Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Zhodnotenie križiackych výprav 1.

Počas 13. storočia sa náboženský duch, ktorý sprevádzal križiacke výpravy, postupne degeneroval a vyhasínal, preto sa dostávali k slovu iné motívy - politické, materiálne.

Križiacke výpravy boli chápané aj ako boj kresťanov s ne­veriacimi mohamedánmi (v 11. storočí s tureckými Seldžukmi, od sklonku 12. storočia s Tatármi). V 11. storočí západníkresťania v bojoch proti moslimom získali takmer celé Špa­nielsko (s výnimkou Granady), oslobodili Sicíliu, ktorej položenie bolo kľúčové v Stredozemnom mori. Italskí kri­žiaci rozmýšľali aj tak, že križiacka výprava je pokračovanie boja proti moslimským pirátom, ktorí storočia a storočia bu­dili v ich vlasti hrôzu.

Križiacke ťaženia sú nábožensko-cirkevným a univer­zálnym zjavom. Celkový význam týchto výprav je sporný. Ak niekto tvrdí, že vznikli z túžby pápežov rozšíriť svoju moc aj na Východ, prejavuje tým neznalosť skutočnosti. Túžba skrytá v srdci jedného človeka by nedokázala celých 200 ro­kov oduševňovať tisíce ľudí, aby opustili svoje domovy a išli do istého nebezpečenstva.

Bez vplyvu pápežov by križiacke výpravy neboli vznikli. Oni boli ich iniciátormi a podporovateľmi, hoci chrániť Cirkev a jej práva bolo povinnosťou cisára a kresťanských kráľov. (V čase vyhlásenia prvej križiackej výpravy však cisár Henrich IV. aj francúzsky kráľ Filip I. boli exkomunikovaní.)

Právom možno Urbanovi II. a jeho nástupcom vytýkať, že veľmi podceňovali ťažkosti spojené s výpravami. Predpokla­dal sa tu čistý úmysel, ktorý však mali len niektorí účastníci výprav, a nie celé davy. Na výpravách chýbalo viacero osob­ností typu Gottfrieda Bouillonského a Ľudovíta IX. Aj keď sa pri jednotlivých výpravách stretávame s vojenskými neús­pechmi, nemožno pápežom vyčítať rýdzosť ich úmyslu.

Historik C. Morrisson ohľadom križiackych výprav a is­lamských výbojov hovorí: "Križiacke výpravy nemožno pova­žovať za bezprostrednú odpoveď Západu na islamskú svätú vojnu: ideál džihádu stratil koncom 11. storočia svoju niek­dajšiu príťažlivosť a pri živote ho udržiavali už len saharskí Marábitúni a turecké kmene podnikajúce ojedinelé nájazdy (ghazwa) do východných oblastí ríše a do Malej Ázie. Naproti tomu Západ vstúpil v tom istom čase do fázy protiislamskej expanzie, ktorá sa začala na Sicílii a v Španielsku. Z doktrinálneho hľadiska existoval zásadný rozdiel medzi Západom a Východom: svätá vojna v kresťanskom ponímaní (križiacke výpravy) mala výlučne obranný charakter, pretože jej cieľom bolo vyslobodiť Svätú zem a v nej žijúcich kresťanov z rúk „nevercov" (aj keď v skutočnosti išlo zväčša o koristnícke záujmy križiakov); džihád zase predstavoval typ náboženskej vojny s cieľom vnútiť nepriateľovi islamské náboženstvo."


Križiacke výpravy | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014