvi a nebol vážnou hrozbou pre demografický vývoj vo vyspelých krajinách sveta!

Keďže viem, že aj na stránkach Britských listov sa svojho času rozhorela vášnivá diskusia na túto tému, zalistoval som si v archíve a prečítal som si niektoré z príspevkov. Čo ma šokovalo, bola skutočnosť, že hoci viacerí z dopisovateľov spomínajú Hippokratovu prísahu, jej text na stránkach Britských listov doposiaľ nebol uverejnený. Preto v prvom rade ponúkam text Hippokratovej prísahy v plnom rozsahu. (text je uvedený hore)

Toľko text Hippokratovej prísahy. Pozoruhodné na ňom je, že jeho závery sú podobné záverom katolíckej cirkvi. Ako som si všimol, viacerí autori článkov na stránkach Britských listov uvádzali, že Hippokrates nebol a priori proti potratom a sám navrhoval tehotným ženám určité telesné cvičenia, ktoré by mali spôsobiť vypudenie nechceného plodu. To však nič nemení na skutočnosti, že Hippokrates odmietal priamy zásah do organizmu ženy! Vedel, aké riziká pri tom hrozia. Veď ani dnes, keď je lekárska veda na omnoho vyššej úrovni, ako v časoch Hippokrata, nemožno ani pri tom najšetrnejšom prevedení umelého potratu vylúčiť zdravotné riziká pre matky, ktoré zákrok podstupujú. A to už ani nehovorím o ťažkých psychických újmach, ktoré takéto ženy sprevádzajú neraz až do smrti. Našťastie tak katolícki, ako aj nekatolíckí lekári sa zhodujú v tom, že je pre ženu lepšie, ak takýto zákrok nikdy v živote nemusí podstúpiť. Aj ateistickí lekári, ktorí nemajú zábrany vykonávať umelé potraty, ich považujú za nutné zlo pre ženu. Teda nie nutné dobro, ale nutné zlo! Ako potom riešiť zjavný rozpor? Na jednej strane konštatujeme, že je lepšie umelé potraty vôbec nevykonávať, na druhej strane chceme pomôcť ženám, ktoré sa ocitli v ťažkej situácii a bez pomoci spoločnosti si nevedia dať rady. Riešením je rozšírenie hniezd záchrany, v ktorých by mohli rodičky odložiť svoje nechcené deti. Tento systém sa na Slovensku úspešne rozbehol a zaznamenal prvé úspechy. Ideálne by bolo zachrániť každé dieťa pred umelým potratom. A teraz nehovorím len ako presvedčený katolík, ale aj ako presvedčený človek.

V minulosti bola katolícka cirkev označovaná pre svoj boj proti umelým potratom za reakčnú inštitúciu. Lenže demografický vývoj v Európe dáva, žiaľ Bohu, tejto cirkvi za pravdu. Európa rýchlym tempom vymiera. Vidím to aj v Nemecku, kde v súčasnej dobe pracujem. Nemeckí demografovia zúfalo bijú na poplach. Podľa ich prognóz klesne v priebehu niekoľkých desaťročí počet Nemcov z dnešných 81 miliónov na 70 miliónov, ba podľa najčiernejšej prognózy, akú som kedy čítal, klesne počet Nemcov až na 60 miliónov. Ak by klesal aj v Čechách počet obyvateľov takým tempom ako v Nemecku, žilo by v priebehu najbližších desaťročí o 1,25 až 2,5 milióna menej Čechov, ako ich je v súčasnosti.

Ak v Čechách nemá dôjsť v hospodárskemu rozvratu, bude nutné prijať do krajiny státisíce gastarbajterov zo zahraničia. Už dnes pracujú v Čechách tisíce Slovákov, Ukrajincov, ale aj príslušníkov mnohých národov sveta.

Aj Slovensko zaznamenáva hospodársky boom. Postavili sa tu dve nové automobilky a pomaly, ale isto nastáva hlad po kvalifikovaných pracovných silách. Keďže aj Slovensko začína pomaly vymierať – hoci, našťastie, nie takým katastrofickým tempom, ako Nemecko, alebo Česká republika – ten prúd gastarbajterov do Čiech z Východu sa zredukuje. Česká republika bude potom musieť prijímať čoraz viac pracovných síl z Afriky, Ázie, či Latinskej Ameriky. Lenže priemysel sa buduje aj v dnes zaostalých oblastiach sveta a čoskoro nastane hlad po pracovných silách aj v krajinách, z ktorých dnes prúdia do sveta tisíce utečencov. Príkladom je India. Krajina má vysoký prirodzený prírastok obyvateľstva, takže dnes ešte nedokáže uživiť všetkých svojich obyvateľov. Lenže India je po Číne druhou najrýchlejšie rastúcou ekonomikou na svete a čoskoro krajina bude potrebovať doslova každú ruku nato, aby mohla zabezpečiť trvalý hospodársky rast. Už dnes láka India do krajiny špičkových odborníkov z celého sveta, aby urýchlila prudký hospodársky rast krajiny. Odborníci predpokladajú, že v priebehu niekoľkých desaťročí India hospodársky predstihne USA. Je teda dosť možné, že samotná India bude musieť po čase zamestnávať cudzincov, aby sa nespomalil jej ekonomický rozvoj.

Umelé potraty teda už nie sú len etickým, ale aj vážnym celospoločenským problémom.

Autor je praktikující katolík, pracuje v Německu

http://www.blisty.cz/2007/8/31/art36062.html


Zrkadlo | stály odkaz

Komentáre

  1. hm....
    a nevykonane potraty akoze maju spasit tieto megakrajiny od ekonomickeho padu? fuknutie zastavi lokomotivu?
    krajiny ako cina ci india zazivaju momentalny ekonomicky a technicky rozmach iba kvoli jednemu: lacnej pracovnej sile. svetove koncerny presuvaju svoju vyrobu do tychto kutov sveta, aby usetrili. aj hleplinky roznych spolocnosti su sustredene v indii a ked sa chce clovek dovolat pomoci, lebo si nevie rady napriklad s instalaciou internetu, dovola sa do indie a ledva tomu manikovi rozumie. je to tak lacnejsie ako platit si lokalneho odbornika.
    ale tento stav sa nebude dat udrzat naveky. pohyb vo svete, prelievanie nadob... co s tymto maju potraty? a navyse sa tam pise, ze tieto krajiny volaju po kvalifikovanej pracovnej sile. tej nekvalifikovanej maju nadostac. ale keby dbali o to, aby bola ta ich kvalifikovana, nebudu musiet nasi cestovat tam. vystacia si sami. a aj tak je tento ekonomicky rozmach sustredeny okolo metropol a vacsich miest. na vidieku nadalej vladne neskutocna chudoba a zaostalost.
    navyse v povodnej hipokratovej prisahe sa hovori o PLODE, nie o fetuse, ktory sa za plod este nepovazuje a da sa z tela vyhnat von bez vaznejsieho dlhodobejsieho rizika na zdravi zeny, casto ho telo vyzenie v prvych tyzdnoch von samo, ze to zena ani nezbada a povazuje to za menzes...

    ake klamy sa tu siria z rimskokatolickej cirkvi???
    publikované: 28.07.2008 12:23:33 | autor: eva (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. oprava
    embryo som mala na mysli, fetus je plod.
    publikované: 28.07.2008 12:27:43 | autor: eva (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Evka,
    zygota, embryo, fetus....Myslim, ze na tom nezalezi.
    Je to zivy ludsky tvor, i ked este vyvijajuci sa, no nezvratne ludsky...!
    Je pre mna nepochopitelne, ako mohlo ludstvo tak otupiet, ze si vrazdi vlastne potomstvo. A to s pozehnanim zakonodarcov. Dokonca s tym suhlasi vlastna matka, v ktorej prirodzenosti je chranit si svoje dieta....
    Nikoho neodsudzujem, len VELMI PROSIM : NEROBTE TAK .
    AK MATE PROBLEM, SU LUDIA, KTORI POMOZU. LEN TREBA POMOC VYHLADAT. ALE TU SKUTOCNU.
    Pocula som vypovede matiek, ktore zmenili rozhodnutie dat si odborne zabit dieta a prijali ho.Su stastne.
    Pocula som aj bolestne vypovede matiek, ktore dali suhlas na vykonanie takehoto cinu a su nestastne, zufale, lutujuce.
    publikované: 28.07.2008 13:11:51 | autor: Mima (e-mail, web, neautorizovaný)
  4. v prirode
    sa za urcitych okolnosti samica tiez vzda mladata. uz zijuceho. avsak nemusi riesit socialnu situaciu, jej zivot je ovela prostejsi, tak ani netusi, ze by mlade mat nemusela, ak nechce... to je dane ludom.
    ja tiez neuznavam potraty, ale zaroven respektujem slobodne rozhodnutie kazdej takejto zeny. boh nam dal slobodu rozhodovania, to nas lisi od zvierat. ak to bude neskor banovat, je to jej problem.

    mimochodom, ten zhluk buniek este nemozeme volat dietatom. ako som opisala, telo sa casto samo zbavi takehoto embrya a zena ani nevie, ze bola oplodnena... skratka telo sa chova inak, ako malo naprogramovane... a ona len dostane menzes, akoby sa vobec nic nestalo... je potom priroda vrahom?
    tento protiabortny pristup u jednej horlivej obhajkyne zivota dosiel az tak daleko, ze aj urezanie ucha povazovala za vrazdu, kedze je to plytvanie genetickym materialom... k tomu uz fakt niet co dodat...
    publikované: 30.07.2008 19:38:38 | autor: eva (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. Evka, ja uz len strucne,
    Boh nam dal slobodu rozhodovania, no s nou nam zaroven dal aj zodpovednost, ktora ide ruka v ruke spolu so slobodnymi rozhodnutiami.
    Zena zijuca s muzom by si mala byt vedoma moznosti , ze moze otehotniet. Ak chce oddialit tehotnost, je moznost vyuzitia prirodzenych metod planovaneho rodicovsta.

    Spontanny potrat ako si ho Ty opisala, je samozrejme nieco ine.
    Za to predsa nikto nemoze.

    Umely potrat je ale vazne rozhodnutie, suhlas zeny a ostatnych zucastnenych k vykonaniu usmrtenia, k vrazde. Nehnevaj sa, ale musime byt pravdivi a nazyvat veci pravymi menami , i ked sa to tazko prijima.
    Boziemu prikazu NEZABIJES je hadam nie take tazke porozumiet.
    S pozdravom
    M
    publikované: 31.07.2008 11:15:29 | autor: Mima (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. memento mori
    aký dlhý je náš život v kontexte vesmíru? Zrnko piesku? Potrat? kto ho chcel? Predsa matka. Môže za to? Nemôže. Kto striekol? A je za to zodpovedný? Navhujem do zákona - s každou interupciou ženy previesť interupciu vajec muža. A ďalej - Hipokratova prísaha: čo to je? Tradícia, divadlo? Rituál? Strašne archaické. Navrhujem - vzhľadom na súčasnú osvedčenú lekárskú prax: Odriekať v aule Rotschildovú prísahu! Iba táto dnes platí! Love, love, love.....
    publikované: 20.11.2013 03:58:38 | autor: účtovník (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014