Katolícka Cirkev uznáva, že Boh podával ľuďom pravdu stále plnším spôsobom a zodpovedajúcim vývoju človeka (progresívne). Bolo obdobie tzv. prvotného zjavenia, udeleného prvým ľuďom, ktoré bolo určené celému ľudstvu. V patriarchálnej dobe sa dostáva Božie zjavenie vyvoleným jednotlivcom (Abrahámovi a jeho potomkom).
Božia Prozreteľnosť vedie ľudstvo od Mojžiša až po Krista akoby dvomi cestami:
1. Prvotné zjavenie, spojené s duchovným úsilím a vôbec s kultúrou pomaly sa vyvíjajúceho človeka, sa stalo údelom prevažnej časti ľudí.
2. Neveľký vyvolený národ bol zasa povolaný k tomu, aby uchovával a rozvíjal zvláštne náboženské idey, ktoré mu boli dané v Božom zjavení prostredníctvom Mojžiša a prorokov.
Kvantitatívny (substanciálny) vývoj dogiem – je to progresívne podávanie Božích právd v Božom zjavení. Uskutočnil sa od prvotného zjavenia až po smrť posledného z apoštolov, prípadne po napísanie poslednej knihy Svätého písma;
Kvalitatívny (akcidentálny) vývoj – začína od zavŕšenia kvantitatívneho vývoja. Tento vývoj nespočíva v zmene prostriedkov spásy a zvlášť inštitúcie Cirkvi. Nariadenia, ktoré vydal Kristus, keď ustanovil Cirkev a sviatosti, potrvajú až do konca vekov, to znamená až do všeobecného súdu nad ľudstvom a obnovenia zeme. Vývoj dogiem od smrti posledného z apoštolov nespočíva ako predtým v pridávaní nových právd alebo v podstatnej zmene obsahu predošlého zjavenia - to by bol relativizmus, nezlučiteľný s ideou neomylného a nezmeniteľného Boha. Čo Boh zjavil ako pravdu, to zostáva pravdou naveky.
Články v tejto rubrike sú prebraté zo stránky www.soteria.sk
Komentáre
dogmy
V zozname koncilov
http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_koncil%C5%AF_a_synod
Užitočné sú aj stručné dejiny dogmy
http://www.martinus.sk/?uItem=37083
či Historická teológia Jaroslava Pelikána
stefan
I. O Bohu Jedinom a Trojjedinom, t. j. o tajomstve Boha v sebe (De Deo Uno et Trino).
II. O Bohu Stvoriteľovi a Povýšiteľovi, t. j. o pôvode sveta a ľudského rodu a jeho povýšení do nadprirodzeného stavu (De Deo Creatore et Elevante).
III. O Vtelenom Slove, t. j. o tajomstve Krista, ku ktorému sa pripája Panna Mária, ktorá je Matkou a Spoločníčkou vo všeobecnej ekonómii spásy (Christologia, Mariologia).
IV. O Kristovej milosti a O Vliatych čnostiach, t.j. o živote Krista Hlavy v jeho Tele, ktorým je Cirkev a účasti na jeho živote (Ecclesiologia, De gratia).
V. O sviatostiach, ktorými sa Kristovo Telo - Cirkev, organicky buduje a vzrastá v poriadku k večnému životu (Sakramentologia).
VI. O Bohu Dokonateľovi, t. j. o posledných veciach sveta a človeka (Eschatologia).