Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Celibát a smilstvo

Výber témy rozhovoru.

Celibát: Niekedy ma napadne otázka – prečo?

Smilstvo: Čo prečo?

Celibát: Prečo mladé a často pekné devy i mládenci upozorňujú na seba spôsobom, aký raz nedovolia mnohé/mnohí svojim deťom – manipulovaním svojho tela...

Smilstvo: Myslíš, že to robia pre peniaze, obdiv, slávu... alebo si chcú niečo dokázať?

Celibát: Vieš, môžem len tipovať, lebo viem, že dôvody sú rôzne...

Smilstvo: To máš pravdu, ale povedz – odcudzuješ ma?

Celibát: Myslím, že sme mali niečo spoločné – do určitého okamihu si bola taká, ako ja – nepoškvrnená na tele, no od určitého okamihu si dovolila, aby ťa iní poškvrňovali a tebou manipulovali... a je tu ešte niečo!

Smilstvo: Ešte?

Celibát: Že sa aj z poškvrny môže stať čistota a z čistoty poškvrnené...

Smilstvo: Nejako mi uniká myšlienka...

Celibát: Že aj ja ľahko môžem skĺznuť a preto je potrebné, aby so mnou "manipuloval" Boh...

Smilstvo: Ty ma teda neodsudzuješ?

Celibát: A ty ma chváliš?... Nie, nemám dôvod odsudzovať devu alebo mládenca, ktorý sa rozhodne ísť touto cestou – ich skutky neschvaľujem a je mi skôr ľúto...

Smilstvo: Ľúto? Oni nie sú odkázaní na tvoju ľútosť...

Celibát: To ja viem, len je mi ťažko vysvetliť, aká je to ľútosť – to nie je o aute, ktoré mi matka nekúpi, hoc druhí ho majú... je to ľútosť, ktorá hľadá odpoveď vnútornej podstaty človeka... celkom som to nevystihol...

Smilstvo: Ale mnohým to nevadí, sami sa rozhodli tak žiť...

Celibát: A nemali inú voľbu?

Smilstvo: Možno mali, možno mali...

Celibát: Myslíš, že sú takí, ktorým sa to všetko protiví a že ani pohľad do zrkadla im nie je príjemný?

Smilstvo: ...


Úvahy - Celibát | stály odkaz

Komentáre

  1. celibát: a nemali inú voľbu?
    pochopiteľne, že mali...drvivá väčšina určite...zvolili si ako chceli....a sú spokojní :) sloboda voľby nech už je voľba akákoľvek je svätá a každý si je zodpovedný za tú svoju...v tom sa snáď zhodneme :) a pekný večer prajem :))
    publikované: 12.07.2008 23:29:06 | autor: em (e-mail, web, autorizovaný)
  2. em - sloboda voľby nech už je voľba akákoľvek je svätá
    v tomto sa nezhodneme - voľby sú aj zlé a tie sväté nie sú... alebo máme iné chápanie významu slova svätá sloboda... nemyslím, že napr. eutanázia, potrat, vražda, samozvražda je svätá voľba - no asi to je o tom chápaní... pekný večer a dobrú noc
    publikované: 12.07.2008 23:36:23 | autor: knazjozef (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. mal som na mysli voľbu súvisiacu práve s článkom
    ale jo, uznávam, že "svätá" nebol asi najsprávnejší výraz
    publikované: 12.07.2008 23:41:07 | autor: em (e-mail, web, autorizovaný)
  4. em, aj keď slobodu voľby považujem za vysokú hodnotu...
    s Tvojou formuláciou, že "sloboda voľby nech už je voľba akákoľvek je svätá" nesúhlasím... lebo ako píše kňaz Jozef, sú aj voľby, ktoré za "sväté" či "oprávnené" rozhodne nie sú a dokonca sú aj také, ktorým je dobré zabrániť...
    publikované: 12.07.2008 23:44:24 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. hogo vysvetlené je to priamo nad tebou :)
    publikované: 12.07.2008 23:51:39 | autor: em (e-mail, web, autorizovaný)
  6. ok, em.. keď som koment písal, Tvoj koment z 23:41 som ešte nevidel...
    publikované: 12.07.2008 23:57:10 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. prave pozerám, že to je celkom čerstvá debata...
    čo sa týka dávania do protikladu celibát a smilstvo: pojem celibát označuje stav tela bez sexu a pojem smilstvo špinavý nedovolený sex. Ešte existuje aj normálny pekný a dovolený sex.
    Mám za to, že deva a mládenec /slobodní/ prevádzajú práve ten pekný a dovolený sex...možno by bolo radšej treba porovnávať dve porovnateľné veličiny a nie niečo subjektívne s niečím objektívnym...
    publikované: 13.07.2008 00:23:02 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  8. prave pozerám, že to je celkom čerstvá debata...
    čo sa týka dávania do protikladu celibát a smilstvo: pojem celibát označuje stav tela bez sexu a pojem smilstvo špinavý nedovolený sex. Ešte existuje aj normálny pekný a dovolený sex.
    Mám za to, že deva a mládenec /slobodní/ prevádzajú práve ten pekný a dovolený sex...možno by bolo radšej treba porovnávať dve porovnateľné veličiny a nie niečo subjektívne s niečím objektívnym...
    publikované: 13.07.2008 00:23:05 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  9. pardon za tu duplicitu
    prispevku. akosi to nezafungovalo.
    publikované: 13.07.2008 00:23:41 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  10. Asi ako
    napisala cokomilka...
    ...ale preco sudi celibat mi nie je jasne...vezmem to "skoro" ako em...celibat je svaty?!..neuznavam cirkevne zakony.
    Mame obciansky zakonik.Nepotrebujeme stat v state.
    Ak uz- mame desatoro..cirkev ma sluzit ludom a nie naopak...to uz hlasal Jezis.
    Kto je bez hriechu-nech hodi kamenom...zasa mi z toho vyplyva to iste- celibat je svaty bez hriechu a bez smilstva!?
    publikované: 13.07.2008 08:12:10 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  11. cokomilka - prave pozerám, že to je celkom čerstvá debata...
    prajem pekné ráno - cokomilka asi chutí aj bez interpunkcie -:)... ja som nepísal špinavý sex - ale je správne vystihnuté nedovolený sex medzi dvoma slobodnými ľuďmi... áno - existuje aj normálny pekný a dovolený sex v normálnom manželstve...
    publikované: 13.07.2008 08:39:16 | autor: knazjozef (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. jajaj - asi ako
    kde súdi celibát? je to dialóg a ak ste si prečítal celý článok, celibát hovorí o neodsudzovaní, ale o tom, že takéto skutky neschvaľuje... cirkev ako štát v štáte? to je len prianie niektorých, ale nie cirkvi, ktorú založil Ježiš Kristus - a ak mi nájdete, kde sám Ježiš povedal, že bude cirkev štátom, verejne sa Vám ospravedlním... zabúdate na slová Kristove a ich význam - dajte cisárovi, čo je cisárovo a Bohu, čo je Božie... v článku som hádzajúci kameň nepoužil ani ako význam - ale som predsa ja zle prečítal, čo som napísal?
    publikované: 13.07.2008 08:44:50 | autor: knazjozef (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Jozef..
    ..otazku som polozila inac-je celibat svaty? to znaci ze smilstvo sa ho netyka?...
    ..po druhe: cirkev je institucia s centralnou mocou - ako jedina medzi hlavnymi nabozenstvami ktore ludstvo pozna...proti tomu Jezis bojoval si myslim a nie hlasal -zle si to pochopil...
    ..na tvoje otazky ti zodpoviem otazkou-Co robi cirkev tak ako Jezis hlasal ked vychadza z jeho ucenia..
    ...a este daco Jozef -pokial mi je zname Jezis nezalozil ziadnu cirkev ani cirkevnu instituciu ... to je povazlive tvrdenie sa mi zda..o)))
    publikované: 13.07.2008 09:00:50 | autor: jajaj (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. jajaj - prepáťte - nie ste muž, ale žena (tým myslím, že som písal ak ste si prečítal celý článok) nevyčítam vždy z nickov, kto je muž a kto žena
    ad 1/ celibát je svätý, ak ho človek prežíva v úmysloch Ježiša Krista...
    ad 2/ cirkev ľuďom slúži, len je dobré si odpovedať, či človek túto službu a aj Vy, ak ste veriaca prijímate v celosti jej učenia...
    ad 3/ Cirkev hlavne evanjelizuje a používa na to aj internet, okrem iných vymožeností... to, že mnohí nežijú, nie je chyba Ježišovho učenia - Ježiš je náročný a človek často miluje to, čo je ľahšie, príjemnejšie...
    ad 4/ takže asi veriaca nie ste, lebo Ježiš cirkev založil a tento úmysel mal, aby pokračovala po jeho odchode v poslaní, ktoré tu On začal - Keď potom Ježiš prišiel do okolia Cézarey Filipovej, pýtal sa svojich učeníkov: „Za koho pokladajú ľudia Syna človeka?" Oni vraveli: „Jedni za Jána Krstiteľa, iní za Eliáša a iní za Jeremiáša alebo za jedného z prorokov." „A za koho ma pokladáte vy?", opýtal sa ich. Odpovedal Šimon Peter: „Ty si Mesiáš, Syn živého Boha." Ježiš mu povedal: „Blahoslavený si, Šimon, syn Jonášov, lebo ti to nezjavilo telo a krv, ale môj Otec, ktorý je na nebesiach. A ja ti hovorím: Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev a pekelné brány ju nepremôžu. Tebe dám kľúče od nebeského kráľovstva: čo zviažeš na zemi, bude zviazané v nebi, a čo rozviažeš na zemi, bude rozviazané v nebi." Potom prikázal učeníkom, aby nikomu nehovorili, že on je Mesiáš. (Mt 16, 13-20)... Písmo sväté sa nečíta ako román...
    ad 5/ ja by som si tu nedovolil hovoriť niečo, o čom nie som presvedčený vo svojom živote na základe prežívania môjho života - povážlivé tvrdenie sa to môže zdať - koľko je takých v živote a sú tu aj bez nášho zdania...i
    publikované: 13.07.2008 09:17:58 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  15. Kňaz Jozef, vnímam tvoj príspevok o celibáte a smilstve ako tvoj osobný, umelecký spracovaný postoj k tejto otázke.
    Je preto pre mňa subjektívnym pohľadom jedinca, ktorý má svoje zásady, svoje pevné stanovisko, no popri tom aj jeden handicap - že pozná len jednu stranu dialogu - a to celibát.

    Bolo by zaujímavé pozrieť sa na to, čo pod smilstvom chápe samotná Biblia, ako sa k nemu stavia, ako ho rieši, čo pod neho zahŕňa a ako sa pojem smiltva v priebehu stáročí, až tisícročí menil. Súčasnú podobu niečoho, čo je cirkvou striktne odmietané a zatracované, nemalo vždy. Veď v staroveku manželské zväzky, ako ich chápeme dnes, neexistovali, ale slovo Božie už bolo aj vtedy - a zdá sa, že bolo chápavejšie a tolerantnejšie, ako to dnes cirkev prezentuje. V Mojžišových knihách je smilstva viac než dosť, dopúšťajú sa ho dokonca praotcovia viery, a predsa sú Bohom vyvolení. Nie je v tom veľký protiklad postoja, aký ku smilstvu zaujala cirkev dnes a tým, ako to bolo kedysi?
    publikované: 13.07.2008 09:24:35 | autor: Ivan K. (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. dokolečka dokolaaa...lalalalala lalala.))))
    kňaz Jozef..obdivujem tvoju trpezlivosť..musí byť fakt od Boha..
    vymodli prosím ťa aj kus z nej pre mňa..))))

    Ivan..chceš cirkvou odobriť mimomanželský sex?Chceš,aby cirkev prijala všetky tie úchylky počnúc pedofiliou a pokračujúc cez všetkky ostatné -fílie?...

    prečo chcete zmeniť to,čo je dane?.. Prečo práve cirkev?
    Obmedzuje vás nejako odsúdenie smilstva,čoby hriechu?..)))

    prečo ste vo svojej podstate nespokojní, keď máte svoju pravdu?..
    publikované: 13.07.2008 09:32:55 | autor: ellita.. (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Ellie,
    sledujem tieto debaty cez komentáre a veľmi sa z nich učím, snažím sa vžiť do postojov jednej ale aj druhej strany. Buď tak dobrá a rob to tiež, dá Ti to veľa a nebuď jednostranne kategorická.
    publikované: 13.07.2008 09:43:28 | autor: maco (e-mail, web, neautorizovaný)
  18. Miss Ellie, ty si tuším ako zápalva... Ale, keď sa to tak vezme, občas je dobré nechať sa takou záplavou zaliať...
    Pre mňa je to o otázkach a odpovediach. O debate, o názoroch, o postojoch. Každý človek má punc svojej jedinečnosti. Ako ty, tak aj ja. Pýtať sa nie je hriech. A dať sa poučiť tiež nie.

    Apropo: ako ťa mám vlastne volať? Miss Ellie, či Elita...
    publikované: 13.07.2008 09:44:18 | autor: Ivan K. (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. čo robím iné ivan ja?..čo iné,ako pýtam sa a odpovedam?..
    čím som ina v diskusii od teba?..
    je jedno,ako ma budeš volať...kludne aj Ella..nech sa nesilíš..))))

    xxxx

    maco..v čom som kategoricka?..
    v čom vidiš problem u mna?..
    nie su to zase len tvoje domnienky a pocity,ktoré ti neberiem,ale NEMUSIA byť nutne správne?..
    publikované: 13.07.2008 09:53:54 | autor: ellita (e-mail, web, neautorizovaný)
  20. mám silný pocit,že mi upierate právo pýtať sa..
    a ja sa pýtam: PREčO?..))))
    publikované: 13.07.2008 09:56:03 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  21. ellie, kto a kde Ti upiera právo sa pýtať?
    vidím to skôr tak, že si (neraz) na blogu kňaza Jozefa prisvojuješ úlohu jeho miništranta, hovorcu a chvíľami aj dvorného šaša...
    publikované: 13.07.2008 09:59:13 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  22. vidiš to zle...som tu ako veriacia...a nebudem svoju vieru tajiť,ako iní..
    len preto,aby sa nebodaj vaše slová neobrátili proti nim..

    Nebudem tu za Petra..Pretože on je skala..ale zaprel..
    Ja nie som ani skalou..ale ani zapierať nebudem..

    Píšem tu,ako veriaca zo svojho pohladu..a to potrebujete..nie?..
    Na názor viac uhlov pohľadov..či o inom písala včera Dia na inom mieste?..

    Potom prepáč,že som nepochopila..Pre teba asi majú hodnotu len tie komenty,čo ti prikyvuju..Hold..ja si diskusiu predstavujem inak..

    a mimochodom..ked napíšem na ktorýkolvek iny blog, aj na blogzin,, nereaguje na moje komenty vyhradne autor..dokonca ani vyhradne editor nie..tak potom?..
    publikované: 13.07.2008 10:07:43 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  23. ellie, ale veď Ti neupieram ani právo vystupovať ako miništrant, hovorca či dvorný šašo kňaza Jozefa...
    len Ti reflektujem svoj názor, že viaceré Tvoje vstupy tak vnímam.. ak Ti to vyhovuje práve tak, smelo pokračuj, prežijem to.. len odo mňa prosím nečakaj na také komenty reakcie...
    tam, kde hovoríš sama za seba, netrieskaš spolukemntujúcim svojimi argumentami či "argumentami" po prstoch a po hlavách, Tvoje slová čítam práve tak pozorne, ako slová kohokoľvek iného, a Tvoje nesúhlasné názory ako veriacej ma nezaujímajú o nič menej ako tie súhlasné.. vari skôr práve naopak...
    publikované: 13.07.2008 10:13:57 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  24. hehe...čítaš ich pozorne,ale nereaguješ?..)))
    čo ine to je,ako upieranie práva pýtať sa,ked sa na otázku nedá odpoved..ale na svoje otázky si o odpovede dupeš..

    ak ich nedostaneš,pokladáš to za svoju nevyvratitelnu pravdu..mám to robiť tiež tak?..

    a toto "netrieskaš spolukemntujúcim svojimi argumentami či "argumentami" po prstoch a po hlavách,"..toto potrebuje konkrétny výklad..kde a kedy som tak učinila?..

    pretože ty mne sekáš po prstoch v každom komente,ktorý mi smeruješ..nastavila som zrkadlo tvojmu správaniu?..)))
    publikované: 13.07.2008 10:19:07 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  25. ellie, na Tvoje komenty väčšinou neodpovedám...
    pretože ak v nich položíš otázku, zväčša si na ňu hneď dáš aj odpoveď, neomylne interpretuješ to, čo spolukomentujúci nielen napísal, ale čo si dokonca myslí a bude myslieť, a sama sebe si dáš aj za pravdu.. presne o tomto je aj Tvoj posledný koment...
    v Tvojich komentoch proste vnímam odraz katolíckeho konceptu neomylnosti.. ibaže ten sa týka pápeža a Učiteľského úradu Cirkvi, kdežto Ty ho vzťahuješ na seba...
    publikované: 13.07.2008 10:25:33 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. NEODPOVEDAJ NA MOJE KOMENTY..
    ZAčNI ODPOVEDAť NA OTáZKY V NICH POLOžENé...LEBO OD TEBA SOM SA EšTE ANI JEDNEJ ODPOVEDE NEDOčKALA..

    NO A čO,žE SA BUDE LíšIť OD TEJ MOJEJ?..AJ TAK..ODPOVEDAJ...

    A ODPOVEDAJ TAK,ABY SOM ROZUMELA..))))
    SOM LEN JEDNODUCHE žIEňA Z DEDINY..A VERIACE K TOMU..))))
    publikované: 13.07.2008 10:42:31 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  27. ellie, ako môžem odpovedať na Tvoje nesúhlasné komenty...
    keď odpovedám len na také, ktoré so mnou súhlasia? vari uznáš, že to vôbec nie je možné...
    to, že si jednoduché žieňa z dediny je pre mužíčka z inej dediny ten najmenší problém...
    publikované: 13.07.2008 11:03:26 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  28. PRETO MI NIEčO NESEDELO VčERA NA DIINOM KOMENTE..
    presne tak..

    ako môžeš odpovedať na otázky,na ktoré odpoved nevieš..

    ale jednu otázku,ktorá by pre teba zodpovedatelna mohla byť ti dam..:

    "Ako si ty predstavuješ správanie RKC k sexualite, k smilstvu a ku všetkému s nim súviasiacim? Čo by mala RKC urobiť,aby si TY bol spokojný?"

    a kludne tu môže odpvoedať každý,kto má chuť..Zvedava som..
    publikované: 13.07.2008 11:24:21 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  29. ellie, svoj názor na „správanie RKC k sexualite“ som vyjadril v komentoch k článku o masturbácii...
    a ak ho mám zhrnúť, tak znie asi takto:
    rkc účelovo označuje sexualitu za čosi menejcenné, hriešne a nečisté, čím zasahuje do sexuálneho života (ne)veriacich a usiluje sa im určovať, čo (ne)smú, vnucuje im pocity hanby a viny a (ne)priamo núti veriacich sa zo svojich sexuálnych hriechov spovedať alebo za ne pykať.
    sexuálny život je podľa môjho presvedčenia výsostne osobnou, intímnou vecou každého jedného (ne)veriaceho človeka a vecou jeho slobodného rozhodovania sa o svojom tele a o svojich intímnych vzťahoch...
    publikované: 13.07.2008 11:45:36 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. mala by to napraviť ako hogo?..
    toto sa pýtam..
    publikované: 13.07.2008 11:50:23 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  31. a ešte...pedofília nie je vecou slobodneho rozhodovania sa o svojom tele?..
    a o jeho intimnych vzťahoch?..netreba sa za ňu hanbiť?..
    a čo homosexualita?..

    a masturbácia?..prečo za ňu Georgea Michaela odsudili?..že sa slobodne rozhodol urobiť si to niekde na toalete..

    čo sexualita a štát?..z tohto pohladu problém neriešiš?

    nechce sa mi ratať moje otázky..ale..odpoved na ne si prečítam rada..
    publikované: 13.07.2008 11:52:56 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  32. ellie, moja odpoveď ako si predstavujem "správanie rkc k sexualite" je obsiahnutá v komente z 11:45...
    a na Tvoj koment z 11:52 neviem odpovedať, lebo dľa môjho názoru mieša dohromady viacero vecí a nie je súcim základom pre ďalšiu debatu, možno nanajvýš škriepku...
    inak povedané: no commment.
    publikované: 13.07.2008 12:11:58 | autor: wyslúžilec (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. na..a nič ine som ani nečakala...
    jednoducho ste si zvolili protivnika v rozhodnuti zvaliť na neho všetky viny..

    ale aj keby ti rkc povedala,ok..masturbuj..je to pre teba velmi prospešné, možno práve tvoja partnerka, dajme tomu že neveriaca, mala problém to prijať..a obzvlášť vtedy,ked by vedela,že myslíš pri tom na inu...

    žiadate od rkc akceptovatelnosť niečoho,čo majú problém akceptovať ludia aj neveriaci..si myslím..
    teda..nemate istotu,že by to prijali všetci bez výhrad ako zdraviu prospešné..alebo liek proti rakovine prostaty..:))
    publikované: 13.07.2008 12:17:30 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Celibát a smilstvo
    zaujala ma tema tak jednoznačne vyslovená jedným dychom. Ako by to predznačovalo, že k sebe patria. Nebudem komentovať tu napísané komentáre, opýtam sa len: Nie je to popieranie pokory, keď preferujeme rimskokatolícke cirkevné zákony? Celibát musia dodržiasvať práve kňazy tejto cirkvi. Pedofília sa rozmohla tiež aj v radoch tejto cirkvi a nedodržiavanie celibátu je možné tiež len v tejto cirkvi. Ženatí kňazi iných vierovyznaní sú zatrateniahodní aj keď sa riadne starajú o svoje ženy a deti? Sú verní a nezhrešia smilstvom s inou ženou, čo s takými kresťanmi? Alebo nemajú právo nazývať sa kresťanmi? Veria v toho istého Boha, Ježiš je pre nich spasiteľ a my ich odsúdime ako smilníkov? Kde je skutočná pravda? Čo si o tom myslím ja? Neodsudzujem ani jedných ani druhých, v tom je moja viera v Boha silná, že verím v podstatu skutočnej lásky, ktorá sa nedá okliešťovať príkazmi žiadnych síce cirkevných, ale predsa len svetských prikázaní. Mám právo na svoj názor, alebo zatratíte aj mňa? A možno Vám nestojím ani za povšimnutie a to je to čo ma tom všetkom najmenej trápi. Trápia ma len otázky na ktoré nemám svoju vlastnú odpoveď. Preto stále hľadám a som šťastná, že mi Najvyšší dáva ešte dosť sily na cestu za Pravdou.
    publikované: 13.07.2008 12:44:08 | autor: Sakti (e-mail, web, autorizovaný)
  35. Sakti - zaujala ma tema tak jednoznačne vyslovená jedným dychom...
    to nie je jednoznačná odpoveď - o tejto téme sa dá písať veľmi veľa...
    Nie je to popieranie pokory, keď preferujeme rimskokatolícke cirkevné zákony? Ja som rímskokatolícky kňaz a to mám tu písať o zákonoch reformovanej cirkvi?
    Celibát musia dodržiasvať práve kňazy tejto cirkvi. Pedofília sa rozmohla tiež aj v radoch tejto cirkvi a nedodržiavanie celibátu je možné tiež len v tejto cirkvi... pedofília sa rozmohla aj inde
    Ženatí kňazi iných vierovyznaní sú zatrateniahodní aj keď sa riadne starajú o svoje ženy a deti?... kde som v článku písal o zatracovaní kňazov? Alebo ste to prečítala medzi riadkami?
    Sú verní a nezhrešia smilstvom s inou ženou, čo s takými kresťanmi? Ja neposudzujem toho ktorého kňaza, či zhreší - a vy ste si istá, že aspoň jeden nezhrešil?
    Alebo nemajú právo nazývať sa kresťanmi? Veria v toho istého Boha, Ježiš je pre nich spasiteľ a my ich odsúdime ako smilníkov?... nečítali ste nejaký iný článok, lebo neviem, kde som sa tohto dotkol.
    Kde je skutočná pravda? Čo si o tom myslím ja? Neodsudzujem ani jedných ani druhých, v tom je moja viera v Boha silná, že verím v podstatu skutočnej lásky, ktorá sa nedá okliešťovať príkazmi žiadnych síce cirkevných, ale predsa len svetských prikázaní. Mám právo na svoj názor, alebo zatratíte aj!... teším sa, že máte vieru a modlime sa jeden za druhého, aby sme vytrvali vo viere
    publikované: 13.07.2008 13:24:25 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  36. ehm, pre kňaza Jozefa:
    Pre zdarné napredovanie tejto debaty by sme si najprv mali definovať, čo je to smilstvo a čo je to dovolený sex v zmysle cirkevných regulí...
    lebo podľa mojich definícií je porovnávanie smilstva s celibátom porovnávaním dvoch rôznorodých kategórií. Smilstvo nie je oppositum k celibátu...
    publikované: 13.07.2008 13:24:26 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  37. cokomilka - ehm, pre kňaza Jozefa:
    takže si rád prečítam Vaše definovanie smilstva a celibátu...
    publikované: 13.07.2008 13:28:47 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  38. Pre kňaza Jozefa: Tie definície:
    Smilstvo je porušenie vernosti v riadne uzavretom manželstve podľa jestvujúcich zákonov.
    Celibát je zrieknutie sa pohlavného aktu s akoukoľvek inou osobou akéhokoľvek pohlavia...neženatých
    Ešte existuje tretia alternatíva, a tou je vzťah dvoch heterosexuálnych alebo homosexuálnych jedincov nemajúcich duplicitné a či nebodaj triplicitné kontakty s opačným pohlavím...uff som z toho vyčerpaná..
    publikované: 13.07.2008 13:41:03 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  39. oprava: slovo "neženatých" tam nepatrí.
    Dík za pochopenie.
    publikované: 13.07.2008 13:42:11 | autor: cokomilka (e-mail, web, autorizovaný)
  40. Pre kňaza Jozefa: Tie definície:
    a mladí slobodní ľudia, ktorí sexujú - ich pohlavnú aktivitu definujete ako?...
    nerozumiem tretej alternatíve - čo ma spoločné zo smilstvom alebo celibátom - prosím o vysvetlenie...
    publikované: 13.07.2008 15:24:36 | autor: knazjozef (e-mail, web, neautorizovaný)
  41. Kňaz Jozef
    Môj koment ani nie je možné nazvať komentovaním niečoho predtým napísaného. Bola to iba samostatná úvaha nad jednostrannosťou pohľadu na problém smilstva a celibátu. Pri osobnej debate by sa ľahšie riešili nejasnosti jednotlivých myšlienok a vlastných pochybností. Preto sa nebudem viac do takýchto debát písaným slovom zapájať, lebo cítim že slová strácajú v písanej forme to čo hlboko v mysli nosím. Ako by som strácala slovnú zásobu a zmysel mojich slov sa stáva nezmyselným. Rada si prečítam vaše články a tak ako si beriem ponaučenie s každej prežitej chvíle hľadám a nachádzam mnoho poučného aj vo Vašich slovách. To čo som predtým písala ma však zaujíma a dúfam, že sa raz dočkám odpovede aj na tieto moje dilemy. Prajem veľa trpezlivosti a jasnozrivosti.
    publikované: 13.07.2008 17:20:28 | autor: Sakti (e-mail, web, autorizovaný)
  42. Sakti
    s tým súhlasím, že nie je nad osobný rozhovor... ja som odpovedal na viaceré Vaše otázky v commente hneď pod tým vaším - 13.07.2008 13:24 ... rád by som zodpovedal, čo nebolo zodpovedané...
    publikované: 13.07.2008 17:46:47 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  43. Kňaz Jozef
    ďakujem za každé múdre slovo, písané zo srdca bez snahy vnucovať sa. Mám pocit, že mi chýba porozumenie pre čisté telesné zblíženie dvoch mladých zaľúbených slobodných ľudí. Trápi ma výklad smilstva medzi ľuďmi ktorý sa ľúbia čistou láskou a nečakajú do svadby. Toto sa mi zdá už nepríslušné odsúdenia, pokiaľ medzi takýmito ľuďmi prúdi energia lásky a čistoty citu. V tomto sa asi nezhodneme.
    publikované: 13.07.2008 18:56:40 | autor: Sakti (e-mail, web, autorizovaný)
  44. Sakti - ktorý sa ľúbia čistou láskou a nečakajú do svadby...
    čo je to vlastne čistá láska? Je to pohlavné spojenie dvoch mladých ľudí pred manželtvom?
    Nechce sa mi veriť, že to je čistá láska, lebo sa pri nej vo veľkej miere používa niektorý zo spôsobov antikoncepcie... Z čoho vychádzam pri úvahe?
    + strach z otehotnenia - to vedie k antikoncepcii buď cez prezervatív, tabletku, prerušovanú súlož či inú formu antikoncepcie...
    + čisté telesné zblíženie sa môže uskutočniť len v tiadne uzavretom manželskom zväzku pri dodržiavaní manželskej čistoty...
    + ja by som nevsádzal len na city...
    + mať niekoho rád sa dá dokázať aj iným spôsobom...
    + a ak horíte telesnou láskou, bráni niečo tomu, aby ste sa zosobášili?
    + prečo si zvlášť mnohé dievčatá myslia, že sú menejcenné, ak nevyhovejú chlapcovi v jeho naliehaní?
    publikované: 13.07.2008 19:13:52 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  45. wyslúžilec - opomenutie mojej odpovede z 11.7.
    Autor: wyslúžilec
    E-mail:
    WWW:

    Názov: kňaz Jozef, ako (ne)odpoveď na môj koment z 05.07.2008 10:19 súvisí s nahliadnutím na môj blog???

    prepáč, ale akosi mi uniká súvislosť...

    Súvislosť nemusíte hľadať v odpovedi - tam nie je... zaujal ma nick wyslúžilec a ten mi hovorí - buď je to človek, ktorý slúžil v armáde... buď je to dôchodca - na iné som neprišiel - no ak Vám vadí povedať mi názov Vášho blogu, ja to rešpektujem...
    publikované: 13.07.2008 19:20:04 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014