Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Križiacke výpravy 1.

Aby sme pochopili určitý zložitý jav, musíme ísť až ku ko­reňom. Nemožno poprieť, že prvým a najzávažnejším dôvo­dom križiackych výprav je náboženská motivácia - prvá laická spiritualita Západu.

Títo ľudia sa vydali do sveta, lebo verili, že Ježiš Kristus je konečným zmyslom života, pre ktorý sa oplatí žiť a zomrieť. Nemohli sa zmieriť s tým, že sa už nemôžu ísť pokloniť tam, kde sa Ježiš narodil a kde zomrel. Nepovažovali za správne, že kresťan si nemôže prehĺbiť svo­ju nábožnosť k trpiacemu Pánovi cez úctu k miestam, ktoré sú jeho historickou, posvätnou pamiatkou. Táto náboženská motivácia súvisí s formujúcim sa kultúrnym a občianskym vedomím Západu, čiže ráta aj s vojnovou cestou riešenia.

Profánna historiografia často hovorí: križiacke výpravy sú odhalením pravej tváre náboženstva, čiže jeho imperializmu, používajúceho násilie na uchopenie historickej a politickej moci. Ak toto tvrdíme, potom musíme dezinterpretovať uda­losti a postaviť ich na hlavu.

Oveľa viac zmyslu dáva vidieť v zrode križiackych výprav veľké hnutie za vieru, ktoré hýbe týmto ľudom, s celou jeho veľkosťou a biedou, sebectvom, radosťami i bolesťami, inteligenciou i ťažkopádnosťou, čiže hodnotiť križiacke výpravy ako konkrétny dobový fakt. Ide, samozrejme, o zložitý jav, ktorého charakter je však celkom jednoduchý: je to viera, ktorá hýbe človekom a ťahá ho za se­bou takého, aký je: obmedzeného svojimi možnosťami, poznačeného chybami, sebectvom a násilím.

Bez križiackych výprav by ťažko bola história kresťanské­ho, dnes už sekularizovaného Západu. Západ síce spochyb­ňuje vlastný koreň viery, predsa však ostáva aspoň sčasti na pôde týchto hodnôt. Ak by počas týchto storočí neboli zom­reli tisíce ľudí a nebolo by sa dosiahlo oddialenie pádu kres­ťanského Západu, nielen dejiny Stredného východu, ale de­jiny celej Európy by vyzerali celkom inak.

Jedenáste storočie treba uznať ako prelomové v dejinách kresťanského Východu. V tomto storočí, keď sa uskutočnil formálny rozkol medzi Konštantínopolom a Rímom, sa ob­javili na Východe noví nepriatelia kresťanstva. Boli to seldžuckí Turci, kočovné národy, pochádzajúce zo Strednej Ázie. Pomerne skoro prijali od Arabov islam. Stali sa jednolia­tou spoločnosťou, ktorá viedla výbojné vojnové výpravy. Podmanili si postupne Irán, Azerbajdžan, Mezopotámiu. V roku 1070 ovládli Sýriu, zakrátko potom Palestínu. Teraz sa stali predmetom ich útokov usadlosti Byzancie v Malej Ázii.

Situácia východných cirkevných obcí, ktoré sa ocitli v turec­kom otroctve, sa teraz stala ťažšia ako za panovania Arabov. Mnoho biskupov so svojimi veriacimi utieklo do Konštantínopola z území, ktoré zaujali Turci. Niektoré biskupské mestá boli zničené vojnou, niektoré boli pod vládou Turkov zruinované, z iných zasa kresťanské obyvateľstvo postupne emigrovalo. Mnoho kresťanov, ktorí neemigrovali, prijalo po­čas dvoch alebo troch pokolení vieru svojich nových pánov. Niektoré východné cirkvi (Arméni, jakobiti) vstúpili do fázy dezintegrácie a chaosu, iné (etiópska, maronitská cirkev) upevnili svoju izoláciu a samotu.


Križiacke výpravy | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014