Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Byť či nebyť, písať či nepísať?

Téma s názvom Inkvizícia

Po zvážení som sa rozhodol podať vám aj iný pohľad na chúlostivú tému, akou bola a je Inkvizícia. Iste ste už na túto tému prečítali nejeden článok. A vieme, ako nám bola podávaná často história v minulosti na dejepise počas Základnej školy. Ja sám som sa s ňou stretol pri teologických štúdiách na prednáškach – Spoločenské vedy. Týmto nechcem a nebudem ospravedlňovať niečo, čo nebolo kresťanské a preniknuté Kristovou láskou.

Už zosnulý pápež Ján Pavol II. sa verejne ospravedlnil aj za tieto hriechy spáchané v minulosti. Tento môj príspevok chce byť len kvapkou, ktorá poskytne aj pohľad cirkevného historika. Nik, kto nechce, to nemusí čítať.

PS: Nebudem reagovať na commenty. Nemalo by to význam, lebo každý by sme mali svoju pravdu.

Inkvizícia I. - Inkvizičné postupy

Stredovek je všeobecne chápaný ako doba úplnej netolerancie. Ako dôkazy sa uvádzajú prípady upaľovania heretikov na hranici, obrátenie pohanov mečom a násilím či nakoniec jestvovanie inkvizície, ktorá sa v 13. storočí stala inštitúciou, priamo podliehajúcou Apoštolskej stolici. V skutočnosti je problém oveľa zložitejší, ako sa obyčajne predstavuje.

Problém tolerancie v stredoveku treba vidieť v kontexte vtedajších politicko-cirkevných vzťahov. Boli vypracované v karolínskych časoch, keď sa začal strácať v staroveku známy dualizmus cirkví a štátu ako odlišných, autonómnych inštitúcií a vykryštalizovala sa jedna spoločnosť, ktorú od 9. stor. nazývame kresťanskou spoločnosťou (Respublica christiana).

Karol Veľký svojimi víťazstvami dal vznikajúcej kresťanskej spoločnosti politickú a organizačnú jednotu.

V roku 800 sa uskutočnila cisárska korunovácia Karola Veľkého a - ako vtedy hovorili – Renovatio Imperii Romani (obnovenie Rímskeho cisárstva). V skutočnosti to bol celkom nový politicko-cirkevný organizmus, v ktorom cisárstvo a pápežstvo, každé osobne, spravovali veci svetské a súčasne cirkevné.

Po jeho smrti sa mocná ríša síce rozpadla, ale pojem cirkví ako jedinej kresťanskej spoločnosti dominovala v storočiach stredoveku a určovala charakter stredovekých cirkevno-politických vzťahov.

Vysoká autorita pápežstva, ktorá sa zakladala na jednom náboženstve, podriadila si množstvo inštitúcií, ktoré tvorili rámec vtedajšieho spoločenského a verejného života.

Západné kresťanstvo tvorilo v stredoveku zorganizovanú spoločnosť, v ktorej cirkev i štát tvorili jeden nerozlučný organizmus. V skutočnosti totiž cirkevná autorita podľahla tlaku svetskej moci a bola ovládaná v značnej miere mimokresťanskými praktikami. Výsledok toho bol, že cirkev sa zaplietla chtiac-nechtiac do politického boja.

Článok Judák, V., INKVIZÍCIA I., In HR, č.4, Roč. XIV, 2003, s.14-15:


Inkvizícia | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014