Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Veľkosť a hranice Starého zákona - Zákon

S významom zmluvy úzko súvisí význam zákona.

Zákon je stredobodom zmluvy. Preto Izrael nevidel v Zákone ťažké bremeno, ktoré obsahuje iba ťažkú požiadavku, ktorú ľudia nemôžu tak ľahko splniť. Skôr naplnenie zákona je ľahké. Chce urobiť národ šťastným a priviesť ho k životu. V naliehavých slovách necháva Deuteronomium hovoriť Mojžiša v jeho rozlúčkových rečiach Izraelu:

"Hľa, dnes som predložil pred teba život i šťastie a smrť i nešťastie a prikazujem ti, aby si miloval Pána, svojho Boha, kráčal po jeho cestách a zachovával jeho príkazy, ustanovenia a nariadenia. Potom budeš žiť a rozmnožíš sa - a Pán, tvoj Boh, ťa bude žehnať v krajine, do ktorej sa uberáš, aby si ju prevzal do vlastníctva. Ale ak sa tvoje srdce odvráti, ak nebudeš poslúchať a dáš sa zviesť a budeš sa klaňať iným bohom a uctievať ich, tak ti dnes oznamujem, že naisto zahynieš a nepobudneš dlho v krajine, do ktorej po prechode cez Jordán vojdeš, aby si ju zaujal. Za svedkov proti vám volám nebo i zem: Predložil som vám život i smrť, požehnanie i kliatbu! Vyvoľ si život, aby si zostal nažive ty aj tvoje potomstvo, keď budeš milovať Pána, svojho Boha, a poslušne a verne sa vinúť k nemu; lebo pre teba to znamená život a dlhodobé prebývanie v krajine, o ktorej prisahal Pán, tvoj Boh, Abrahámovi, Izákovi a Jakubovi, že im ju dá". (Dt 30, 15-20)

Čo obsahuje zákon? Ako najdôležitejšia časť je najprv "Dekalóg" (desať prikázaní), ktorý je potrebné spomenúť a ktorý Izrael počul na Sinaji a ku ktorému sa zaviazal. K tomuto sa pridáva rad ďalších prikázaní a zákonov, ktoré sa týkajú napr.: vzťahu medzi ľuďmi navzájom, bohoslužby a kultu.

Vo všetkom rástol Zákon (Tóra) v priebehu časov spolu k obsiahlemu komplexu, ktorý máme predložený v piatich Mojžišových knihách. Neskorší vykladači Písma napočítali spolu 248 prikázaní a 365 zákazov, spolu 613 zákonov. Prostredníctvom týchto zákonov sa mali dostať k uplatneniu Božie úmysly. Preto im Izrael venoval tak veľkú úctu. Je celkom pochopiteľné, že pri určitom prísnom zdôrazňovaní týchto mnohých zákonov vznikalo nebezpečenstvo povrchnosti. Človek by si mohol myslieť, že sa zapáčil Bohu už tým, že dodržiaval všetky tieto zákony. Preto sa obracia aj Pavol ostro proti mienke mnohých učiteľov zákona jeho doby, že iba mučivé naplnenie Zákona spasí človeka. Pre neho je "Kristus zavŕšením Zákona". Ježišov postoj k Zákonu je dvojaký. Na jednej strane potvrdzuje Zákon:

"Nemyslite si, že som prišiel zrušiť Zákon alebo Prorokov; neprišiel som ich zrušiť, ale naplniť."

Na druhej strane odmieta pedantné zachovávanie Zákona. Ak vážnosť alebo dodržiavanie Zákona robí nemožným skutok lásky, nezodpovedá Božej vôli. Preto Ježiš uzdravuje ostentatívne v sobotu, nie veľmi berúc do úvahy zákony stolovania a očisty a nestarajúc sa o námietky veľmi zbožných, ktorí v tom vidia určitú provokáciu. Osobitná prednosť starozákonného Zákona je v tom, že nechce byť považovaný za strnulú, nemeniteľnú veľkosť. Vždy a stále vznikali v priebehu dejín rozšírenia alebo skrátenia, zmeny alebo vylepšenia. Boží zákon má stále nejako dočinenia so súčasnou situáciou a dobou. Snáď to bol pôvodne nejaký étos kmeňa alebo morálka nejakého beduína. V inej dobe to usporadúvalo vzťahy usadlých roľníkov alebo mestských remeselníkov.

Zákon berie do úvahy možnosti, ktoré sú dané ľuďom v rozličných situáciách. Takto badáme napr. rozdielne stanovisko voči manželstvu. Tak v Izraeli ako aj v starom Oriente dlho nebolo považované za náboženskú alebo verejnú, ale za privátnu záležitosť dvoch rodín. K uzavretiu manželstva nebola rozhodujúca vôľa oboch partnerov, ale vôľa otca nevesty a ženícha, ktorí uzatvárali určitú dohodu a stanovili svadobnú cenu. Za čias patriarchov bolo vo zvyku, že jeden (šejk) mohol mať viac žien. Kráľ Šalamún si zaobstaral ako iní králi vtedajšej doby veľký hárem. V neskorších spisoch Starej zmluvy sa presadzuje vysoké hodnotenie jedno-manželstva. Manželstvo sa rozumelo ako zmluva Jahveho a uznávala sa stále viac hodnota a postavenie ženy. Súčasne kultúrne a časovo-dejinné podmienené formy nie sú predpísané Starým zákonom. Vôľa Božia pripúšťa v rozličných dobách rozdielne vysvetlenia. Na hlavnom prikázaní sú postavené iné zákony. To platí nepodmienečne. Aj v Novom zákone sa chápe ako norma všetkých zákonov.


Úvod do sveta Biblie | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014