Blog rímskokatolíckeho kňaza

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Sloboda

Niekoľko myšlienok rôznych ľudí

Pôsobenie Svätého Ducha neničí slobodu človeka, ale naopak spôsobuje slobodné rozhodnutie pre dobro. Zákon milosti je zákonom slobody. (sv. Tomáš Akvinský II/I q.108 a.1)

Disciplína nie je na to, aby spútavala slobodu, ale aby jej dávala vznik. (Čapek)

Najskôr je sloboda od niečoho, jej pokračovaním je sloboda pre niečo. (V. E. Frankl)

Sloboda človeka nie je slobodou od podmienok, či už biologických, psychických, alebo sociologických. Nie je vôbec slobodou od niečoho, ale slobodou k niečomu, totiž k zaujatiu stanoviska voči všetkým podmienkam. (V. E. Frankl)

Človek si musí zodpovedať na otázku - Pred kým je potrebné byť zodpovedný? Pred spoločnosťou, pred ľudstvom, pred svedomím; alebo vôbec pred ničím, ale pred niekým, pred božstvom. (V .E. Frankl)

K tomu, aby sa vyvinula láska k životu, musí byť sloboda „k“ niečomu; sloboda tvoriť a stavať, obdivovať a riskovať. Takáto sloboda vyžaduje od jednotlivca, aby bol aktívny a zodpovedný, a aby to nebol otrok ani dobre živené koliesko v stroji. (E. Fromm)

Nezamieňajte si slobodu s individualizmom. Nezabúdajte, že neexistuje opravdivá sloboda bez lásky k iným. (Ján Pavol II.)

Ideš po ceste a narážaš do múrov naľavo a napravo. Keď sa pozrieš hore, zistíš, že to nie je múr, ale ruky dobrého Boha, ktorý ťa svojimi dlaňami chráni pred priepasťou. (Ján Pavol II.)

Kristus nás učí, že najlepším prejavom slobody je láska, ktorá sa uplatňuje v darovaní a v službe druhým. (Ján Pavol II.)

Pravá sloboda a dokonalá veselosť je len v bázni Božej a v dobrom svedomí. (Kempenský)

Zmyselný človek nepozná slobodu duchovného človeka. (Kempenský)

Sloboda bez mravného základu, bez práva a spravodlivosti je pud pre dravca, je ľubovôľa a tyranstvo despotu. (F. Palacký)

Každý krok v mojom živote, ktorý zvyšuje moju sebadôveru, integritu, odvahu a moje vedomie hriechu, zvyšuje zároveň moju schopnosť vybrať si žiaducu alternatívu, až nakoniec sa pre mňa voľba nesprávneho rozhodnutia stane obtiažnejšou než voľba správneho. Na druhej strane, každý akt podľahnutia a zbabelosti ma oslabuje a otvára cestu ďalším a ďalším kapituláciám, až nakoniec stráca svoju slobodu úplne. (M. S. Peck)

Väčšina z nás sa správa ako deti alebo dospievajúci; sme presvedčení, že máme nárok na slobodu a moc dospelých, ale nemáme chuť prijať zodpovednosť a sebadisciplínu, ktorú dospelosť vyžaduje. (M. S. Peck)

Zdá sa nám, že nás obmedzujú rodičia, spoločnosť alebo osud, ale v skutočnosti nad sebou potrebujeme mať nejakú silu, na ktorú môžeme vinu za náš stav zvaliť. Vydesilo by nás, keby sme mali získať takú moc, že by sme už nemali na koho zvaľovať vinu. (M. S. Peck)

Skutočná sloboda robí človeka vznešeným a poníženým, nie drzým. (Pestalozzi)

Reaktívny rebel nie je slobodný človek, pretože jeho reakcie sú iba odpoveďou na akcie nespravodlivosti, chýba mu vlastná iniciatíva. (P. Rosso)

Sloboda znamená vybrať si skutočné dobro. Absolútnu slobodu asi nepochopíme, pretože pod vplyvom hriechu, čiže nedostatku lásky si často vyberáme iba zdanlivé dobro. Sloboda neznamená iba vybrať si z dvoch možností, ale vybrať si priamo hneď s jasným poznaním jedinú možnosť, ktorá je najlepšia zo všetkých. (P. Rosso)

Kto daruje slobodu, daruje možnosť k vyzrievaniu. (P. Rosso)

Sloboda je príliš veľký dar na to, aby som ho daroval niekomu okrem Boha a niekoho, kto ho skutočne zastupuje. (P. Rosso)

Často sa hovorí o zodpovednej slobode, málo sa však poskytuje slobodná zodpovednosť. (P. Rosso)

Sloboda znamená byť zodpovedným - to je dôvod, prečo sa jej väčšina ľudí bojí. (B. Shaw)


Myšlienky iných | stály odkaz

Komentáre

  1. Peniaze su sloboda.
    ...tento vyrok mi tu este chybal. A ako dodal Rosseau, ked mu kral ponukal kazdorocnu rentu - Slobodu nam davaju peniaze, ktore uz mame. Tie ktore este iba mame dostat nas zotrocuju.
    publikované: 25.06.2008 17:13:50 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. slobodný je ten, ktorý môže každé ráno povedať : „tento deň patrí mne“...
    ...Asi to by k danej problematike Schopenhauer....

    ....Veď mať po rodičoch toľko majetku, aby sme mohli – hoci len pre vlastnú osobu bez rodiny – spokojne žiť v opravdivej nezávislosti, t.j. bez práce, to je neoceniteľná prednosť: je to ochrana a odolnosť proti biede a súženiu, ktoré hrozia ľudskému životu. Teda emancipácia od všeobecnej otročiny, tohto normálneho osudu syna Zeme. Slobodný syn Zeme sa rodí iba pri priaznivom osude, pretože iba taký človek je sui iuris (nezávislý), pánom svojho času a svojich síl, ktorý môže každé ráno povedať: „tento deň patrí mne“. Práve preto rozdiel medzi prvým, kto má tisíc, a druhým, ktorý má sto tisíc toliarov renty, je neporovnateľne menší než medzi prvým a takým, ktorý nemá nič.
    publikované: 25.06.2008 17:32:15 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. je mi to povedomé :)
    už som kdesi čítala podobný výťah citátov...uff, ale je to na mňa príliš veľa myšlienok na jednom mieste...čo ty na výrok:
    "Zmyselný človek nepozná slobodu duchovného človeka. (Kempenský)"?
    znamená sloboda duchovného človeka veriť v boha? a duchovný človek - veriaci v Boha? prichádza neveriaci o istý rozmer slobody, alebo môže dosiahnuť iný, rovnako napĺňajúci?
    aká je sloboda duchovného človeka?

    prajem pekný deň :)
    publikované: 25.06.2008 18:02:09 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  4. premýšľam, čo znamená sloboda pre mňa...
    nemám žiadnu ucelenú myšlienku, len spleť pocitov, ktoré by som chcela prežívať a so slobodou sa mi viaže stav bytia bez strachu z čohokoľvek...

    nechcem sa báť niečo povedať, myslieť si, urobiť, vykonať...až potom budem slobodná...bez ohľadu na výšku príjmov a zodpovednosť...v súlade s mojou predstavou o svete...hm, asi tak

    a čo tvoja sloboda šestko? ;)
    publikované: 25.06.2008 18:20:12 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Zmyselný človek nepozná slobodu duchovného človeka. (Kempenský)"?
    Dionea, v krátkosti - telo bojuje proti duchu a duch proti telu... ak sa mám zamýšľať nad týmto citátom, je potrebné brať do úvahy aj skutočnosť duchovna - skutočnosť evanjelia... ja to chápem ako zmyselnosť, ktorá vrhá do otroctva sexu... a v mnohom, ak je sex "nezriadený" robí z človeka iba objekt túžby a ukájania - pre zmyselníka potom dievča, či žena, ale aj jeho vlastné telo, lebo človek môže hrešiť aj proti svojmu telu nemá už dôstojnosť... tá sa stráca a vidí len svoje sebauspokojenie... a takýto človek nepozná význam a hodnotu panenstva, sexuálnej zdržanlivosti... nepozná a je mu cudzie napr. slovo obetovať sa pre dobro iného skutočnou, nežištnou láskou; slovo odpustiť v jeho ponímaní je slabosť...
    publikované: 25.06.2008 18:32:59 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  6. Tento blog by úplne "svedčal" trebárs aj Šestkovi
    ... nič v zlom. Ale nie som si istá, či by sa chcel kňaz prezentovať práve tým, že by zdôrazňoval, že je kňaz a ešte k tomu rímskokatolícky. Akoby sa začalo na tento blog chodiť (aspoň spočiatku) po odpustky... Na druhej strane je to možno práve to, čo tu niekomu chýbalo, neviem... Alebo možno prišiel práve včas... Pre mňa je však "prihlasovanie sa k viere v Boha" súkromnou záležitosťou. Nemám pocit, že práve tu sa mám "spovedať" alebo zdôverovať sa. Ľudí to tak akosi podvedome priťahuje. Ešte som nevidela blog lekára, vojaka z povolania alebo cukrára. Ale budiš...
    Len dnes ma trochu mätú tie citáty... Rozhľadený, sčítaný kňaz už nemá čo povedať? Alebo sa niekam ponáhľa, že na nás musel vybaliť toľko myšlienok iných. Tak si z nich aspoň niečo vyberiem aj ja...

    K tomu, aby sa vyvinula láska k životu, musí byť sloboda „k“ niečomu; sloboda tvoriť a stavať, obdivovať a riskovať. Takáto sloboda vyžaduje od jednotlivca, aby bol aktívny a zodpovedný, a aby to nebol otrok ani dobre živené koliesko v stroji. (E. Fromm)

    Nezamieňajte si slobodu s individualizmom. Nezabúdajte, že neexistuje opravdivá sloboda bez lásky k iným. (Ján Pavol II.)

    Sloboda znamená byť zodpovedným - to je dôvod, prečo sa jej väčšina ľudí bojí. (B. Shaw)

    Pekný večer!
    publikované: 25.06.2008 18:41:32 | autor: marthabielska (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. akým spôsobom podľa teba bojuje
    duch proti telu a naopak? je to nevyhnutné u každého človeka, alebo si vieš predstaviť, že by boli telo i duch vyrovnané? je nevyhnutný boj a delenie na dve protikladné zložky?
    je zmyselnosť a sex otroctvom? prečo? čo ak sa vo vzájomnom milovaní dvoch ľudí predáva radosť, láska a tak naopak oslobodzuje? aký je zriadený sex? mám šťastie na mužov, ktorým nejde len o sebau(spo)kojenie :) dokážu si vážiť ženu...cítim sa pri nich slobodná
    publikované: 25.06.2008 18:43:38 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  8. Rozhľadený, sčítaný kňaz už nemá čo povedať?
    Myslím, že mám čo povedať... ponúkol som Vám niekoľko myšlienok roznych ľudí... ja na tému sloboda napíšem aj článok... len som chcel, aby ste si mohli prečítať myšlienky aj iných - hoc ich je nesmierne mnoho a nevyberal som len "svätcov"...
    publikované: 25.06.2008 18:50:05 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  9. pred chvíľkou som si dala jahodu :) mňam
    a napadlo mi, či môžu duchovný ľudia, ktorí nikdy nepoznali slobodu zmyselného človeka, byť skutočne slobodní? vari ich telo netúži? alebo je v otroctve duševna, ktoré mu prikazuje, čo chce a môže?
    láska spojená s milovaním je jednou z foriem ako byť skutočne duchovne i zmyselne slobodní a keď na tú slobodu bez strachu myslím, nezostáva mi nič iné, len sa usmievať :)

    prajem pekný deň, idem si kresliť a dám si druhú sladkú jahodu ;)
    publikované: 25.06.2008 18:51:57 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  10. oprava * duchovní ľudia pravdaže
    publikované: 25.06.2008 18:53:48 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  11. Rozhľadený, sčítaný kňaz už nemá čo povedať?
    inak o slobode som už písal - možno si si to nevšimla v rubrike Podnety...
    publikované: 25.06.2008 18:53:49 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  12. V Biblii je písané: Preto muž opustí svojho otca aj svoju matku, a prilipne
    k žene a budú jednym telom. A obaja, Adam i Eva, boli nahí, a nehanbili sa. Genesis, 2, 24.

    Tieto slova odzneli v raji, kde nebolo hriechu, predtým, ako Eva odtrhla ovocie zo stromu poznania. Prirodzene z toho teda vyplýva, že spojenie v jedno telo je návratom do rajskej záhrady, a že nahota sa stala hriešnou až po vyhnaní z raja. Duch bol obom - Adamovi aj Eve daný už v raji. Ako môže byť teda telesné spojenie muža a ženy v jedno otroctvom?
    publikované: 25.06.2008 18:56:41 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  13. Chcela by som ...
    povedať iba: sorry. Nezaregistrovala som, že ste tu. Nemala som prekliknuté... a nateraz odchádzam zasa ja... Takže inokedy dočítania...
    publikované: 25.06.2008 19:00:25 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  14. pred chvíľkou som si dala jahodu :) mňam
    "sloboda zmyselného človeka" je hriechom a hriech pozná každý... i keď si ho inak vysvetľuje alebo ho popisuje... s hriechom som sa aj ja stretal pri spovedaní... Ja nemôžem, vlastne nemal by som slúžiť dvom pánom - aj Bohu aj mamone, hriechu a zvlášť ťažkému... ak človek sa snaží žiť v poznávaní Boha, spoznáva, čo je dobré a čo je proti dobru... a ak milujem Boha, tak sa snažím odmietať to, čo by stavalo prekážku... disciplína patrí aj do oblasti sexuálneho života - veď aj manželia nemôžu vždy uplatniť právo na telo toho druhého preto, lebo by to mohlo priniesť viac škody - tehotná matka v pokročilom štádiu a iné stavy - nebudem sa tu rozpisovať... aj láska má mnoho podôb - slovo láska je už dnes často pokrivené... ak mi partner neustále hovorí - srdiečko mám ťa rád, urobím pre teba všetko a pritom sa nevie ovládať napr. pred sobášom, alebo má príležitostné vzťahy a mne hovorí opak či to bagatelizuje..., aká je toto láska? Je to skutočne láska?
    publikované: 25.06.2008 19:05:19 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  15. je zmyselnosť a sex otroctvom? prečo?
    najprv jedno upresnenie - ak azda neuznávaš morálne hodnoty a to už nehovorím o Božom slove, potom bude vždy pohľad na sex a lásku u nás iný - u mňa ako kňaza, u teba, ako laika... je vysedávanie pred PC a hrami otroctvo? Koľko je dnes druhov otroctva a my si to málo pripúšťame, inak by sme museli priznať pravdu - áno, som závislý... alkohol, drogy, gamblérstvo...
    publikované: 25.06.2008 19:09:36 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  16. Ako môže byť teda telesné spojenie muža a ženy v jedno otroctvom?
    ak nemá svoje "pravidlá"... Príkazy - Nezosmilníš, nepožiadaš manželku blížneho svojho platia aj dnes a sú aktuálne... Aj športovec napr. pred veľkými pretekmi sa snaží nielen o správnu životosprávu, ale aj disciplínu "tréningu". Bol by to hazard, keby si vrcholový bežec povedal - stačí mi začať s trénovaním 2 týždne pred súťažou...
    publikované: 25.06.2008 19:15:07 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  17. ja hriech nepoznám...
    prijal by si jednu jahodu odo mňa? alebo by si hneď pomyslel na to, čo by sa mohlo stať?
    v milovaní nejde podľa môjho názoru (pri veriacom či neveriacom) o uplatňovanie práva na telo...je to slobodné dobrovoľné láskyplné zdieľanie telesno-duchovných rozkoší...aj láska má mnoho podôb, ja pod ňou myslím tú, ktorá oslobodzuje :)
    k božiemu slovu a morálnym hodnotám...myslíš, že milovanie je vždy len otroctvom? nepriznaným? hriechom? som zvedavá, ako odpovieš na Ivanov koment, mne sa veľmi páčil...kňaz by mal vedieť, čo je láska, nielen božia...
    publikované: 25.06.2008 19:21:20 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  18. V raji neexistovali žiadne pravidlá, nebolo tam Božie Desatoro, a predsa
    Boh stvoril do tohto absolutoria Adama a Evu ako muža a ženu v dvoch protipóloch - mužskom a ženskom. Žena bola stvorená pre muža do jeho samoty. Keby muž nepociťoval samotu a vystačil by si iba s Duchom, nemusela by Eva vôbec byť. Podľa toho Boh pozná ľudské srdce, respektíve jeho túžbu po spojení. Nielen telesnom, ale i duševnom a duchovnom. Lebo spojenie muža a ženy nie je len spojenie tela. Je spojením lásky, nehy, spolupatričnosti, potreby, teda všetkého toho, čo je základom budúcnosti ľudstva - rodiny. Bez prvého spojenia by ľudstvo ako také vôbec neexistovalo (podľa Biblie)...

    Boh azda nevedel, čo robí, keď dovolil, aby sa Adamova túžba po blízkej bytosti naplnila práve v podobe ženy?
    publikované: 25.06.2008 19:25:47 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. prijal by si jednu jahodu odo mňa?
    pri veriacom človekovi ide o právo na telo toho druhého... no i vtedy za určitých okolností žena môže, či má odmietnuť pohlavný styk... láska, ktorá oslobodzuje, nevrhá toho druhého do hriechu... milovanie nie je vždy otroctvom a ani hriechom - k tomu som sa už vyjadril k Ivanovi... láska v človekovi má mať obraz Božej lásky - Boh stvoril človeka z lásky a na cestu lásky ho pozýva - no nemajme vždy pred očami, keď sa hovorí o láske, len sex... Áno, Boh dal príkaz plodťe a rozmnožujte sa - no v Božích prikázaniach, z ktorých zvlášť ani 6. a ani 9. prikázanie človeka nezotročuje, naopak, ak sa naučí správne vnímať lásku, vtedy sa stáva oslobodzujúcou... aj v priateľskom vzťahu aj v manželskom zväzku... a k tej jahode -:)
    publikované: 25.06.2008 19:32:17 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  20. wow :) Ivan
    posielam božtek na líčko...
    ak Boh stvoril ženu pre muža, pretože si "nevystačil" len s Duchovnom, teda cítil sa osamelý...neplatí to i dnes? alebo sa prvým pádom všetky pocity muža zmenili?
    nechýba ti Jozef to, čo prvému človeku na svete? alebo nám stačí duchovno? prečo odopierať iným to, čo dal Boh prvému človeku?
    publikované: 25.06.2008 19:32:53 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  21. ... nebolo tam Božie Desatoro, a predsa
    následkom prvotného hriechu bolo potrebné dať určité pravidlá - ja tomu hovorím - Božie prikázania... myslím, že som ti odpovedal v predošlom commente
    publikované: 25.06.2008 19:35:11 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  22. Dionea, aj na druhé, OKI? Však je to iba také priateľské, virtuálne,
    neboj, žiaden hriech...
    publikované: 25.06.2008 19:35:19 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  23. prečo odopierať iným to, čo dal Boh prvému človeku?
    ja svoju lásku neprejavujem telesným spôsobom, dionea... no zároveň neodopieram lásku iným - koľkých som pripravoval k sviatosti manželstva... no nemôžem povedať, že je dovolené čierne, keď to tak nie je - myslím na význam manželského sviatostného života a plodenia vôbec... iste, že na túto skutočnosť bude veľa odpovedí... ja ti odpovedám aj ako muž a aj ako kňaz...
    publikované: 25.06.2008 19:40:00 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  24. oki Ivan :* aj na druhé :))
    Jozef, aj ja si myslím, že láska nie je len o sexe a v základe sa asi zhodneme...čítala som len sv. Augustína, podľa ktorého je cieľom človeka "slobodne milovať Boha" a to "slobodne" sa mi tam páči hneď za "milovať"...
    publikované: 25.06.2008 19:40:45 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  25. Ja polemizuem iba o tom, prečo si spojenie muža a ženy, čiastočne
    definované slovom sex, nazval otroctvom, keď bolo dané ľuďom priamo Bohom v raji. To, že neskôr z toho spojenia ľudstvo vyabstrahovalo sex ako pohlavné uspokojenie, ešte predsa neznamená, že je od diabla... Dokonalosť prvých ľudí sa narušila prvotným hriechom. Dokonalosť spojenia medzi ženou a mužom sa narušila po odchode z raja. No tak, ako sa môžeme priblížiť k prvotnému Adamovi a Eve, tak môžeme zažiť aj hlboké, krásne, dokonalé spojenie vo všetkých rovinách tela aj duše. Je to dar, určite nie otroctvo.
    publikované: 25.06.2008 19:41:23 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  26. :) jeeej
    jj
    publikované: 25.06.2008 19:42:30 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  27. a to "slobodne" sa mi tam páči hneď za "milovať"...
    tak potom asi vieš, ako to myslel sv. augustín, keď písal "slobodne" milovať...
    publikované: 25.06.2008 19:43:44 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  28. ... definované slovom sex, nazval otroctvom
    Ivan, ja som nenapísal, že v raji bol sex otroctvom... manželská láska je veľký dar, ak sa ako dar prežíva...
    publikované: 25.06.2008 19:47:14 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  29. Každá láska je dar, keď sa ako láska prežíva.
    A mám ešte jeden pohľad. Abraham bol vyvolený Boží, muž, ktorému bolo dané zasľúbenie, že bude mať potomstva ako hviezd na nebi. V Starom zákone je písené, že okrem svojej ženy Sáry mal aj služky a otrokyne, z ktorých vyšlo jeho potomstvo: Egyťanku Hagar. Po Sarinej smrti si vzal ďalšiu ženu Keturu, a okrem nej mal ešte vedľajšiu ženu (Genezis 25, 1-6). Prečo si Boh na svoje zasľúbenie vybral muža s mnohými ženami? Len preto, aby sa naplnilo proroctvo, že bude mať potomstva ako hviezd na nebi? A nie je to aj tak, že Boh, napriek našim slabostiam a hriešnosti, vidí až do hĺbok nášho srdca a ďaleko viac, ako ľudia chápe naše pohnútky?
    publikované: 25.06.2008 20:04:42 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  30. ked zjedli
    zo stromu poznania povedal Boh "a teraz sa clovek stal jeden z nas"..
    ...cize Boh ho obdaril Rozumom- a preto je clovek slobodny.
    Ale uz nie je slobodny ak neveri v svoju slobodu a cim viac moci priklada osudu/bohu?..lebo tym sa okrada o tu moc a slobodu , ktoru mu udelil Boh ked ho obdaril rozumom.
    publikované: 25.06.2008 20:06:21 | autor: ira (e-mail, web, neautorizovaný)
  31. občas premýšľam, čo presne znamená,
    že sme imago dei, stvorený na obraz boží, pretože sa zdá, že je to záhada aj pre veriacich, bola i pre sv. Augustína...tak či inak, tiež si myslím, že nám rozumie...to neznamená, že sú všetky naše činy ospravedlnené...no len schopnosť odpustiť napriek "hriešnosti" je neskutočne oslobodzujúce...to zase nemám na mysli činy, ktoré s odpustením automaticky počítajú...
    keďže nepoznám hriech, nebojím sa jeho trestu, chcem si odpustiť ja sama a je to možno oveľa ťažšie, ako veriť, že ti odpustil niekto iný :(
    publikované: 25.06.2008 20:09:49 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  32. Dionea, schopnosť odpúšťať je schopnosť vidieť veci inak, ako všetci ostatní
    okolo teba, dať si ich do rovnováhy so svojim srdcom, so svojim poznaním, so svojim dobrom a nedovoliť, aby sa povýšila hlúposť a pýcha, ktoré sú častokrát samozvancami na post pravdy a poznania. Ak máš dostatok pokory voči sebe aj voči druhým, nestratíš schopnosť odpúšťať.
    publikované: 25.06.2008 20:31:45 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  33. hm
    dostatok pokory voči sebe...voči iným jej mám dosť...

    dík za komenty Ivan, pekný večer všetkým ;)
    publikované: 25.06.2008 20:37:56 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  34. Dionea, niekedy si ľudia zamieňajú pokoru voči sebe so strachom a obavou,
    že stratia čosi, na čom im záleží. Skutočnú pokoru voči sebe vlastne prežívaš ako slobodu. Mať pokorné srdce neznamená biť sa do pŕs a volať: zhrešil som. Znamená to vedieť vzdať sa citového vlastníctva. Je to o pravidle vedieť dávať a nie brať.

    Zdravím, dievčatko...

    publikované: 25.06.2008 20:48:10 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  35. Pre mna sloboda znamena predovsetkym slobodu od prace...
    ...a az v druhom rade sloboda k pozitkom. Tento postoj ma vedie k necinnosti a asketizmu. Velmi by som chcel byt mnichom, ale zialbohu neverim v Boha. Tolko odpoved pre Diu.

    Martha, trochu si mi polichotila, ze tento blog by mohol byt kludne i moj. Nie je to tak, ale vsimol som si, ze ludia ktory si zvolia tento dizajn blogu z vtacikmi, su mi v mysleni trochu blizsi ako blogeri, co si zvolia iny dizaj /aj ja som si tiez zvolil tento dizaj blogu/.
    publikované: 25.06.2008 20:53:02 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  36. dievčatko :)
    čo mám dávať? nezhrešila som, len urobila veľa chýb a veľa stratila, napriek tomu mám celý svet, len seba nie...
    publikované: 25.06.2008 20:55:50 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  37. dizajn blogu z vtacikmi
    som váhal, či si ho mám zvoliť... ale nakoniec, preč s ohľadmi - hľadal som dizajn, ktorý nebude tmavý a ktorý bude vyhovovať aj písaniu a commentom... niekto sa môže pohoršiť, že kňaz ma dizajn s tvárou ženy, ktorá posiela bozk... nuž posiela - pre mňa sú skôr dôležití vtáčikovia a ich voľnosť a sloboda, ktorý zobrazujú...
    publikované: 25.06.2008 21:00:35 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  38. Tento postoj ma vedie k necinnosti a asketizmu
    protirečíš si, alebo nechápem? nečinnosť a asketizmus nie sú kamaráti...
    publikované: 25.06.2008 21:01:47 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  39. ... len urobila veľa chýb
    aj chybami sa stráca, no máš jednu výhodu - že z chýb sa dá poučiť a znova ich neopakovať, ak chceš...
    publikované: 25.06.2008 21:03:09 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  40. Dionea, strata a chyby sú prirodzenou súčasťou života, tam, kde by abstinovali,
    by bola iba samá dokonalosť - vieš si predstaviť, aká by bola nudná?

    Dievčatko, hore hlavu...
    publikované: 25.06.2008 21:04:00 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  41. ked zjedli
    Boh slobodu ponechal aj padnutému človekovi, len pre neho je teraz ťažšie si uvedomovať správnosť voľby...
    publikované: 25.06.2008 21:06:27 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  42. že bude mať potomstva ako hviezd na nebi?
    bolo myslené do budúcnosti... Boh vidí a pozná tajnosti ľudského srdca a pred ním nie je nič skryté, hoc si to nejeden človek môže myslieť... Abráhám bol muž viery - prejavil ju najmä pri obetovaní Izáka, svojho syna - predobraz Ježiša Krista... ja nepoznám Božie myšlienky a tým aj to, prečo dovolí to alebo ono... i história Starého zákona je procesom a vedie k Novému zákonu - k zákonu lasky, ktý Ježiš prejavil svojou pokorou, keď umýval apoštolom pri poslednej večeri nohy a nakoniec potupnou smrťou, ale obetou na kríži za nás...
    publikované: 25.06.2008 21:13:58 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  43. Ivanko :) ďakujem
    publikované: 25.06.2008 21:14:27 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  44. Abrahám - muž viery, Abrahám - muž viacerých žien. Aké paradoxné...
    Puritanska časť Slovenska by mala vlastne zdúpnieť od hrôzy. Veď je to dnešným jazykom povedané mnohoženstvo. A vševediaci i vševidiaci Boh, ktorý stal na začiatku všetkého, teda zákonite musel vidieť aj históriu a proces vývinu od Starého Zákona k Novému, si zvolil práve takéhoto - moderne povedaného - smilníka.

    Nie je to skôr o konvenciách a paradigmách, vybudovaných v ľuďoch cirkvou, kým skutočná hodnota človeka spočíva v niečom celkom inom?
    publikované: 25.06.2008 21:26:09 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  45. .
    pekne si vybral, sice to nemozem precitat naraz .
    Kazdopadne to Capkove s disciplinov sa mi paci . Mne chyba disciplina, potom opacnym extremom su ti, ktori sa zviazu stereotypmi, planovanim ... siciplinou . Kazdopadne nieco medzi tym, je co si pod Capkovym citatom predstavujem a to by sa mi pacilo :)
    publikované: 25.06.2008 21:35:21 | autor: sygon (e-mail, web, autorizovaný)
  46. Abrahám - muž viery, Abrahám - muž viacerých žien. Aké paradoxné...
    Pri čítaní SZ prídeme na miesta, ktoré hovoria o pár mužoch, ktoré mali viac žien... v SZ bolo smilstvom považované niečo iné... v čom spočíva skutočná hodnota človeka?
    publikované: 25.06.2008 21:35:40 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  47. Celý Starý zákon je o rodovej spoločnosti, ba dokonca aj v Novozákonnej
    dobe bola prirodzenou organizačnozu zložkou ľudskej civilizácie. Až kresťansťanstvo určilo model duálneho párového života. Napriek tomu boli starozákonní otcovia viery považovaní za svätých mužov a Biblia ich za takých označuje až dodnes.

    Pre mňa je to o nerovnomernosti medzi tým, čo je skutočne zapísané v Biblii, (nielen ako v Božom slove, ale historickom dokumente starovekého písomníctva) a tým, ako sa prezentujú tieto pravdy súčasnej verejnosti. Inak povedané, skutočné slovo zostáva skryté pod rúškom výkladu.
    publikované: 25.06.2008 21:49:50 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  48. hodnota človeka :)
    to je ťažká otázka...vážim si človeka, ktorý by dokázal moju bolesť a strach precítiť ako svoje, bez odporu a odsudzovania...človek, ktorý dokáže milovať, aj viacnásobne, nestavia hranice medzi dobrom a zlom, pretože všetko zlé je nakoniec tiež ľudské a precítiteľné...
    publikované: 25.06.2008 22:17:11 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  49. sledujem,že tu niekto ožil..
    radšej to ani nejdem čítať..:))
    publikované: 25.06.2008 22:20:21 | autor: ellita.. (e-mail, web, neautorizovaný)
  50. vidíš a mala si možnosť
    prečítať hodnotnú diskusiu pod podnetným článkom ;) tebe asi nik nevyhovie ellie...
    publikované: 25.06.2008 22:29:38 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  51. dia..predstav si,že pár príspevkov podpísaných tebou som čitla..
    zistila som,že pár stačí..

    mám z tejto podľa teba hodnotnej diskusie zmeišane pocity..ale..nič nové..

    zvykla som si..už..
    publikované: 25.06.2008 22:36:33 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  52. keď stačí, tak stačí :)
    prajem veľa síl pri spracúvaní zmiešaných pocitov...aj keď ťa asi nič neprekvapilo...to zase asi nebolo zámerom...
    publikované: 25.06.2008 22:39:44 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  53. nie..dia..nemýliš sa..
    dúfala som v prekvapenie..:)))
    publikované: 25.06.2008 22:45:09 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  54. skutočné slovo zostáva skryté pod rúškom výkladu.
    Ivan, Sz má viacero miest, ktoré by si na prvý pohľad odporovali a robili Boha klamárom - napr. bolo zakázané vyvolávať duchov mŕtvych, pýtať sa mŕtvych a predsa poznáme príbeh, keď si jeden muž dá vyvolať ducha mŕtveho, aby sa ho spýtal na niečo dôležité...keď neviestka zachraňuje ľudí vo svojom dome a oni jej potom skrze dohodu sľubujú, že sa zachráni každý, kto bude v konkrétny čas v tom dome, inak každý zomrie... prečo dovolil, aby Abrahám išiel zabiť syna Izáka... prečo dovolil, aby Samson, nazirejec mal silu a pobil Filištíncov a nakoniec podľahne žene Dalile a odhalí jej tajomstvo sily a vykolú mu oči... prečo malý chlapec Dávid zabije obra Goliáša... prečo kráľ Dávid nakoniec spácha ťažký zločin s Bersabe a dá zabiť jej muža vo vojne... a mohol by som vymenovať x príkladov, ktoré by si mali protirečiť s tým, čo predstavoval Boh - múdry, neomylný, spravodlivý... alebo sa mýlil Boh, keď toto všetko dovolil? Alebo sa mýli Cirkev, ktorú vedie v otázkach viery a mravov Duch Svätý, aby sa nepomýlila?
    publikované: 25.06.2008 22:48:21 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  55. hodnota človeka :)
    vďaka dionea za tvoj comment, ale to som sa hlavne pýtal Ivana, ktorý v závere svojho commentu o tom písal - Nie je to skôr o konvenciách a paradigmách, vybudovaných v ľuďoch cirkvou, kým skutočná hodnota človeka spočíva v niečom celkom inom?
    - a čakal som jeho odpoveď...
    publikované: 25.06.2008 22:54:02 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  56. Kráľ Šaul, však? Neviestka z mesta Jericha, ak sa nemýlim... A zachránila
    vyzvedačov, čo prišli do mesta, keď sa ho Hebrejci rozhodli dobyť... Spustila im zo svojho domu červenú šnúru ako znamenie. Nerobím z Boha klamára, to by som si nikdy netrúfol, skôr z tých, čo interpretujú jeho slovo po svojom.
    Samozrejme, nechcem napadnúť kňažský stav. V mojom živote bolo pár obdivuhodných mužov, znalcov Biblie, s ktorými som mal možnosť pracovať pri prekladoch tejto pre mňa osobne vzácnej knihy, aj Biblického slovníka. Preto ma tá téma zaujala - pracoval som s Bibliou takrečeno denne.

    Ďakujem za podnetnú debatu. Prajem dobrú noc.

    P.S.
    Dionea, aj tebe, dievčatko... :-)
    publikované: 25.06.2008 22:56:32 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  57. viem Jozef :)
    chcela som naň upozorniť, aby nezanikol medzi písmenkami a reagovať bez ohľadu na to, či Ivan odpovie...čo verím, že urobí, zaujíma ma to rovnako ako teba ;)
    publikované: 25.06.2008 22:57:42 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  58. Nechcem sa nikoho dotknúť
    ale som si všimol akúsi "rivalitu" dvoch diskutujúcich... má to niečo spoločné so mnou? Ak áno, napíšte mne... a ak nie, pomôže Vám to sa tu takto prezentovať? Ja neviem a ani nechcem vedieť, čo máte medzi sebou (ak bude niekto z Vás chcieť, tak mi o tom napíše), ale ak chcete mňa "ohúriť" - čo si iste nahováram, týmto spôsobom to nedokážete... ani jednu z Vás neodcudzujem a nedržím stranu, lebo naozaj neviem, čo máte voči sebe, ale tu sa môžete takýchto "útokov a odpovedí" chrániť... prosím vás o to... pokojne reagujte na moje články a následne commenty, no neriešte si tu svoje "boľačky". Ďakujem pekne :-)
    publikované: 25.06.2008 22:59:35 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  59. Ešte k tej otázke o hodnote človeka
    Možno som nesprávne použil slovo cirkev, či skôr nevysvetlil to širšie. Aj toto slovo sa dá totiž chápať v širšom význame. Istou formou cirkvi bola aj inkvizícia - a tá si Božie slovo iste vykladala inak, ako bolo treba. Predpokladám, že Ježiš Kristus myslel pod cirkvou niečo celkom iné...
    publikované: 25.06.2008 23:01:43 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  60. ospravedlnujem sa..
    publikované: 25.06.2008 23:03:37 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  61. JOzef
    nemá to s tebou nič spoločné a nemienim to vysvetľovať, sama netuším, o čo ide...konflikty nemám rada a nepáči sa mi, ak niekto pod článok a komenty napíše, že ich odmieta čítať, pretože...vlastne bez udania dôvodu, len pre zapáranie...reagovala som na koment, no už na podobné typy nebudem... ;)
    publikované: 25.06.2008 23:05:18 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  62. Istou formou cirkvi bola aj inkvizícia
    Ivan, to ja viem a viem aj to, že sa to v mnohom dosť nafúklo... i keď nesúhlasím s niektorými vecami, ktoré sa v tom čase odohrali, lebo nemali nič spoločné s Ježišovým odkazom lásky a nikdy nebudem, ak som presvedčený zastávať postoj, ktorý pod rúškom viery plodil dosť zla... ak by si chcel, dám ti link na tému Inkvizícia, ktorú napísal cirkevný historik, už teraz diecézny biskup Viliam Judák.
    publikované: 25.06.2008 23:22:40 | autor: knazJozef (e-mail, web, neautorizovaný)
  63. Ďakujem, rád si prečítam...
    A ešte raz dobrú noc, je už neskoro, čas ísť spať.

    Dovidenia pri ďalšej téme.
    publikované: 25.06.2008 23:24:39 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  64. Zajtra ti link pošlem
    Dakujem aj ja tebe... Požehnanú noc
    publikované: 25.06.2008 23:29:18 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  65. Dionea vs MissEllie
    i takéto situácie sú iste príležitosťou ovládať sa a dozrievať vo svojom živote... ja sám som mal nejednu takúto príležitosť, hoc nie vždy sa mi to podarí si to pripomenúť a vedome prežiť, ale najväčším umením je umenie opäť začínať... vs... dať druhému priestor na jeho vyjadrenie, hoc môže byť odlišným od toho môjho je vždy pokušením tomu zabrániť, či niečo pre to urobiť... je to však aj cesta k stavaniu múru medzi ľuďmi... = som rád, že tu diskutujete a verím, že aj budete nadaľej svojimi osobnými, hoc odlišnými postojmi tu písať commenty; veď ani ja nemusím nikomu z vás vyhovovať vo svojich commentoch, no učíme sa dialógu a tolerancii... a hľadáme aj takto cestu k pravde
    publikované: 25.06.2008 23:36:52 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  66. pochopila som..a budem sa snažiť ovláať..
    prišiel si v hodine dvanastej...ked sa mne vyčíta oklieštenosť z dôvodu viery..

    a odrazu tu vídam tých,čo sa vierou oháňaju..ale..
    aj Ježišovi sa dostavalo všeličoho..

    a tí istí,čo ho oslavovali neskôr kričali "ukrižuj ho..

    kiež by som bola takou veriacou,za aku ma pokladajú..
    nie som... no vieru mam hlboko v sebe..

    ako prirodzenu súčasť môjho ja..

    ešte raz..prepáč..
    reagovala som nepatrične..prekvapená zvratom situácie..
    mala som sa zdržať..

    publikované: 25.06.2008 23:43:24 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  67. no vieru mam hlboko v sebe.. ako prirodzenu súčasť môjho ja
    viera je dar, nezaslúžený dar a tá má možnosť rastu i odmunierania v človekovi... je potrebné si ju chrániť a zveľadovať
    publikované: 26.06.2008 08:42:10 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  68. napísala som ti o nej..
    v komente..len neviem,pod ktorý članok..už..:)))
    publikované: 26.06.2008 08:53:25 | autor: MissEllie (e-mail, web, autorizovaný)
  69. knaz jozef,
    ja sa stotoznujem s vyrokmi Fromma a poslednym od Shawa. Tu su este raz:
    K tomu, aby sa vyvinula láska k životu, musí byť sloboda „k“ niečomu; sloboda tvoriť a stavať, obdivovať a riskovať. Takáto sloboda vyžaduje od jednotlivca, aby bol aktívny a zodpovedný, a aby to nebol otrok ani dobre živené koliesko v stroji. (E. Fromm)
    Sloboda znamená byť zodpovedným - to je dôvod, prečo sa jej väčšina ľudí bojí. (B. Shaw)

    sloboda zavazuje, nie zvazuje, zavazuje k zodpovednosti za svoje ciny a nasledky vlastneho konania a k zodpovednosti voci tym s kym som, kto je so mnou v nejakom vztahu. uvedomujuc si tuto zodpovednost mozem slobodne sa rozhodovat, konat zit, vsetko to, co popisuje Fromm a aj daleko viac. viera mi to ulahcuje. ked zijem evanjelium, naozaj ho zijem a precitujem naplno - som slobodna a nic ma nezvazuje, naopak, dodava mi silu.
    a slova Jana Pavla II: "Kristus nás učí, že najlepším prejavom slobody je láska, ktorá sa uplatňuje v darovaní a v službe druhým" su pre mna klucove. Uz som sa raz u teba zmienila o Focolare, a prave jeho centralna myslienka - LASKA, ktora spaja tych, co maju Jezisa v srdci su mi velmi blizke a stretnutia s clenmi spolocenstva mi dodavaju silu. oslovili ma tym, ze v ich radoch su aj neveriaci, a su otvoreni vsetkym veriacim bez rozdielu cirkvi a vierovyznania, tym, ktori prichadzaju s LASKOU v srdci a chcu ju davat dalej, uprimnost a otvorenost ktora vladne v spolocenstve mi vzdy doda silu.

    este som necitala komenty, ale toto som chcela povedat po precitani tebou vybranych citatov. pekny den ;) s LASKOU, kordelia.

    publikované: 26.06.2008 09:26:14 | autor: kordelia (e-mail, web, neautorizovaný)
  70. diuska, tento tvoj koment
    "hodnota človeka :)
    to je ťažká otázka...vážim si človeka, ktorý by dokázal moju bolesť a strach precítiť ako svoje, bez odporu a odsudzovania...človek, ktorý dokáže milovať, aj viacnásobne, nestavia hranice medzi dobrom a zlom, pretože všetko zlé je nakoniec tiež ľudské a precítiteľné...
    publikované: 25.06.2008 22:17 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)" ma najviac oslovil v diskusii.
    ten, o kom pises pre mna je Jezis. je tu stale, stale stoji pri mne, je v mojom srdci a je vzdy pripraveny pomoct. prijima ma taku aka som, miluje ma bezvyhradne. mam pri sebe cloveka, ktory ho ma v srdci tiez a s ktorym o tychto otazkach sme svojho casu diskutovali velmi vela a pochopili sa. je to moj manzel. a myslim, ze ty mas pri sebe takych ludi tiez. porozhliadni sa. zapocuvaj sa do svojho srdiecka. najdes to, alebo skor - rozoznas toho koho pomenuvas v svojom komente. :) pekny dnik zelam. :))
    publikované: 26.06.2008 09:52:43 | autor: kordelia (e-mail, web, neautorizovaný)
  71. K tým citátom
    Kto daruje slobodu, daruje možnosť k vyzrievaniu. (P. Rosso)
    Skutočná sloboda robí človeka vznešeným a poníženým, nie drzým. (Pestalozzi) - mňa okrem iných oslovili aj tieto dva... Boh nám dáva denne možnosť vyzrievať... vznešenosť a poníženosť - k tomu sa prichádza práve tým vyzrievaním...
    publikované: 26.06.2008 09:58:46 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  72. :)
    nezazlievam veriacim, že veria, práve naopak, je to obdivuhodné, najmä, ak je človek skutočne presvietený láskou a dokáže ju podať ďalej, mnohí veriaci to nedokážu...sama som túžila po Bohu, no neuverila som, viere sa nedá naučiť, nanútiť si ju a pod....je šťastím mať po boku človeka, ktorý ťa bezvýhradne miluje a zdieľa s tebou vieru v Boha...takým, ktorý má všetko to, čo som vyššie popísala :) ja mám pri sebe pár takých ľudí, jedným z nich žijem, som v podstate šťastný človek...ale aj tak je veľmi dôležité, aby si človek uvedomoval svoju hodnotu, pretože ak nemiluje (bezvýhradne) sám seba, nepomôže mu ani dav takýchto skvelých ľudí :/

    maj sa pekne kordélia :)

    publikované: 26.06.2008 10:21:01 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  73. :-)
    teším sa, že máš po boku aj človeka, ktorý sa stáva oporou a môže byť malým lúčom na ceste života... človek má milovať seba, veď o tom hovorí aj Kristus - milovať Boha z celej duše, mysle.... a svojho blížneho, ako seba samého... napadla ma teraz jedna skutočnosť - vlastne láska k sebe sa odzrkadľuje v láske k inému - tá môže byť niekedy pokrivená a robí si druhého na svoj obraz... preto nás Kristus vyzýva - mať ho na prvom mieste a jeho milovať viac, ako matku, sestru, brata, manželku, manžela... prečo? lebo len Kristus nás naučí tej správnej láske, ktorá sa potom prejaví v láske k matke, otcovi, manželovi, manželke, deťom... tým, že je v mojom živote na prvom mieste Boh, iných neukracujem, naopak, môžem ich začaž inak vnímať a milovať...
    publikované: 26.06.2008 10:35:11 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  74. Vždy keď sa hodnotia činy Stvoriteľa,
    mnohí sa dopúšťajú metodologickej chyby, hlavne ateisti. Uplatňujú na Slovo logiku. Problém je v tom, že nijako nemožno dokázať, či vyvrátiť, či je logika iba súčasťou Božieho diela, alebo stojí aj nad Stvoriteľom.
    Viera nie je v logickej analýze textu (aspo§ ja neveriaci tak chápem), ale v jeho prijatí. Logika, ako nástroj, ktorý je súčasťou stvorenia sa má tomuto prijatiu podriadiť, má slúžiť na riešenie rozpornosti samotného diela v prospech viery. Alebo to chápem zle?
    publikované: 26.06.2008 11:09:00 | autor: daimonion (e-mail, web, autorizovaný)
  75. ... činy Stvoriteľa
    múdrosť nie je ani mimo Boha, ani nad Bohom, múdrosť je Boh sám... je to jeden z jeho atribútov - vlastností, rečou človeka... ja môžem poznať mnohé traktáty, prečítať mnohé diela cirkevných otcov, môžem prečítať Písmo sväté aj 5x za rok, no ak to zostane len na papieri, v slove, ktoré sa "nepretaví" do skutku, je to mŕtve...
    viera je o prijatí a o každodennej odpovedi dôsledkom rôznych situácii v živote človeka... viera je riešením života človeka
    publikované: 26.06.2008 11:22:27 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  76. ;-) otazka..
    Mohol by Boh,prapociatok vsetkych pociatkov, ktory nikdy nemal pociatok, pochopit seba sameho, ak by musel poznat svoj vlastny pociatok, aby pochopil seba sameho?
    publikované: 26.06.2008 11:30:56 | autor: ira (e-mail, web, neautorizovaný)
  77. nečinnosť a asketizmus nie sú kamaráti...
    Možno pre vás školených kresťanov znamená asketimus prekonávanie sa v činnosti, ale pre mňa asketizmus znamená iba zrieknutie sa pôžitkov, na ktoré treba tvrdo pracovať. V duchu porekadla - "Kto nepracuje nech neje." radšej nejem, ako by som mal pracovať. Ale možno máš pravdu, som tak trochu pôžitkár a nei askét - najväčším požitkom je pre mňa nečinné sledovanie okolia a voľný tok myšlienok.
    publikované: 26.06.2008 11:51:39 | autor: sestko (e-mail, web, neautorizovaný)
  78. mily knaz Jozef a Diuska
    vy ste sa ozvali na moj koment a vyjadrili slovami to, co som nedopovedala. a to ma velmi potesilo. ano, bezvyhradne prijimam sam seba je aj mojou formulkou ktoru zijem. diuska, a ty vari neuvedomujes svoju hodnotu? neprijimas samu seba bez vyhrad? ked aj nie, ja priam citim z tvojho blogu a komentov, ze nad tym premyslas a pracujes, a to vnimam ako velmi pozitivne z tvojej strany. a co sa tyka viery, tak suhlasim, ze sa neda ani naucit a ani nanutit. ani u mna to nebolo hned ale som stastna, ze to prijatie prislo, ze som naozaj precitila slova Jozefa ked pise "človek má milovať seba, veď o tom hovorí aj Kristus - milovať Boha z celej duše, mysle.... a svojho blížneho, ako seba samého...".
    a ked hovorim, ze zijem evanjelium, tak myslim to tak, ako to vyjadril Jozef v odpovedi daimonionovi: "no ak to zostane len na papieri, v slove, ktoré sa "nepretaví" do skutku, je to mŕtve..." :)
    publikované: 26.06.2008 11:51:59 | autor: kordelia (e-mail, web, neautorizovaný)
  79. daimi...
    problém vzťahu rozumu a viery riešilo mnoho cirkevných otcov, gnostici na prelome staroveku a stredoveku všetky zjavené pravdy podriaďovali rozumu, logike, neskôr v stredoveku sa sv. Augustín a Tomáš Akvinský zhodli na tom, že je filozofia založená na logike slúžkou viery, resp. má robiť presne to, čo si popísal, vysvetľovať vzťahy medzi dogmami v prospech viery...zistilo sa neskôr, že aplikovať Aristotelovu logiku na náboženské učenie nerobí dobre, kvôli tomu sa tuším v 13. storočí na Parížskej univerzite zakázal vyučovať Aristoteles...alebo používať niektoré jeho výroky (cca 130) a v novoveku sa Boh skôr vytlačil zo sveta, v dôsledku prírodných katastrof (zemetrasenie v Lisabone, kde zahynulo cca 30 000 ľudí) rozšíril skôr deizmus (Boh svet stvoril, ale ďalej doň nezasahuje) alebo ateizmus, čo neznamená, že ľudia prestali veriť, len o Bohu začali uvažovať aj inak, aj ako o nástroji, ktorý má riadiť ľudský život...mnohí však za základ sveta (myslím filozofi) považovali Ducha a uvažovali o nevyhnutnom dialektickom (založenom na protikladoch, ktoré sa obmieňajú, majú svoju logiku, vyplývajú zo seba) vývine sveta, čiže logika hrala dôležitú úlohu aj tu...19. a 20. storočie je prevratné v tom, že napr. Kierkegaard uvažoval ako ty, viera je paradox, nie je nutné ju chápať rozumom, podobne aj Jaspers a nakoniec sme skončili vo filozofii pri ateizme...

    daimi, raz si mi napísal, že je ak uvažujeme o svete logicky, neuvažujeme o ňom na základe niečoho, čo je mimo neho...prečo by mala byť logika mimo Boha a jeho diela? naša logika stavia na dvoch hodnotách, pravde a nepravde, hodnotách dobre a zle...má slúžiť...to povedal aj Augustín: "Verím, aby som rozumel."

    a čo si myslím ja? logika je súčasťou sveta, no len jednou z mnohých...
    publikované: 26.06.2008 11:54:51 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  80. kordélia
    pracujem na tom ;)
    publikované: 26.06.2008 12:26:42 | autor: dionea (e-mail, web, autorizovaný)
  81. ;-) otazka.. Odpoveď
    u Boha nie je dnes, včera, zajtra - u Boha je "TERAZ"... Boh sa nikomu nezodpovedá... veď u Boha je tisíc rokov ako jeden deň - zo žalmu... k odpovedi
    publikované: 26.06.2008 14:53:46 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  82. Ivan a link na téme INKVIZÍCIA
    článok Judák, V., INKVIZÍCIA I., In HR, č.4, Roč. XIV, 2003, s.14-15:
    článok Judák, V., INKVIZÍCIA II., In HR, č.5, Roč. XIV, 2003, s.15-18:
    Mám to len takto, stiahnute v dvoch súboroch pdf... iste cez google to nájdeš
    publikované: 26.06.2008 15:14:31 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  83. RE:Re ;-) otazka..odpoved..
    ..zistil ze nepochopitelny a prestal sa znepokojovat ?!..o))) ;-))
    alebo
    ze ak zacne veriaci rozmyslat o nepochopitelnosti boha, v tej chvili je nuteny obratit sa k nemu(bohu) s motlitbou-tu nachadza pomoc v nevedomosti a naozaj stastni su iba ti, co hladaju utocisko u nej?..
    ..to znaci ze sa musi modlit k bohu a verit, ze sa mu dostava vymodlenej milosti ,aj keby sa zdalo, ze je to naopak. ;-))
    ..tak potom ho naco boh obdaril rozumom a dal mu tym padom slobodu ..?!..
    publikované: 26.06.2008 16:05:58 | autor: ira (e-mail, web, neautorizovaný)
  84. Ďakujem za link, pre množstvo povinností sa nejako nedostávam k počítaču,
    v každom prípade zdravím a želám pekný zvyšok dňa.
    publikované: 26.06.2008 16:34:04 | autor: Ivan (e-mail, web, neautorizovaný)
  85. Ďakujem za link...
    to je v pohode... spracuješ si to, keď uznáš za vhodné...
    publikované: 26.06.2008 16:57:20 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
  86. RE:Re ;-) otazka..odpoved..
    ... prepáč, neviem, k čomu píšeš comment - naozaj stastni su iba ti, co hladaju utocisko u nej?.. myslíš na slobodu?
    Ja Boha nepochopím, lebo je nad môj rozum a chápanie... zjavil seba samého skrze Ježiša Krista a tým sa nám "dal poznať"... Boh je prvý hýbateľ... On pobáda aj môj rozum... a je na mojej odpovedi - Boh "neznásilňuje slobodu človeka", naopak jej dáva "rozlet" ku skutočnej slobode
    publikované: 26.06.2008 17:03:51 | autor: knazJozef (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014